איפה כתוב שמי שלומד בשבת השכר שלו זה פי אלף ומי שלומד בשמחה השכר זה פי אלף?
שאלה:
הרב כל הזמן מזכיר שלימוד תורה בשבת שווה פי אלף מלימוד תורה ביום חול , אפשר לדעת מה המקור לדברי הרב? אני רוצה להראות את זה להורים שלי קצת קשה להם להאמין בלי שמראים להם מקורות מוסמכים.
תשובה:
אין שום בעיה אחותי היקרה , המקור הוא בבן איש חי , רבנו יוסף חיים מבגדד. אני מצטט: "גדול הפועל הנעשה מעסק התורה ביום השבת, אלף פעמים יותר מן הנעשה מעסק התורה של ימי החול" (בן איש חי שנה שניה פרשת שמות).
לימוד בשמחה שווה פי 1000 מלימוד רגיל.
אמרתי בשיעור שמי שלומד בשמחה הלימוד שלו שווה פי אלף מלימוד רגיל וגם על זה אתן לך מקור ואפילו אצטט לכבוד הוריך היקרים: "כל העושה המצות בשמחה, יש לו שכר אלף ידות יותר ממי שהמצוות עליו למשא". (אורחות צדיקים - שער השמחה)
גם לימוד בצער שווה פי 100 מלימוד רגיל.
אבל גם אדם שלא זכה ללמוד מתוך שמחה והלימוד קשה לו ואפילו מצער אותו,אזי גם אז מכפילים את השכר שלו במאה שנאמר:"טוב לו לאדם דבר אחד בצער ממאה בריוח" מכאן שלימוד בצער שווה מאה לימודים רגילים מתוך נחת ושלווה.(אבות דרבי נתן ג',ו')
אם לומד כשהרוב לא לומדים נוטל שכר כולם.
יותר מזה אומר לך , היות ולצערנו הרב רוב היהודים המצויים כיום בעם ישראל מחללים את כבוד השבת, מי שלמרות הכל זוכה ללמוד בשבת ולא לחלל את השבת, נוטל שכר כנגד כולם (מן השמים יורד שפע גדול לכלל נשמות ישראל והשפע יורד בעיקר לאותם אלה שלומדים תורה שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" ולכן מי שלומד מקבל את השכר של אותם שלא לומדים) וכך מובא בירושלמי מסכת ברכות פ"ט ה"ה: "אם ראית את הבריות שנתייאשו ידיהן מן התורה מאוד,עמוד והתחזק בה ואתה מקבל שכר כולם".
שכר הלימוד מוכפל במספר המשתתפים - "ברוב עם הדרת מלך".
ועוד גילו לנו חכמים שאם יושבים כמה אנשים ולומדים אזי השכר שלהם כפול ומכופל וכפי מספר הלומדים כך מכפילים לו שכרו ומקבל כל אחד מהם את השכר שמגיע לכל החבורה כולה על הלימוד שלמדו . שנאמר: "מצוה שעושים אותה הרבה בני אדם בשותפות ,כל אחד נוטל שכר כאילו עשאה כולה לבדו" (שדי חמד,מערכת המ"ם כלל קצ"ח)
והמלמד הוא בחינת מזכה הרבים ושכרו הרבה מאוד.
והרב או המלמד שדואג ללמד את כולם הוא מקבל שכר יותר מכולם שנאמר: "גדול המעשה יותר מן העושה" (מסכת בבא בתרא דף ט' עמוד א')
ככל שהמקום קדוש יותר הלימוד מזוכך יותר.
ואם הלימוד נעשה בבית הכנסת ולא בבית אזי שכרם של הלומדים גדול הרבה יותר שנאמר: "אינו דומה לומד תורה בבית הכנסת ובבית המדרש ללומד תורה בביתו"
(כך מובא בשם רבי חיים מוואלוזין בספרו נפש החיים "פרקים" בתחילת שער ד' פ"ב)
לסיכום: אשריך ואשרי חלקך שחשוב לך להראות להורים שלך את המקורות ואשרם ואשרי חלקם של ההורים היקרים שלך שחשוב להם לראות מקורות זה רק מעיד עליהם שהם אנשים רציניים וטובים, בכל מקרה , תגידי להם שכל מה שאני אומר בשיעור הם דברים שיש להם בסיס ומקור ואיני ממציא וכל השיעור מלוקט מדברי חכמינו ז"ל.
.
תגיות:
הלומד בשבת הלומד בשמחה הלומד בצער הלומד כשאחרים לא לומדים פי 1000 פי 100 גדול פועל הנעשה בשבת עסק התורה בניהו בן יהוידע הלימוד מוכפל כפי מספר המשתתפים מזכה הרבים הרב נוטל שכר כולם