אלימות - איך אפשר לכבד הורים שמרימים ידיים ומרביצים עם חגורה?
מספר סידורי: 128396
שאלה:
רציתי לדעת מה אומרת התורה על כיבוד הורים בעניין אלימות.
בן/בת לאבא או אמא שמרביצים לילד/ה ומתעללים בו, צריך עדיין בכיבוד הורים?
אני מדבר על הרבצות עם חגורות, מקלות וכו לא עלינו.
מה הילד אמור לעשות? עדיין צריך לכבד אותם או שיכול לפרוש מהם ולנתק קשר?
תשובה:
שלום וברכה.
א. המקרה שאתה מעלה כאן הוא מקרה קשה ולעניו"ד ראוי לדווח עליו
ב. אני מציע שתפנה לרב של המשפחה ו\או לבית הדין הקרוב לאיזור מגוריך
ג. אם לא יטפלו בבעיה והוריך ימשיכו להכותך כך , אל תהסס לפנות למשטרה
ד. הרמב"ם פסק שמי שמכה את בנו הגדול מנדים אותו שהוא עובר על בפני עוור..
ה. עיון בתגובה הבאה יועיל מאוד: "האם חייבים לכבד גם הורים אלימים?"
עד היכן מוראם?
היה הבן לבוש בגדים נאים ביותר, ויושב בראש הקהל, ובאו אביו או אמו וקרעו בגדיו, והכוהו על ראשו, וירקו בפניו, לא יכלים אותם, אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים שציוהו בכך. וגם אסור לו לדבר כנגדם, ואם מדבר נגדם עובר על מצות מורא אב ואם. [ילקו''י כיבוד או''א פרק ה' ס''צ מהדורת תשס''א כרך א' עמוד תפב]
אם אני חושב שאבא מגזים?
אם האב קרע את בגדיו של הבן, אף על פי שחייב לשתוק ולא להכלימו, מכל מקום אם האב מסרב לשלם לו עבור מה שקרע לו, מעיקר הדין מותר לו לתובעו לבית הדין, כדי שישלם לו. וכן אם אביו הבטיח לו ממון אם ישא אשה פלונית, ואחר שנשאה חזר בו, מעיקר הדין יכול לתובעו לדין שיתן לו הממון כפי שהתחייב. אולם מצד חסידות נכון והגון שהבן לא יתבע את אביו לדין תורה. [אלא יקנה את תביעתו לאחרים]. ובכל מקרה נכון שיעשו שאלת חכם אם לתבוע את אביו לדין תורה או לא. [ילקו''י כיבוד או''א פ''ה עמ' תפד]
לסיכום: אני באופן אישי נגד הרמת יד על ילדים , בטח ובטח לא כשמה שמניע את האב היא מידת הכעס , לא לחינם אמרו חז"ל: "כל הכועס כל מיני גהינם שולטים בו". יהי רצון שה' יתברך ישלח להוריך רפואה שלימה,רפואת הנפש ורפואת הגוף. לדעתי כדאי מאוד שבהקדם האפשרי תדווח על כך לגורמים המוסמכים. ההורים שלך צריכים ללמוד חינוך.
תגיות:
כיבוד הורים הרבצות חגורות מקלות דין תורה מצוות מורא אב ואם מי שמכה את בנו מותר לתובעו לבית דין
שאלה:
רציתי לדעת מה אומרת התורה על כיבוד הורים בעניין אלימות.
בן/בת לאבא או אמא שמרביצים לילד/ה ומתעללים בו, צריך עדיין בכיבוד הורים?
אני מדבר על הרבצות עם חגורות, מקלות וכו לא עלינו.
מה הילד אמור לעשות? עדיין צריך לכבד אותם או שיכול לפרוש מהם ולנתק קשר?
תשובה:
שלום וברכה.
א. המקרה שאתה מעלה כאן הוא מקרה קשה ולעניו"ד ראוי לדווח עליו
ב. אני מציע שתפנה לרב של המשפחה ו\או לבית הדין הקרוב לאיזור מגוריך
ג. אם לא יטפלו בבעיה והוריך ימשיכו להכותך כך , אל תהסס לפנות למשטרה
ד. הרמב"ם פסק שמי שמכה את בנו הגדול מנדים אותו שהוא עובר על בפני עוור..
ה. עיון בתגובה הבאה יועיל מאוד: "האם חייבים לכבד גם הורים אלימים?"
עד היכן מוראם?
היה הבן לבוש בגדים נאים ביותר, ויושב בראש הקהל, ובאו אביו או אמו וקרעו בגדיו, והכוהו על ראשו, וירקו בפניו, לא יכלים אותם, אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים שציוהו בכך. וגם אסור לו לדבר כנגדם, ואם מדבר נגדם עובר על מצות מורא אב ואם. [ילקו''י כיבוד או''א פרק ה' ס''צ מהדורת תשס''א כרך א' עמוד תפב]
אם אני חושב שאבא מגזים?
אם האב קרע את בגדיו של הבן, אף על פי שחייב לשתוק ולא להכלימו, מכל מקום אם האב מסרב לשלם לו עבור מה שקרע לו, מעיקר הדין מותר לו לתובעו לבית הדין, כדי שישלם לו. וכן אם אביו הבטיח לו ממון אם ישא אשה פלונית, ואחר שנשאה חזר בו, מעיקר הדין יכול לתובעו לדין שיתן לו הממון כפי שהתחייב. אולם מצד חסידות נכון והגון שהבן לא יתבע את אביו לדין תורה. [אלא יקנה את תביעתו לאחרים]. ובכל מקרה נכון שיעשו שאלת חכם אם לתבוע את אביו לדין תורה או לא. [ילקו''י כיבוד או''א פ''ה עמ' תפד]
לסיכום: אני באופן אישי נגד הרמת יד על ילדים , בטח ובטח לא כשמה שמניע את האב היא מידת הכעס , לא לחינם אמרו חז"ל: "כל הכועס כל מיני גהינם שולטים בו". יהי רצון שה' יתברך ישלח להוריך רפואה שלימה,רפואת הנפש ורפואת הגוף. לדעתי כדאי מאוד שבהקדם האפשרי תדווח על כך לגורמים המוסמכים. ההורים שלך צריכים ללמוד חינוך.
תגיות:
כיבוד הורים הרבצות חגורות מקלות דין תורה מצוות מורא אב ואם מי שמכה את בנו מותר לתובעו לבית דין