יש ברכה על גשם ראשון? כי עוד מעט יורד גשם הבנתי
מספר סידורי: 34207
שאלה:
רביד, יש ברכה שצריכים לברך כשיורד הגשם הראשון? היורה?
תשובה:
"על הגשמים ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב (מסכת ברכות) (פרק ט, משנה ב) בגמרא מסבירים שאת ברכת הטוב והמטיב מברך אדם שיש לו שדה בשותפות עם אדם אחר, אדם שאין לו שותף בשדה מברך "שהחיינו". מי שאין לו שדה בכלל מברך ברכה ארוכה וזה הנוסח שלה: "מודים אנחנו לך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו על כל טפה וטפה שהורדת לנו. ואילו פינו מלא שירה כים, ולשוננו רנה כהמון גליו, ושפתותינו שבח כמרחבי רקיע, ועינינו מאירות כשמש וכירח, וידינו פרושות כנשרי שמים, ורגלינו קלות כאילות, אין אנחנו מספיקים להודות לך, ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, ולברך את שמך, על אחת מאלף אלפי אלפים ורבי רבבות פעמים הטובות, שעשית עם אבותינו ועמנו. ממצרים גאלתנו ה' אלוקינו, ומבית עבדים פדיתנו ברעב זנתנו ובשבע כלכלתנו, מחרב הצלתנו ומדבר מלטתנו, ומחלים רעים ונאמנים דליתנו. עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך, ואל תטשנו ה' אלוקינו לנצח. על כן אברים שפילגת בנו, ורוח ונשמה שנפחת באפנו, ולשון אשר שמת בפינו, הן הם יודו ויברכו את שמך מלכנו, ברוך אתה [ה'] אל רוב ההודאות". חכמינו זכרונם לברכה נתנו סימן יפה לכמות הגשם שעליה אדם צריך לברך והיא: "מברכין על הגשמים משיצא חתן לקראת כלה" הכוונה: אם יורד כל כך הרבה גשם עד שהטיפות שנמצאות בשלוליות "קופצות" או עולות בחזרה, כעין חתן לקראת כלה. רק אז אפשר לברך, אבל על גשם לא מרובה אין לברך. המשנה ברורה ממליץ לברך ללא שם ומלכות משום שיש דיון מתי מברכים את ברכת הגשם אבל השנה היות וחסר לנו גשמים והייתה שנת בצורת קשה, הכינרת ממש התייבשה וכו',,, מי שיברך בשם ומלכות יש לו על מי שיסמוך. כי לפי השו"ע מברכים רק אחרי שנת בצורת. אבל מי שרוצה לצאת מהספק שיברך כפי שפסק המשנה ברורה את כל הברכה רק בלי להזכיר את שם ה' בחתימת הברכה. מקווה שהועלתי
שאלה:
רביד, יש ברכה שצריכים לברך כשיורד הגשם הראשון? היורה?
תשובה:
"על הגשמים ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב (מסכת ברכות) (פרק ט, משנה ב) בגמרא מסבירים שאת ברכת הטוב והמטיב מברך אדם שיש לו שדה בשותפות עם אדם אחר, אדם שאין לו שותף בשדה מברך "שהחיינו". מי שאין לו שדה בכלל מברך ברכה ארוכה וזה הנוסח שלה: "מודים אנחנו לך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו על כל טפה וטפה שהורדת לנו. ואילו פינו מלא שירה כים, ולשוננו רנה כהמון גליו, ושפתותינו שבח כמרחבי רקיע, ועינינו מאירות כשמש וכירח, וידינו פרושות כנשרי שמים, ורגלינו קלות כאילות, אין אנחנו מספיקים להודות לך, ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, ולברך את שמך, על אחת מאלף אלפי אלפים ורבי רבבות פעמים הטובות, שעשית עם אבותינו ועמנו. ממצרים גאלתנו ה' אלוקינו, ומבית עבדים פדיתנו ברעב זנתנו ובשבע כלכלתנו, מחרב הצלתנו ומדבר מלטתנו, ומחלים רעים ונאמנים דליתנו. עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך, ואל תטשנו ה' אלוקינו לנצח. על כן אברים שפילגת בנו, ורוח ונשמה שנפחת באפנו, ולשון אשר שמת בפינו, הן הם יודו ויברכו את שמך מלכנו, ברוך אתה [ה'] אל רוב ההודאות". חכמינו זכרונם לברכה נתנו סימן יפה לכמות הגשם שעליה אדם צריך לברך והיא: "מברכין על הגשמים משיצא חתן לקראת כלה" הכוונה: אם יורד כל כך הרבה גשם עד שהטיפות שנמצאות בשלוליות "קופצות" או עולות בחזרה, כעין חתן לקראת כלה. רק אז אפשר לברך, אבל על גשם לא מרובה אין לברך. המשנה ברורה ממליץ לברך ללא שם ומלכות משום שיש דיון מתי מברכים את ברכת הגשם אבל השנה היות וחסר לנו גשמים והייתה שנת בצורת קשה, הכינרת ממש התייבשה וכו',,, מי שיברך בשם ומלכות יש לו על מי שיסמוך. כי לפי השו"ע מברכים רק אחרי שנת בצורת. אבל מי שרוצה לצאת מהספק שיברך כפי שפסק המשנה ברורה את כל הברכה רק בלי להזכיר את שם ה' בחתימת הברכה. מקווה שהועלתי