התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                גילו עריות - מה גם ללחוץ יד זה נקרא עריות? מוגזם לא?

                מספר סידורי: 56921
                שאלה:
                שלום הרב רביד, הייתי בשיעור תורה והרבנית אמרה משהו שרציתי לשאול אותך עליו, היא אמרה שיש שלושה דברים שצריך להיהרג עליהם ולא לעשות אותם, גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה והיא אמרה שגילוי עריות זה לא רק שבן דוד עם בת דודה או משהו כזה, זה גם אם נאמר יגידו למישהי לגעת בבחור ,סתם לתת לו כיף, זה גילוי עריות והיא מצווה למות על קידוש ה' ולא לתת לו כיף. מה אתה אומר הרב? זה נכון? זה לא קצת מוגזם? להיהרג ולא ללחוץ ידיים? קצת כבד לא?


                תשובה:
                אחותי היקרה, כשמסתכלים על זה במבט שטחי ובעין רחוקה מתורה ומצוות , זה באמת נראה סוג של בדיחה, לא לתת כיף ולהיהרג על קידוש ה'? לחיצת יד היא גילוי עריות? נו.. באמת !!! אבל כשלומדים את הנושא לעומק מבינים שלפעמים שבירה קלה של מעטה הצניעות עלולה להוביל לחורבן שלם, הרס הזוגיות ואף לגירושין. רק אתמול מסרתי על זה שיעור, את מוזמנת לצפות בו ולהבין מדוע היהדות שמה דגש אפילו על הפרטים הקטנים.  צפייה בתגובה הבאה תועיל לך מאוד: "למה היהדות יורדת לכל הפרטים הקטנים , מה הקטע שלכם?"

                איסורי כרת אינם דבר פשוט מי שלא למד את הנושא לעומק כדאי שילמד אותו. כדי להבין את הנושא לעומק, כדאי ללמוד אותו הדק היטב. כל זמן שלא יודעים משהו , צוחקים עליו , מזלזלים בו , אבל ברגע שיש ידיעה ברורה , נזהרים מאוד.

                באופן כללי עריות הכוונה: "שלא יבוא אדם במגע עם אשה האסורה לו". שהרי כל המצוות שבתורה נדחות מפני פיקוח נפש, רק על שלושה דברים נאמר "יהרג ואל יעבור", והם: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. שקול בעיני הקדוש ברוך הוא גילוי עריות כנגד שפיכות דמים וכנגד עבודה זרה. וכבר אמרו חז"ל: "אלוהיהם של אלו שונא זימה הוא" (סנהדרין קו). ומהו גילוי עריות? שלא יבוא אדם במגע של אישות עם אישה האסורה לו: נידה, קרובת משפחה, אשת איש. "אשת איש" היא אישה שנתקדשה ליהודי ולא קיבלה ממנו גט, ולא נתאלמנה ממנו. ואפילו נפרדה ממנו או נתגרשה בדיני הגויים - כיוון שקיבלה קידושין כדין תורה, הרי היא אשת איש. ולא רק ביאה אסורה, אלא כל קרבת בשר אסורה, כגון חיבוק ונישוק, שכן אמרה תורה (ויקרא י"ח, י"ט): "ואל אשה בנדת טמאתה לא תקרב"; כלומר: לא תעשה שום קריבה. כל קרבה של חיבה אסורה, חוץ מן האב עם בתו והאם עם בנה. וכן אמרו חז"ל:  "קדושים תהיו': הוו פרושים מן העריות ומן העברה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה, אתה מוצא קדושה" (רש"י לויקרא יט, ב). יש סוגים שונים בדיני עריות: עריות שהעובר עליהן חייב מיתת בית דין, עריות האסורות באיסור כרת, איסורי לאו ועשה, ואיסורים מדברי סופרים הנקראים גם "שניות לעריות".  בכל מקרה , איסור לחיצת יד הוא איסור חמור , במיוחד אם מדובר בנגיעה של חיבה. להלן פירוט והרחבה בכל מה שקשור לעריות כפי שמובא באתר דעת

                איסורי מיתה וכרת (=איסור עריות)
                העריות האסורות שעונשן מיתה הן: אשת איש, אמו, אשת אביו, כלתו, בתו, בת בנו, בת אשתו, בת בנה, בת בתה ואם אשתו. שאר העריות המנויות בפרשת "אחרי מות" - איסורן איסור כרת. וזה פרטן:
                א) קרבה לאחת העריות אפילו בלא ביאה
                ב) אב למשכב זכור
                ג) אם
                ד) אשת אביו שאינה אמו.
                ה) אחותו מהאב או מהאם.
                ו) בת הבן.
                ז) בת הבת.
                ח) הבת. (האיסור נלמד מאסור בת הבת).
                ט) בת אשת אביו שהיא בת אביו.
                י) אחות האב.
                י"א) אחות אם.
                י"ב) אחי האב במשכב זכור.
                י"ג) אשת אחי האב.
                י"ד) אשת הבן.
                ט"ו) אשת אחיו (למעט יבום).
                ט"ז) אשה ובתה.
                י"ז) אשה ובת בנה.
                י"ח) אשה ובת בתה.
                י"ט) שתי אחיות – כאשר הראשונה בחיים.

                הבא על אחת מהן במזיד ובהתראה חייב מיתה; במזיד בלי התראה, חייב כרת; בשוגג - חייב להביא קרבן חטאת. אחד האיש ואחד האישה שווים לעונש ולקרבן. היה הוא מזיד והיא שוגגת או אנוסה, או היא מזידה והוא שוגג - המזיד חייב כדין מזיד, והשוגג כדין שוגג.

                דינו של הנולד מאיסורי עריות
                הבא על הערווה (שעונשה מיתה או כרת) והוליד ממנה בן או בת, הרי הנולד ממזר, הוא ובניו ובני בניו עד סוף כל הדורות, ועליו נאמר "לא יבוא ממזר בקהל ה' " (דברים כג, ג). ממזרת אסורה לישראל ומותרת לגר. ממזר אסור בבת ישראל, ויישא ממזרת או גיורת.
                מי שקידש אחת מן העריות שאיסוריהן במיתה או בכרת, אין הקידושין תופסים כלל, וכאילו לא נתקדשה האישה.
                פנויה שלא נתקדשה לאיש וילדה לו, הוולד כשר.

                איסורי לאו ועשה
                איסורי ביאה שאין בהם עונש כרת נקראים "איסורי לאווין" או "איסורי קדושה". ביניהם: אלמנה לכוהן גדול, גרושה או זונה לכוהן, ממזרת לבן ישראל, בת ישראל לממזר, גויה, יבמה לזר. אישה שנתגרשה ונישאה, ואחר כך מת בעלה השני או גירשה, אסורה לחזור לבעלה הראשון. אישה שזנתה אסורה על בעלה ועל הבועל. כהן שנשא אישה הפסולה לו, בניו "חללים": הזכרים נפסלים מן הכהונה, והם מותרים לשאת אשה האסורה לכהן, והבנות נפסלות מלהנשא לכהן. כהן זה אינו מפסיק להיות כהן, אבל הוא מאבד את זכויות הכהן: אינו עולה לתורה ראשון ואינו נושא כפים. (או"ח קכח,מ).

                איסורי עשה הם שלושה:
                מצרי ואדומי ובעולה לכוהן גדול. שלוש אלה הם איסורי "עשה", כיוון שהתורה לא כתבה את איסורם בניסוח של לאו, "ולא יבוא", אלא בניסוח חיובי: (דברים כ"ג ט') "דור שלישי יבוא להם בקהל", ומזה למדים שדור ראשון ושני של מצרי ואדומי אסורים. וכך בכוהן. נאמר עליו (ויקרא כ"א י"ג) "והוא אשה בבתוליה יקח", למדים מזה שלא ייקח שאינה בתולה. ולאו הבא מכלל עשה הרי הוא כעשה.

                שניות לעריות
                שניות מדברי סופרים הן איסורי עריות שהוסיפו חז"ל. הן עשרים ושש:
                א) אם אביו ב) אם אמו ג) אם אבי אביו ד) אם אבי אמו ה) אשת אבי אביו ו) אשת אבי אמו ז) אשת אחי אביו מאם ח) אשת אחי אמו מאב או מאם ט) בת בת בנו י) בת בת בתו י"א) בת בן בנו י"ב) בת בן בתו י"ג) בת בת בת אשתו י"ד) בת בן בן אשתו ט"ו) אם אם אם אחתו ט"ז) אם אם אבי אשתו י"ז) אם אב אם אשתו י"ח) אם אב אבי אשתו י"ט) כלת בנו כ) כלת בתו כ"א) ויש אומרים שגם אשת אבי אם אביו כ"ב) ואשת אחי אבי אביו מהאב כ"ג) ואחות אבי אביו מאב או מאם כ"ד) ואחות אם האם כ"ה) וי"א שאשת חמיו כ"ו) ואשת חתנו.

                בניגוד לאיסורי מיתה וכרת, שהקידושין אינם תופסים בהם, באיסורי לאו ועשה ושניות לעריות הקידושין תופסים, ולכן אדם שקידש אישה שהיא אסורה לו באיסורים אלה, לקידושין יש תוקף, האישה היא אשת איש לכל דבר, אבל חכמים חייבו אותו לתת לה גט. לקריאה בעמוד נפרד לחצי כאן: "אנציקלופדיה יהודית דעת"

                שאלות ותשובות שקשורות לנושא.
                האם אשה שלא שמרה על עצמה בנגיעות אסורות אסורה לכהן?
                למה חשוב לשמור על עצמי? מה הקטע? למה לא לגעת באחרים?

                לסיכום: היהדות היא דבר נפלא , לא סתם חז"ל הזהירו אותנו מהפרטים הקטנים , לכל מעשה יש חשיבות , ללמדך שאפילו פלרטוט קטן, הוא סוג של בגידה, "דין פרוטה כדין מאה", בגידה קטנה דינה כבגידה גדולה, לאדם שגונב שקל מהמכולת קוראים גנב, ולאדם שגונב 1000 ש"ח גם קוראים גנב, היהדות מחנכת אותנו לעבוד על המידות ולא למעוד אפילו בדברים קטנים, כן , אפילו בנתינת כיף, או אפילו בלחיצת יד, עד כדי כך שנזהרו חכמים אפילו בנגיעה שאינה נגיעה של חיבה שלכאורה מעיקר הדין מותרת. גילוי עריות אינו רק מעשה ממש, גם מה שמוביל למעשה אסור. אף אשה לא הייתה מסכימה שבן הזוג שלה יפלרטט עם נשים אחרות, בטח ובטח שלא יגע בהן ו\או יבוא איתן למצב של ייחוד, שכן אמרו חכמים, אל תביאני לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון. מוגזם או לא מוגזם, אף אחד לא שם אותנו לשרים ושופטים , יש הלכה ואנחנו מבטלים את השכל שלנו לשכל דקדושה ונזהרים, בפרט בדור האחרון שרבו בו המקרים ודי לחכימא ברמיזא, ובפרט כשמצפים מאיתנו כשומרי תורה לשמש דוגמא אישית ולא לגרום לחילול ה'.


                 



                תגיות:
                עריות שניות לעריות איסורי לאו עשה כרת איסורי כרת ממזר אשת איש בת הבן בת הבת אשת אביו אחי האב אחות האב אחות האם משכב זכור אשת הבן עריות בתולה בבתוליה
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר