התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                טור אישי - פרשת ואתחנן

                מהם שני הדברים החשובים ביותר ביהדות? דברים נפלאים
                שכתב , עיבד , ערך וליקט הרב רביד נגר. מנת המשכל של 
                היהודים גבוהה הרבה מעבר לממוצע העולמי , היהודים הם
                האצולה האינטלקטואלית של העולם. אולם , משהו לא טוב
                קורה למדינת היהודים. אט אט ההישגים צוללים ולא תמצאו
                אוניברסיטה ישראלית אחת בין ה-50 המובילות בעולם. למה?
                קטע קריאה מרגש שישאיר אתכם פעורי פה. קריאה נעימה.

                 

                בכל מדינה מתוקנת יש חוק וקיימת מערכת משפט. מטרת החוק היא לשמור על בטחון האזרחים והסדר הטוב. לטובת העניין קיימים גורמי אכיפה שתפקידם למנוע פשיעה ולשרת את הקהילה , להעניש את מי שעובר על החוק ולתת אותות הערכה , הוקרה ועיטורי כבוד לאזרחים מצטיינים. החוקים במדינה נחקקים ע"י חברי הכנסת. שמה של הכנסת ניתן לה ע"ש אנשי הכנסת הגדולה, שהייתה מורכבת מהאנשים החכמים ביותר שהיו בעם ישראל , חלקם נביאים וחלקם זקנים וכולם צדיקים גדולים שעשו את כל דבריהם אך ורק ע"פ ה'. אז למה כשאדם עובר על החוק שנחקק בכנסת ברור לו שהוא צריך לקבל עונש (כשנודע הדבר) וכשאדם עובר על חוקי התורה ובפרט על עשרת הדיברות לא ברורות לנו ההשלכות? (כשבוודאי נודע הדבר) חילול שבת גורם לקריסת בסיס יהדותנו בעוה"ז...

                החוק שתיקנו לנו חז"ל לא מסתמך רק על מדע , הוא מסתמך על אנושיות ומוסר א-לוהי. היהדות שמה דגש על פיתוח האישיות לא פחות מאשר על הרמה השכלית. מידת הענווה חשובה לא פחות מההשכלה הרחבה. היהדות מכילה ערכים הומאניים אוניברסליים ומחנכת, שלמרות שלעיתים דעותינו שונות , כל צד חייב לכבד את הצד השני.

                היהודים חיו בגלות, נרדפו, עונו, הושפלו והושמדו ועדיין שיעור זוכי פרס נובל היהודים, גבוה ביחס למספרם באוכלוסייה. איך זה יכול להיות? ד"ר צ'ארלס מוריי, מחבר "הגניוס היהודי", טוען שמנת המשכל של היהודים גבוהה ב-10 נקודות מעל האמריקני הממוצע. מנת משכל של גאונים 140 נקודות, נפוצה בקרב היהודים פי ששה. אם זה לא מספיק , הסופר האמריקני מארק טווין טען שהיהודים הם האצולה האינטלקטואלית של העולם. הם העניקו לעולם רשימה ארוכה של שמות גדולים בספרות, במדע, באומנות, במוזיקה, בכלכלה וברפואה. הפסיכולוג הבריטי ריצ'ארד לין אשר לפיו מנת המשכל הממוצעת של היהודים היא 115 נקודות, הרבה מעבר לממוצע העולמי.

                24% מזוכי פרס הנובל הם יהודים , 29 מתוך 64 שחקני השחמט הטובים בעולם הם יהודים. בארה"ב מהווים יהודים, את הקבוצה האתנית החזקה ביותר. ההסטוריון והכימאי ג'ורג' סרנטון טוען שכבר בממלכה הבבלית נבחרו היהודים לתפקידי מפתח בגין חוכמתם. בין השנים 1150-1300 למניינם, היוו היהודים 15% מסך המדענים בעולם

                לאחרונה , משהו לא טוב קורה למדינת היהודים, אט אט ההישגים צוללים ולא תמצאו אוניברסיטה ישראלית אחת בין ה-50 המובילות בעולם. למה? כי אנחנו הפכנו להיות ישראלים ונטשנו את היהדות. כי רצינו כ"כ להיות עם ככל הגויים. הירידה ברמת ההשכלה במדינת ישראל היא תופעה מצערת. ואם לא נתעורר , נאבד את המיוחדות שלנו.

                עלינו לזכור שהדבר היחיד שמייחד אותנו כעם היא שמירת המצוות. זו החכמה שלנו לעיני העמים , את כל אלה ידע משה שהתבלט בענוותנותו ובמידותיו ולא ב-"חכמתו". וזה הסוד הגדול , זה מה שהופך אותנו לשונים מכל השאר. לנו ברור שיש א-לוהים בשמים ומותר לו גם לומר לנו "לא" וכל מה שנשאר לנו זה להתפלל , להתחנן ולקבל באהבה בדיוק כמו שעשה משה , שלמרות שנגזירה עליו גזירה קשה שלא ייכנס לא"י , התפלל, בכה , התחנן וקבל את הדין

                עיקר השפעתו של ת"ח היא בעצם האישיות שלו , אשתו ובני ביתו מושפעים בעיקר ממידותיו ולא משיעוריו או מאמריו. תלמיד חכם הוא אדם שיודע לראות את חצי הכוס המלאה תמיד, גם כשקשה. תלמיד חכם הוא אדם שיודע להתאפק. כשבא לו לכעוס, הוא יודע לעצור. כשבאה תאווה הוא מפעיל מחשבה וכשבא לו להגיב, הוא פשוט שותק.

                אסיים בסיפור נפלא שיעזור לנו ללמוד איך צריך להעביר את הגנום היהודי הלאה. מוכר כובעים התנמנם ביער , כשהתעורר גילה שכל הכובעים נעלמו , חוץ מהכובע שלו. על העצים הריעו הקופים כשכל הכובעים בידם. האיש נופף באגרופיו, וכל הקופים אחריו. קפץ והשתולל וכל הקופים אחריו, כך כל תנועה שעשה עשו הקופים. מרוב זעם וייאוש, השליך את כובעו ארצה ומיד כל הכובעים היו בידיו , כי כל הקופים חיקו אותו והשליכו ארצה את הכובעים בעקבותיו. מסקנה: ילדים לא תמיד מצטיינים בהקשבה להורים, אבל הם אף פעם לא מפסיקים לחקות אותם.  

                 

                הדור הבא תלוי בדוגמא האישית שלנו. גם אם לא נזכה להיות ת"ח גדולים, נשתדל להיות בעלי מידות טובות. פרשת ואתחנן מכילה שניים מהטקסטים החשובים ביותר ביהדות , 10 הדיברות והפרק הראשון של קריאת שמע. עשרת הדיברות הם היסודות האיתנים שעליהם עומדת יהדותנו ובהם תלוי קיומנו ובאה לידי ביטוי מיוחדותנו כעם קריאת שמע היא סוד הדוגמא האישית , כלומר: לא מספיק שניישם את מה שלמדנו וקראנו בעשרת הדיברות , חשוב מאד שנשנן לבנינו ונעביר את המסר לדור הבא. איך? כשאנחנו יושבים בבית , כשאנחנו הולכים בדרך , וגם כשאנחנו עולים לישון, אנחנו לא מניחים את הראש על הכרית ומחכים שהמכונה תקרוס , אנחנו קוראים ק"ש שעל המיטה (ששכרה עצום) מוחלים לכל מי שציער אותנו "הריני מוחל וסולח" ומודים לה' על עוד יום נפלא.                

                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר