התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                עגיל באוזן לגבר - אני רוצה לעשות עגיל איפה כתוב שאסור?

                מספר סידורי: 102120
                שאלה:
                שלום הרב, אני רוצה לעשות עגיל באוזן וכמו שהיום מתירים שרשרת משום שהיא שרשרת מיוחדת לגבר כך גם העגיל הוא עגיל לגבר ובנוסף זה רק באוזן אחת כך שאין בזה איסור לא ילבש ובנוסף זה חס ושלום לירידה בדת או התקררות ברוחניות האם מותר לעשות? דרך אגב הרב יובל שלבו מתיר בתנאי שזה בא עם התחזקות ברוחניות.


                תשובה:

                אח יקר , שמעת פעם על רב שיתיר לגבר ללכת לבריכה מעורבת בעודו שומר עיניים ובתנאי שיקרא שם תהילים? קשה לי להאמין שרב בישראל יקח על הגב שלו אחריות גדולה כזאת , להתיר לנערים להידמות לגויים במחשבה , דיבור ו\או מעשה בטענה של "דרשתי מהם להתחזק..." הרי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות , מה יהיה אם הנער לא יצליח להתחזק בדרך? מה יקרה אם העגיל יעורר בו דמיונות ויגרום לו להרגיש כאחד החופשיים? בהתחלה עגיל , אח"כ ירידה עצומה ביראת שמים , אח"כ חילולי שבת , מועדונים , ערבובייה בין בנים לבנות עד שחלילה ימצא את עצמו יוצא עם גויה ר"ל.

                אין לדבר סוף...
                מי שרוצה למצוא היתרים , בסופו של דבר ימצא היתר לכל דבר. אל תתייחס לדברים בגדר - "אסור ומותר" , תבחן את הדברים בצורה אחרת האם ראוי או לא ראוי?
                אני בטוח שמי ששם עגיל לא עושה את זה כדי למרוד בא-לוהיו , היום הנוער התמים נוהה אחר תרבויות זרות והוא לומד את כל מעשיו מהגויים לצערנו , מתוך תמימות.
                בדיוק כמו שגברים הולכים עם ג'ינסים קרועים ו\או מסתפרים בתספורות משונות.

                זו צריכה להיות ההתייחסות לעניות דעתי כאדם פשוט..
                1) הורים שרוצים לחנך את הילדים שלהם צריכים לשמש להם דוגמא אישית.
                2) עד גיל 18 הילד באחריות הוריו , עליהם לשמור עליו ולהדריכו בדרך ישרה.
                3) מגיל 18 לא תועיל כפייה , רק דוגמא אישית טובה והרבה תפילות.

                הורים שלא הצליחו להעביר לבניהם ובנותיהם את המסר בזמן , צריכים להרבות בתפילות , כי בגיל בוגר אם יכפו עליהם את הדת , הנערים רק יתנערו יותר ויותר
                נער - מלשון התנערות ,מתנערים מאחריות , מתנערים ממוסר , לכן הדבר החשוב
                ביותר זה לחנך את הילד בזמן כדי שהילד יגדל עם בסיס איתן שיסייע לו להתמודד
                עם ניסיונות החיים. 

                במקרה שלך אני מניח שאתה אדם בוגר , אך אם אתה מתחת לגיל 18 והוריך דתיים
                הרי שאתה עובר על איסורים נוספים , מעבר לאיסור של "ולא תלכו בחוקות הגויים" , השמר לך פן תנקש אחריהם וכיוצב' , הרי שאתה עובר על "כיבוד הורים" שהוריך מתביישים ומתבזים בכך.

                אם כבר עברת את גיל 18 , אני לא חושב שהוריך צריכים להכתיב לך מה לעשות , אבל אני כן חושב שכדאי שתחשוב עם עצמך , איזה בית אתה רוצה להקים? איך אתה רוצה להצטייר בעיני בני משפחתך , הסובבים אותך וכל כיוצב' אם חשקה נפשך להקים בית של תורה , להתחתן עם אשת חיל (דתיה) ולגדל את בניך ע"פ תורת ישראל , הרי שעליך להסיר את העגיל גם אם אינו מסמל מרד , משום מראית עין , נכון שמה שקובע היא פנימיותו של האדם , אך מעשיו ופעולותיו מעידים עליו לאיזה צד הוא חפץ להשתייך ולאן פניו מועדות , לכן אם חשקה נפשך לשמח את ה' ולעשות נחת רוח לבוראך , עליך להתרחק מכל שמץ ע"ז או שמץ של הידמות לגויים.

                מה דעתך על ההיתר לענוד עגיל?
                אם גדולי הדור היו מתירים את הדבר הייתי מתבטל לדעתם , אך היות ואף אחד מהם לא התיר את הדבר וברור מעבר לכל ספק שאין רוח חכמים נוחה בדבר. אזי לדעתי ההיתר הנ"ל בטעות מקורו ואין מן הראוי שנערים יסתובבו עם עגילים,היות וסביר מאוד להניח שההיתר הנ"ל יגרום לנער להמשיך להזדהות עם "תרבויות זרות לא לנו" וכבר אמרו חז"ל , עבירה גוררת עבירה , והיות וגם בפן השלילי שייך "מתוך שלא לשמה יבוא לשמה" , מי יודע מה תהיה ההתלבטות הבאה? האם באותה רמה נתיר לבנות ללבוש ג'ינס שכבר מזמן אינו לבוש מובהק של גברים? בקיצור אין לדבר סוף... אסור לפתוח פתח ליצר הרע. היחיד שיכול ומוסמך להתיר את האסור הוא ה' יתברך בחינת: ברוך מתיר אסורים. (ודי לחכימא ברמיזא)

                אם בעתיד יהיה מקובל שנשים יכולות ללכת עם ג'ינס, נתיר זאת?
                אם בעתיד יהיה מקובל שגברים מתאפרים , נתיר לגברים להתאפר?
                אם בעתיד יהיה מקובל שגברים יוצאים עם גברים לא נגנה את התופעה?
                אני בכוונה מקצין מעט כדי שתבין לאן הדברים מובילים בסופו של דבר ר"ל.

                גם אם מבחינה הלכתית , יהיה מי שינסה למצוא פתח להתיר את הדבר משום ש..
                א) עגיל באוזן הוא כבר לא לבוש מובהק של אשה.
                ב) עגיל לא תמיד מבטא מרידה בה' אלא יותר בקטע של השפעה סביבתית תמימה
                ג) מכנס הוא לא לבוש מובהק של גבר , כי היום מקובל שנשים רבות לובשות מכנס.

                נו... האם זה אומר שעלינו להתאים את ההלכה למציאות או שעלינו להתאים את המציאות להלכה? לכן אני תמיד מבקש מהתלמידים שלי לא להתייחס להלכה בקטע של אסור או מותר , אלא יותר בקטע של ראוי או לא ראוי , ה' יאהב את זה או לא , האם שייך שבן מלך יסתובב כך או לא? האם שייך שבן מלך יסתפר כך או לא? האם אמותינו הקדושות היו שמחות לראות בנות שלובשות ג'ינסים צמודים ומבליטות את גופן? זו צריכה להיות ההתייחסות אחי היקר.

                יש הרבה דברים שמבחינה הלכתית אין פסיקה ברורה לגבם , כמו למשל לשתות קצת אלכוהול וכיוצב' , אבל אני בטוח שאם הבת שלך הייתה מבקשת ממך לצאת עם בחור שמשתכר ואוהב לשתות אלכוהול לא היית שמח בזה כי אתה יודע שאלכוהול מסוכן מאוד , לנהיגה , לשליטה עצמית וכיוצב'. אבל אין איסור הלכתי מפורש בעניין כמות השתיה והבת שלך יכולה לספר לך סיפורים שזה בסדר והוא שותה מעט , אבל אתה יודע הדק היטב שכשמתחילים קשה מאוד להפסיק , בדיוק כמו סיגריות , מה תייעץ לבת שלך???? תהיה אמיתי עם עצמך.. היית שמח בזה? היית מסתכל על זה בקטע של אסור ומותר או בקטע של "שייך או לא שייך , ראוי או לא ראוי?" אתה מבין אחי..

                לכן אם אתה שואל אותי בתור אח , אני אומר לך שלמרות שלכאורה אינך עושה זאת כדי להכעיס חלילה , בשום פנים ואופן אל תעשה את זה לעצמך , כי ידוע שאדם נפעל כפי פעולותיו , כי אחרי המעשים נמשכים הלבבות , פעולות חיצוניות שאדם עושה מעוררות את מחשבות הלב. אני מצוטט לך קטע נפלא לקריאה , אם אתה אדם חכם וחשקה נפשך לידע את האמת , תקרא אותו ותעיין בו הדק היטב.

                עצה נפלאה מבעל ספר החינוך:
                ועתה בני,,,, הטה אוזנך ושמע , אלמדך להועיל בתורה ובמצוות: דע, כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ולבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, אם טוב ואם רע. ואפילו רשע גמור בלבבו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, אם יערה רוחו וישים השתדלותו ועסקו בהתמדה בתורה ובמצוות, ואפילו שלא לשם שמים, מיד ינטה אל הטוב, ומתוך שלא לשמה בא לשמה, ובכוח מעשיו ימית היצר הרע, כי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות.

                ואפילו אם יהיה אדם צדיק גמור ולבבו ישר ותמים, חפץ בתורה ובמצוות, אם יעסוק תמיד בדברים של דופי - דרך משל, שהכריחו המלך ומינהו באומנות רעה, באמת אם כל עסקו תמיד כל היום באותה אומנות - ישוב בזמן מן הזמנים מצדקת לבו להיות רשע גמור. כי ידוע הדבר ואמת, שכל אדם נפעל כפי פעולותיו, כמו שאמרנו. ועל כן אמרו חכמים זיכרונם לברכה: "רצה המקום לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות" (מכות פרק ג משנה ט"ז}, כדי להתפיס בהן כל מחשבותינו ולהיות בהן כל עסקינו, להיטיב לנו באחריתנו. כי מתוך הפעולות הטובות אנחנו נפעלים להיות טובים וזוכים לחיי עד. ורמזו זיכרונם לברכה על זה באומרם: "כל מי שיש לו מזוזה בפתחו וציצית בבגדו ותפילין בראשו - מובטח לו שלא יחטא" (מנחות מג',ב'), לפי שאלו מצוות תמידיות, ונפעל בהן תמיד.

                לכן, אתה ראה גם ראה מה מלאכתך ועסקך, כי אחריהם תימשך ואתה לא תמשכם. ואל יבטיחך יצרך לומר: "אחרי היות לבי שלם ותמים באמונת אלהים, מה הפסד יש כי אתענג לפעמים בתענוגי אנשים, לשבת בשווקים וברחובות, להתלוצץ עם הלצים ולדבר צחות, וכיוצא באלו הדברים שאין מביאים עליהם אשמות וחטאות, הלא גם לי לבב כמו להם, קוטני עבה ממותניהם, ומדוע ימשכוני הם אחריהם" אל בני! השמר מפנהם פן
                תילכד ברשתם! רבים שתו מתוך כך כוס תרעלתם — ואתה את נפשך תציל.
                (ספר החינוך מצווה טז)

                אם עדיין יש לך התלבטות , להלן פסוקים ובהם רמז לשמץ הע"ז שיש בדבר:
                וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל בֵּיתוֹ וְאֶל כָּל אֲשֶׁר עִמּוֹ הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם וְהִטַּהֲרוּ וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם...  וַיִּתְּנוּ אֶל יַעֲקֹב אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם וְאֶת הַנְּזָמִים אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם" (בראשית פרק לה')

                וכן מוזכר בחטא העגל:
                וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי. וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל-הָעָם אֶת-נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל-אַהֲרֹן" (שמ' לב:ב-ג)

                לסיכום: ברור לכל בר דעת שאדם דתי לא מסתובב עם עגילים , כמו שברור לכל בר דעת שאשה דתיה אשת חיל לא מסתובבת בלבוש חשוף או מכנס צמוד שמבליט את איבריה ח"ו וגם אם יש שנוהגים כך שלא מתוך רשעות אלא מתוך תמימות וחיקוי תרבות הגויים , הרי שמובא בפירוש בשולחן ערוך

                סימן ג' , "דין לבישת בגדיו והילוכו" :
                אין הולכין בחוקות עובדי כוכבים ולא מתדמין להם, לא במלבוש ולא בשיער וכיוצא בהן, שנאמר ולא תלכו בחוקות העובדי כוכבים, ונאמר בחוקותיהם לא תלכו, ונאמר השמר לך פן תנקש אחריהם..."

                תפילה חרישית ואבהרה
                הלוואי שהדברים שכתבתי שיצאו מעומק הלב יסייעו בעדך לקבל החלטה נבונה ולא תבוא לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון , אבל גם אם תחליט ללכת עם עגיל ,אני אבין אותך אחי ואמשיך לעזור לך , אני פשוט מציע לך כמו אח , לא לעשות זאת

                שו"ת דומות בנושא עגיל לגבר.
                א) חינוך כושל - הבן שלי החליט לעשות עגיל באוזן.
                ב) אם אני עושה עגיל ממש קטן בגבה זה חילול ה'?





                תגיות:
                עגיל לגבר עגיל באוזן ללכת עם עגיל עגילים לגבר הרב יובל שרלו
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר