התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                משלוח מנות - מותר לשלוח מנות לחילוני?

                מספר סידורי: 102208
                שאלה:
                בזמן האחרון אני כותבת הרבה, אני מצטערת אם אני גוזלת מזמנך, אבל אתה הרב היחיד שאני סומכת על כל מילה שלו בעיניים עצומות. שמעתי שאסור לתת משלוח מנות לאנשים שלא מקיימים תורה ומצוות והיות ואני מכירה בחורה שנמצאת במצב כספי קשה מאוד חשבתי לתת לה דרך דודה שלי משלוח מנות, הבעיה שאנחנו לא בטוחות אם היא שומרת תורה ומצוות? מה עושים לגביי זה? תודה מראש.


                תשובה:
                אחותי היקרה, לעניות דעתי , יש הבדל עצום בין משלוח מנות לחילונים שמטרתו לגרום לקירוב לבבות ולאחדות ויש מקום להתיר בדבר , לבין הגשת אוכל במצב רגיל בפני חילונים ו\או אנשים שלא יברכו שיש מקום להחמיר , אם חפצים אנו לקרב את הגאולה.

                אין לי בעיה שנהיה "עם אחד , מפוזר ומפורד בין העמים" , כל זמן שאנחנו עם אחד ! אבל אם נתחיל לעשות הפרדה ולהפלות לרעה תינוקות שנשבו שבכלל לא מבינים ומבטלים מצוות דרבנן בעיקר בגין תמימות בשוגג , כפי שפעם הגדיר זאת הרב עובדיה יוסף שליט"א: "כי לכל העם בשגגה" , אזי נהפוך להיות: "עם נפרד מפוזר ומפורד בין העמים" וזו נקודת החולשה שלנו , אנחנו עסוקים בהלכה ולא בנשמה , אם היינו לומדים קצת חסידות היינו מבינים שללמוד הלכה בלי חסידות ואהבת הזולת , זה כמו לחיות עם גוף בלא נשמה , אם בעבר נקטתי בעמדה נוקשה כלפי אחי החילונים , היום למדתי שאחים לעולם ישארו אחים ! גם אם הם רחוקים , הם עדיין אחים ואם לא נאהב אותם ונקרב אותם , אני בספק אם הצאצאים שלהם ימשיכו להיות בגדר אחים , כבר היום אנחנו רואים כמה מתבוללים יש , אולי כדאי שנחשוב למה? אולי במקום לדחות אותם ולהתרחק מהם , נתחיל לנסות להבין שהם בסך הכל תינוקות שנשבו ונעזור להם לכן אני באופן אישי חושב שיש מקום להקל , אבל אני לא פוסק , אני רק אומר את דעתי.

                אחדות וקירוב לבבות עדיף על חומרה יתירה.. 
                חשוב לזכור שמטרת שליחת המנות היא לגרום לאחדות וקירוב לבבות,
                תמיד אפשר להחמיר , אבל לדעתי יש מקומות ששייך להחמיר בהם ויש מקומות שלא מומלץ בכלל להחמיר בהם כגון בנדון דידן , שחומרה עשויה לגרום לריחוק ושנאת חינם, כגון בחור שעובד בעבודה שיש בה חילונים ואם לא יביא להם משלוח מנות הם עשויים להיפגע והדבר עלול לגרום לתוצאה הפוכה , במקום לגרום לקירוב כפי שרצו מרדכי ואסתר , הדבר יגרום לריחוק ושנאת חינם לא חבל?
                 
                אם נחמיר ונחמיר אין לדבר סוף..
                הרי אם נתחיל לאסור כל דבר, מחר יאסרו על דתיים למכור מזון לחילונים כדי לא להכשיל אותם בעבירה זה נראה לכם מציאותי? וגם אם נניח שהחילוני הוא מתקרב , האם נתחיל לדון אותו ולומר , רגע הוא ברך אבל הוא לא שם כיפה יוצא שהוא מזכיר את שם ה' לבטלה נו... וכי יש לדבר סוף? ככה לא נקרב אף אחד , צריך לדעת עם מי להחמיר ובמה להחמיר , כמו שלא מחמירים עם תינוק , לא מחמירים עם תינוק שנשבה , החמרות מיותרות רק יגררו שנאת חינם ובמקום לקרב את אחינו החילונים , אנחנו רק נגרום לריחוק ואני בטוח שאסתר המלכה לא חשקה בכך בעבר המן הרשע רצה להשמיד אותנו והיינו חייבים להתאחד כדי לגבור על הגזירה.

                המן חדש בכל דור ודור..
                נכון להיום יש המן חדש (אחמדיניג'ד הרשע) שגם הוא פרסי אגב , אם לא נתאחד , אז הצרות מבית יהיו חמורות לא פחות מהצרות שמחוץ , בחינת: "קשה תרבות רעה בביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג" , בקיצור ההלכה היא כמו מאכל , אם לא מטבלים אותו בתבלינים הנכונים , המאכל עשוי להיות לא אכיל , אם לא נטבל את ההלכה נכון אנחנו עשויים להיות חסידים שוטים ו-"די לחכימא ברמיזא".

                יש חילונים ויש חילונים..
                אז נכון שעשוי להיות כאן גדר של "בפני עיוור לא תתן מכשול" כי אם ניתן אוכל לאדם שלא מברך הרי שאנחנו לכאורה: "מכשילים אותו" או אם תרצו: "מסייעים לדבר עבירה" כפי שכתב הרב פינשטיין , אבל מה עם כבוד הזולת? מה עם חשש להלבנת פנים?
                ואני כן מכיר את דברי השו"ע או"ח סימן קסט' סעיף ב': "לא יתן לאכול אלא למי שיודע בו שיברך" , אולם, היות ובדורנו יש הרבה חילונים שמתקרבים וכל נושא הקירוב כיום הוא בלבבנו , ראיתי כבר כמה וכמה גדולים שהתירו לתת כשמדובר באדם שמתקרב  ובתנאי שהוא מכבד את עולם התורה ואינו בז לתורה וללומדיה.

                וכך ראיתי שכתב הרב רצון ערוסי בעניין משלוח מנות לחילונים:
                מותר ומצווה יש בדבר כדי לקרבם, באהבה ובשמחה.  חז''ל לא אסרו לכבד בדברי מאכל לאדם, שיש חשש, שלא יברך. אבל חז''ל אסרו לתת פת לאדם שיש חשש שיאכל בלי נטילה. חובת הברכות היא מדרבנן, הברכה היחידה שמן התורה היא רק ברכת המזון. אדם שאינו מברך ברכות הנהנין, או ברכות המצוות, אינו עבריין, אלא מבטל מצווה מדרבנן ולא תמיד הוא מודע לכך ובעניין כזה לא הקפידו אבל חז``ל הקפידו שלא להאכיל לחם למי שלא נוטל ידיים. בקיצור רואים שיש מקום להקל בדבר.

                וכן ראיתי שכתב הרב שלמה זלמן בעניין משלוח מנות לחילונים:
                בס' הליכות שלמה פורים עמ' של"ה בשם מרן הגרש"ז אויערבאך זצוקלל"ה דמותר לתת משלוח מנות לחילוני ומצוה גדולה היא. (עיין שם).

                לסיכום: לעניו"ד לאור מה שכתבתי לעיל וכפי דברי הפוסקים שאותם ציטטנו ובמיוחד במקרה שלך שבו הזכרת שמדובר באשה קשת יום שמצבה הכלכלי קשה , אני לא רואה שום מניעה בלתת לה משלוח מנות ואפילו מתנות לאביונים , אם את סומכת עלי בעיניים עצומות , אני מציע שתתני לה משלוח מנות בשמחה והרי שהשליחות שלך היא בגדר מצווה אז נסיים בהומור ובדרך רמז.. "שליחי מצווה אינם ניזוקים"

                נ.ב - בקרוב תחל ספירת העומר , תקופה שבה נספו 24,000 תנאים שהיו בקיאים בהלכה אך לא בקיאים באהבת ישראל ומתוך שנאת חינם נספו כל אותם גאוני הדור כל אותם תנאים קדושים , כדי ללמד אותנו פרק אחד באהבת ישראל.

                נסיים בשני שירים של אהבת ישראל כדי לעורר אצל כולנו אהבת ישראל.






                .




                תגיות:
                משלוח מנות משלוח מנות לחילוני משלוח מנות לחילונים
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר