התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                מותר לשקר בשידוכים? הוא שיקר בגיל והוא בכלל גרוש

                מספר סידורי: 102374
                שאלה:
                שלום כבוד הרב, בהמלצת הרבנית במדרשיה שלי יצאתי לשידוך. בפגישה השניה הבחור ביקש לספר לי שני פרטים שהסתיר ממני וגם מהרבנית שלי {היא שוחחה איתו לפני הפגישות כדי לדעת אם הוא ירא שמיים} הדבר הראשון שהוא שיקר לגביו הוא הגיל הוא בן 33 והוא אמר שהוא בן 30. דבר נוסף הוא גרוש, היה נשוי 3 שנים. הבחור טוען שע"פ הוראות שקיבל מרבו אינו מספר דברים אלו בפגישות הראשונות. לי אישית מפריע החוסר אמת מההתחלה וקל וחומר לרבנית שלי. האם לפסול את השידוך?


                תשובה:

                אחותי היקרה, מצד אחד אני מאוד מבין את הבחור ואת הצורך שלו בהסתרת הדברים
                כי סביר מאוד להניח שלכתחילה כשנשים אחרות ישמעו שהוא גרוש ומבוגר , אף רווקה צעירה לא תמהר לצאת איתו לכתחילה ולכן אני מבין את המהלך שהורה לו רבו לעשות, אבל אני לא מסכים עם המהלך משום שלא מדובר בשקר קטנטן , מדובר בשקר כפול, גם שקר שקשור לגיל וגם שקר שקשור למצבו (רווק \נשוי).

                מהי דעת הרב אליישיב בנדון?
                הרב יוסף שלום אליישיב התיר לשקר , אך ורק אם מדובר בשינוי קטן מאוד , דהיינו אם הבחור בן 30 והוא אומר שהוא בן 29 זה לא נורא כל כך , בדבריו התייחס הרב אליישיב לנערה בת 20 שטוענת שהיא בת 19 , אבל לא יותר מזה.

                מהי דעת הרב חיים קנייבסקי בנדון?
                הרב חיים קנייבסקי חתנו של הרב אליישיב סובר כי: "אסור להצעיר את הגיל כלל לצורך שידוכים" , כמו כן הוסיף הרב ואמר שאין להאמין באמיתות הסיפור שעל פיו אמר החזון איש לצעיר בן 26 שהוא רשאי לשקר ולומר שהוא בן 24. בקיצור , אסור לשקר בכלל.

                הרב אהרון קוטלר כן סובר שאפשר לשנות מעט ואף התיר לבחור בן 30 לומר שהוא בן 28 , בתנאי שלאחר כמה פגישות הבחור מגלה לבחורה את האמת.

                אי אפשר לבנות בית מקדש - בית בישראל - כשהבסיס הוא שקר אחד גדול.
                עלינו לזכור שכדי לבנות משכן , צריך לקחת עצי שיטים , קרשים ולהעמיד אותם שנאמר: "ועשית את הקרשים למשכן עצי שיטים עומדים" , מכאן למדנו סוד גדול , אמרו חכמים: "כי האדם עץ השדה" - אדם זה עץ , לכן קרש , אותיות קשר , ללמד שאדם צריך לקשר את עצמו לה' יתברך ולאמת ! אם אדם מתחיל לשקר ולברוח מן האמת , הקרש נופל והמשכן לא עומד , במקום בית מקדש , הכל נחרב והקרש הופך לשקר. (קרש אותיות שקר)

                גם אם יש מי שהתיר לשקר כל זה בתנאי שאף אחד אחר לא יינזק מזה.
                אמרו חכמים: "מדבר שקר תרחק", אני מוכן להבין שבמקרים מסויימים אפשר להסתיר מעט מן האמת כשמדובר בדבר מינורי ולא בדבר משמעותי , כשם שמותר לשנות את האמת קמעא ואפילו לשקר מפני השלום, שנאמר: "בקש שלום ורדפהו", אבל כל זה רק בתנאי שלא נגרם נזק לאף אדם , אבל אם למען השלום חלילה זכויותיו של אחר מקופחות , אסור בשום פנים ואופן לשקר.

                למה אסור לשקר כפי ששיקר הבחור , לעניות דעתי?
                במקרה הנ"ל , סביר מאוד להניח שבנות רבות נקשרו לבחור והתאכזבו , הצטערו , בכו
                נעצבו אל ליבן , יתכן מאוד שחלקן שילמו לשדכן על סידור הפגישה , יתכן שחלקם שילמו נסיעות ונסעו וטרחו כמה וכמה פעמים ובסוף גילו שהבחור שיקר להן , כמו כן יתכן ששמחו מאוד שמחה גדולה שהתנפצה והפכה לצער , כמו כן יתכן מאוד שיצא מהדבר הנ"ל חילול ה' גדול מאוד והמשודכות יגידו , אם כך מתנהגים דתיים אני לא מעוניינת להכיר בחורים מהסגנון הזה , לכן קשה לי מאוד להאמין שרב בישראל אמר
                לו דבר כזה , מעניין יהיה לשמוע מה שמו של הרב שהתיר , אני מוכן להתקשר לרב הזה ולברר אם אכן אמת הדבר , אסור לחשוד בכשרים ולכן יכול להיות שמישהו התיר לו את הדבר אבל אני בספק אם מי שהתיר את הדבר לקח בחשבון את כל ההשלכות.
                אם השקר של הבחור לא היה גורם לאחרים נזק , הייתי מוכן לקבל את זה , אבל ברגע שהוא בן 33 והוא יוצא עם נערות בנות 20 , 21 , 22 , לעניות דעתי זה לא ראוי , שלא לדבר על העובדה שהוא גרוש שמציג את עצמו כרווק , אבל כאן אני יכול להבין

                מתי מותר לשקר?
                א. כשרוצים למנוע מאדם אחר בושה , כגון כשתורמים לעני ולא רוצים להביכו.
                ב. כשרוצים לעשות שלום בין איש לאשתו וכפי שעשה ה' כששינה את דברי שרה.
                ג. כשרוצים למצוא חן , בתנאי שהצד השני לא ייפגע כתוצאה משינוי האמת. 
                ד. מותר לרופא לשקר לחולה , כדי לא לייאש אותו ולצער אותו כשישמע חומרת מצבו
                ה. מותר להורים לשנות מעט מהאמת לילדיהם , כדי למנוע מהם נזק ו\או קלקול וכו'
                ו. כשרוצים להציל עשוק מיד עושקו (כדי למנוע נזק מאדם אחר)
                ז. מותר לשקר כדי לא לבוא לידי השחתת המידות
                ח. בדברים שקשורים לצניעות משום דרכי צניעות. (בינו לבינה , כפי שלומדים בהדרכה)

                יש עוד מקרים שבהם מותר לשנות מעט מן האמת , אבל נסתפק במקרים הנ"ל ונזהיר ונזכיר שצריך כל אדם להיזהר ולהישמר מפני האיסור שבדומה לו מובא בשו"ע (חו"מ רכח',ו') בעניין גניבת דעת הבריות. ואפילו בגמרא מובא שאסור לגנוב את דעת הבריות ואפילו דעת עובד כוכבים (חולין צד.) , מותר לשנות מעט ולפרגן קצת יותר , אבל מכאן ועד לשקר הדרך רחוקה.

                בדיחה: היה בעל אחד שאמר לאשתו: "בשידוכים לא חייבים להגיד את כל האמת... אם היו אומרים לך את כל האמת עלי... קשה לי להאמין שהיית מתחתנת איתי.. חח"

                הרב אליעזר שלמה שיק סיפר סיפור יפה בעניין חומרת השקר.
                מסופר שאדם אחד היתה לו בת יראת שמים גדולה מאד, ואביה הלך וחיפש בחור ירא שמים גדול, ונכנס בישיבה ודיבר עם המשגיח והראש ישיבה, והם הציעו לו בחור אחד שהוא מצויין בלימוד תורה והתארסו, וכשהתחילו לצאת לעשות קניות והנה יום אחד הבחורה שואלת את הבחור אם כבר התפלל מנחה, כי זה כבר אחר הצהרים, והשיב הבחור שיש לו עוד זמן וכו', וכשהתקרבה כבר השקיעה וכמעט שעוברים זמן תפלת מנחה, שאלה אותו עוד פעם מתי תתפלל מנחה, זה מאוחר, ענה ואמר התפללתי כבר (והיא ידעה שזה לא נכון, כי הלכו ביחד כל הזמן, ומקודם אמר לה שיש לו עוד זמן להתפלל, ועכשיו הוא משקר ואומר שכבר התפלל, שזה שקר במצח נחושה), וסיפרה את זה לאביה, והוא נסע אל החזון איש זי"ע, וסיפר את הסיפור הזה מה שבתו סיפרה לו, והורה החזון איש זי"ע תיכף ומיד לבטל את השידוך, ואמר אם בחור יכול לשקר בשקר גס כזה, וכן הוא מזלזל בתפלה וכו' וכו', סימן שאין לבחור הזה שום יראת שמים, ורחמנא ליצלן הוא יכול להכשיל אותה בעוונות חמורים שגובלים בכריתות רחמנא לישזבן וכו'.

                גרושים גרושות הם גם בני אדם - לדעתי לא כדאי לפסול מראש.
                בדור הקשה שלנו יש הרבה בחורים מקסימים ובחורות מקסימות שהקימו בית בישראל ומהר מאוד פרקו את החבילה כתוצאה מהדרכה לא נכונה וכיוצב' , אם אותם בחורים הלכו לקבל הדרכה וייעוץ מאנשי מקצוע ועבדו על המידות שלהם , אני לא רואה שום איסור לצאת איתם , במיוחד כשאין ילדים. לכן גרושים וגרושות לעניו"ד אינם מוקצה מחמת מיאוס , נכון שזה לא נעים , אבל זו לא בושה להתחתן עם גרוש , כל זמן שהוא אדם הגון וירא שמים וזו לא בושה להתחתן עם גרושה , כל זמן שעשתה תשובה והבינה שנישואין זה לא משחק , זוגיות היא לא פיקניק. 

                יש רבנים שמתירים לשקר בשידוכים.
                 אני יודע שיש רבנים שמתירים לגרוש לשנות מעט מן האמת , אבל לדעתי זו טעות , בדומה לכך יש שמשקרים בדברים נוספים כגון חולה שנוטל תרופה , גם אם התרופה לא ממש משמעותית , השקר הרבה יותר משמעותי , כלומר , לא מפריע לה שהוא לוקח תרופות כמו שמפריע לה שהוא שיקר ! כך גם במקרה של הגרוש , לא מפריע לה שהוא גרוש בלי ילדים , הוא בחור מקסים , אבל מפריע לה הרבה יותר שהוא היה מסוגל לשקר וזה שהוא תולה את זה ברב אולי מעדן מעט את השקר אבל לא מבטל אותו. לכן אני מציע לתלמידים שלו לא לשקר , לא בנוגע לגיל , לא בנוגע למצב (רווק \נשוי) לא בנוגע לחולי , עדיף לגלות את האמת , כי כשמתרגלים לשקר , בסוף נקלעים למשברים ובמקרים רבים אפילו מתגרשים, מי שקצת קרא מאמרים בנושא יודע ששקר זה דבר שקשה לסלוח עליו , הוא פוגע באמון ופוגע בזוגיות בצורה הקשה ביותר לא סתם נטבע בקרב הציבור הביטוי: "פעם שקרן תמיד שקרן" , אנחנו לא מאמינים בזה כי אנחנו מאמינים שכל אדם יכול ורשאי לחזור בתשובה , אבל אנחנו בהחלט מגנים את השקר.

                לא לשקר ! דין פרוטה כדין מאה.
                אני לא מאמין בלשקר , מבחינתי דין פרוטה כדין מאה , אבל היות ובמקרה הנ"ל מדובר בבחור ירא שמים שטוען שרב ירא שמים אמר לו לעשות כן והוא התייעץ הם הרב, אני מציע שתבררי מי זה הרב הזה ואם הרב באמת אמר לו לעשות כן. אם יסתבר שאכן מדובר ברב מוכר וירא שמים שאמר לו לעשות כן (לשקר בנוגע לגיל שלו ולשקר בנוגע למצבו האישי) אני לא הייתי פוסל את השידוך , בתנאי שאכן מדובר בבחור ירא שמים , שמחובר לדעת תורה , אבל אני כן חושב שכדאי לך לברר הדק היטב מדוע הוא התגרש ואם לא היה מדובר באלימות ו\או בבגידה והבחור מוצא חן בעינייך , אני חושב ששייך לנסות , אבל אם גם ככה אין מציאת חן והשקר הנ"ל מצטרף לגורמים נוספים שגרמו לך לשקול לבטל את השידוך , את רשאית לבטל את השידוך ולחפש בחור קצת יותר אמיתי

                לסיכום: אם הבחור שיקר בנוגע לגיל שלו ובנוגע לעובדה שהוא גרוש , אולי כדאי לברר אם הוא לא שיקר גם בעניין הרב שאמר לו לשקר חח , בכל מקרה , אין  דעתי נוחה מהדבר ולעניו"ד ראוי לברר את הסוגייה הדק היטב (במידה והייתה מציאת חן ואת בכלל מעוניינת) כמו כן אני כן חושב שמותר להדגיש את הנקודות החיוביות ולא להרחיב בנקודות השליליות כשרוצים לשדך בין בני זוג וחכם עיניו בראשו. יש הבדל בין לשקר לבין לייפות את המציאות , אני הייתי מציע לכם לא להאמין לשדכנים ולברר היטב עם בן הזוג את גילו האמיתי. גבר שמשקר עכשיו עשוי לשקר בהמשך , חוץ מזה זו עילה לבת הזוג לשקר עליו בהמשך ולומר לו אחרי החתונה , אז מה אם שיקרתי , אתה לא שיקרת עלי לפני החתונה? זה יכול להיות מצחיק מאוד אבל גם עצוב מאוד אני הייתי נזהר.

                שאלות דומות בנושא:
                א) האם מותר לבחור לשקר בנוגע לגיל שלו?
                ב) מותר לשקר על רופא צבאי כדי לקבל גימלים?
                ב) אני נוטל תרופות ולא נעים לי שידעו מזה מותר לי לשקר?
                ג) האם מותר לשקר על אבא ואמא כדי שאוכל להמשיך לשמור שבת?





                תגיות:
                לשקר בשידוכים משודך שקרן לשקר לבת הזוג מתי מותר לשקר אסור לשקר מפסיקים לשקר אל תשקר
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר