דינו של מתאבד - שיעור לעילוי נשמת יהודים שאין מי שיאמר עליהם קדיש
מספר סידורי: 117228
שאלה:
שלום כבוד הרב, אנחנו רוצים בלי נדר לעשות איזה שהוא כנס לעילוי נשמתם של אלו שלא זכו להיקבר בקדושה, לא אמרו עליהם קדיש, לא להיפטר מהעולם בתשובה... (שלא בדרגה טובה כל כך) חוץ מזה יש לנו ילד שהיה איתי בכיתה שהתאבד.. אם אני אקדיש את השיעור ואת כל הכנס בלי נדר לנשמתו זה יעזור? כי הבנתי שהם בכף הקלע.. ה' ישמור. תודה רבה
תשובה:
אחותי היקרה , לדעתי ללמוד תורה לעילוי נשמת כל מי שאין מי שיאמר עליו קדיש זה דבר מבורך , בגלל זה אנחנו משתדלים כל שיעור לומר קדיש לעילוי נשמת כל הנפטרים שאין מי שיאמר עליהם קדיש וזכות גדולה היא למסייעים ונחת רוח גדולה היא לנפטרים , אשריך.
מותר לומר קדיש לעילוי נשמת המתאבד?
כתב ה'חתם-סופר' (אה"ע סט), שמן הראוי לומר קדיש גם אחר המאבד עצמו לדעת. והטעם הוא, שאף הרשע הגדול ביותר, יש ביסודו איזה ניצוץ טוב, ומן הראוי לתקנו ולהעלותו לעולם הבא. מעין זה מצינו לגבי אבשלום בן דוד, שהיה רשע גדול, ומרד באביו ואף רצה להורגו, ושכב עם פלגשיו. אע"פ כן, לאחר שמת, התפלל עליו דוד המלך ואמר שמונה פעמים 'בני', כדי להעלותו משבעה מדורי גיהנם, ולהעלותו לגן עדן (סוטה י, ב). וכן אלישע בן אבויה, שהיה חכם ופרש מדרך התורה, וירד לגיהנם. מסופר על רבי מאיר שהתפלל עליו שייגמר עונשו בגיהנם, כדי שיזכה לעלות אחר כך לעולם הבא (חגיגה טו, ב). הרי לנו שתפילה וקדיש יכולים להועיל גם לרשעים גדולים. (כך ראיתי שכתב הרב אליעזר מלמד שליט"א)
המתאבד נקרא רשע.
עוד כתב החתם סופר שם, שיש לומר אחריו קדיש י"ב חודש. כי הטעם שעל כל שאר המתים אומרים קדיש אחד עשר חודש בלבד, משום שמשפט הרשעים בגיהנם י"ב חודשים, וכדי שלא להחשיבם כרשעים אומרים אחריהם קדיש רק י"א חודש. אבל אחרי מתאבד שוודאי נקרא רשע, מן הראוי לומר קדיש י"ב חודש.
בן איש חי - אין להימנע מללמוד לעילוי נשמת המתאבד.
וכתב בשו"ת רב פעלים לבן איש חי (ג' יורה דעה כט') "נמצא דסבירא ליה דקדיש ותפילה ולימוד ונר שעושים עבורו דתהוי כפרה ומנוחה עושים ואין נמנעים מכל זה".
לסיכום: כפי המובא בדברי הפוסקים מותר ואף ראוי ללמוד אף לעילוי נשמת אדם שהתאבד ועוד ניתן לפרש ולומר שכיון שלא ברור הדבר שלא עשה תשובה לפני הסתלקותו יש להקל ולהתיר ללמוד לעילוי נשמתו וגם אם יבוא מי שיטען שמי שמאבד עצמו לדעת אין לו כפרה ודינו קשה ולא יועיל מה שילמדו עליו משום שאין לו כלל חלק לעולם הבא ואין לו מחילה עולמית , הלימוד שילמדו אחרים לעילוי נשמתו ודאי לא יזיק "והוא רחום יכפר עוון".
תגיות:
לומר קדיש על מתאבד אין לו כפרה אין לו חלק לעולם הבא אין לו מחילה המתאבד כף הקלע הכתב סופר מותר לומר קדיש על מתאבד ילד שהתאבד המתאבד נקרא רשע
שאלה:
שלום כבוד הרב, אנחנו רוצים בלי נדר לעשות איזה שהוא כנס לעילוי נשמתם של אלו שלא זכו להיקבר בקדושה, לא אמרו עליהם קדיש, לא להיפטר מהעולם בתשובה... (שלא בדרגה טובה כל כך) חוץ מזה יש לנו ילד שהיה איתי בכיתה שהתאבד.. אם אני אקדיש את השיעור ואת כל הכנס בלי נדר לנשמתו זה יעזור? כי הבנתי שהם בכף הקלע.. ה' ישמור. תודה רבה
תשובה:
אחותי היקרה , לדעתי ללמוד תורה לעילוי נשמת כל מי שאין מי שיאמר עליו קדיש זה דבר מבורך , בגלל זה אנחנו משתדלים כל שיעור לומר קדיש לעילוי נשמת כל הנפטרים שאין מי שיאמר עליהם קדיש וזכות גדולה היא למסייעים ונחת רוח גדולה היא לנפטרים , אשריך.
מותר לומר קדיש לעילוי נשמת המתאבד?
כתב ה'חתם-סופר' (אה"ע סט), שמן הראוי לומר קדיש גם אחר המאבד עצמו לדעת. והטעם הוא, שאף הרשע הגדול ביותר, יש ביסודו איזה ניצוץ טוב, ומן הראוי לתקנו ולהעלותו לעולם הבא. מעין זה מצינו לגבי אבשלום בן דוד, שהיה רשע גדול, ומרד באביו ואף רצה להורגו, ושכב עם פלגשיו. אע"פ כן, לאחר שמת, התפלל עליו דוד המלך ואמר שמונה פעמים 'בני', כדי להעלותו משבעה מדורי גיהנם, ולהעלותו לגן עדן (סוטה י, ב). וכן אלישע בן אבויה, שהיה חכם ופרש מדרך התורה, וירד לגיהנם. מסופר על רבי מאיר שהתפלל עליו שייגמר עונשו בגיהנם, כדי שיזכה לעלות אחר כך לעולם הבא (חגיגה טו, ב). הרי לנו שתפילה וקדיש יכולים להועיל גם לרשעים גדולים. (כך ראיתי שכתב הרב אליעזר מלמד שליט"א)
המתאבד נקרא רשע.
עוד כתב החתם סופר שם, שיש לומר אחריו קדיש י"ב חודש. כי הטעם שעל כל שאר המתים אומרים קדיש אחד עשר חודש בלבד, משום שמשפט הרשעים בגיהנם י"ב חודשים, וכדי שלא להחשיבם כרשעים אומרים אחריהם קדיש רק י"א חודש. אבל אחרי מתאבד שוודאי נקרא רשע, מן הראוי לומר קדיש י"ב חודש.
בן איש חי - אין להימנע מללמוד לעילוי נשמת המתאבד.
וכתב בשו"ת רב פעלים לבן איש חי (ג' יורה דעה כט') "נמצא דסבירא ליה דקדיש ותפילה ולימוד ונר שעושים עבורו דתהוי כפרה ומנוחה עושים ואין נמנעים מכל זה".
לסיכום: כפי המובא בדברי הפוסקים מותר ואף ראוי ללמוד אף לעילוי נשמת אדם שהתאבד ועוד ניתן לפרש ולומר שכיון שלא ברור הדבר שלא עשה תשובה לפני הסתלקותו יש להקל ולהתיר ללמוד לעילוי נשמתו וגם אם יבוא מי שיטען שמי שמאבד עצמו לדעת אין לו כפרה ודינו קשה ולא יועיל מה שילמדו עליו משום שאין לו כלל חלק לעולם הבא ואין לו מחילה עולמית , הלימוד שילמדו אחרים לעילוי נשמתו ודאי לא יזיק "והוא רחום יכפר עוון".
תגיות:
לומר קדיש על מתאבד אין לו כפרה אין לו חלק לעולם הבא אין לו מחילה המתאבד כף הקלע הכתב סופר מותר לומר קדיש על מתאבד ילד שהתאבד המתאבד נקרא רשע