האם מותר לנשק קברים? ולמה שמים אבן על הקבר?
מספר סידורי: 119186
שאלה:
1.האם מותר לנשק קברים {אפילו קברים של בני אדם רגילים, לאו דווקא צדיקים} ? אם אפשר בבקשה תן לי מקור הלכתי .
2. יש מנהג להניח אבן ע"ג הקבר.. האם זה מותר? והאם צריך להסיר את האבן ביציאה? האם צריך לנטול ידיים כשיוצאים מבית העלמין? אם אפשר בבקשה תן לי מקור הלכתי .
תשובה:
אחי היקר , כל זמן שאדם מבין שהישועה מגיעה מאת ה' ולא מהנפטר ואינו בגדר של "דורש אל המתים" , לעניו"ד מותר לו לנשק את הקבר ואין עם זה שום בעיה הלכתית ,
פשוט ע"פ הסוד יש שטענו שלא שייך לעשות כן בקבר של צדיקים היות והשכינה שורה שם וכפי שראינו שהעיד הרמב"ם על עצמו , כמובא בספ' חרדים מצוות התשובה פרק ג'
כך העיד הרמב"ם על עצמו:
"בליל אחד בשבת בארבעה ימים לחודש אייר נכנסתי לים, וביום שבת, עשירי לאייר שנת תתקכ"ה עמד עלינו נחשול שבים לטבענו והיה זעף גדול בים, ונדרתי עלי: שני ימים אלו אצום בהם ואתענה בהם.. ואצווה על בני לעשות כן עד סוף כל הדורות, ויתנו צדקה כפי כוחם... בליל אחד בשבת, ג' ימים לירח סיוון, יצאתי מן הים בשלום ובאתי לעכו ונצלתי מן השמד והגענו לארץ ישראל. יום זה נדרתי שיהיה יום ששון ושמחה... וביום שלישי בשבת, ד' חשוון, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו. ובאחד בשבת, ט' בחודש חשוון יצאתי מירושלים לחברון, לנשק קברי אבותי במערה... ושני ימים אלו... נדרתי שיהיו יום טוב ותפילה ושמחה לה' לאכילה ולשתייה... וכשם שזכיתי וראיתי בחורבנה כך אזכה אני וכל ישראל לראות בנחמתה, אמן.
בנוגע להנחת אבן על הקבר.
אין עניין מיוחד בזה , יש הסבורים שיש בזה מעין השתתפות סמלית בכיסוי המת.
ואמונה בנצחיות הנשמה בחינת: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" , לקריאת
תגובה מורחבת בנושא הנחת אבן על הקבר לחצו כאן: "מדוע מניחים אבן על הקבר?"
בעניין נטילת הידיים אחרי בית העלמין.
נוטלים בלא ברכה ולא מנגבים. מקור זה מובא בשיורי כנסת הגדולה (יו"ד שע"ו אות יד')
מעבר יבוק שפתי רננות (פ"יט) מביא כמה טעמים בדבר:
א) נוטלים ידיים כדי להבריח רוחות רעות ולהשרות טהרה.
ב) יאמר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה"
ג) לא ינגב כדי שלא יסיח דעתו מן המת.
יש כל מיני מנהגים ביציאה מבית העלמין , יש שקוטפים עשב ומשליכים על קבר המת ואומרים: "ויציצו מעיר כעשב הארץ" , יש שמניחים אבן על המצבה כמו כן יש שסבורים שטוב לומר הריני נותן פרוטה לצדקה לטובת הנשמה שתודיע לנפטר שעלו על קברו , כי בד"כ הנשמה לא נמצאת בציון אלא ביום הפטירה ויש שאמרו שאין להטרידה.
לסיכום: מותר לנשק קברים , מותר להניח אבן על הקבר , אין צורך להסיר את האבן כשיוצאם מבית העלמין , נוהגים ליטול ידיים ללא ברכה וללא ניגוב , בשורות טובות.
תגיות:
נישוק קברים לנשק קבר דורש אל המתים לנטול ידיים כשיוצאים מבית העלמין להניח אבן עג הקבר לנשק קברי אבות קוטפים עשב פרוטה לצדקה
שאלה:
1.האם מותר לנשק קברים {אפילו קברים של בני אדם רגילים, לאו דווקא צדיקים} ? אם אפשר בבקשה תן לי מקור הלכתי .
2. יש מנהג להניח אבן ע"ג הקבר.. האם זה מותר? והאם צריך להסיר את האבן ביציאה? האם צריך לנטול ידיים כשיוצאים מבית העלמין? אם אפשר בבקשה תן לי מקור הלכתי .
תשובה:
אחי היקר , כל זמן שאדם מבין שהישועה מגיעה מאת ה' ולא מהנפטר ואינו בגדר של "דורש אל המתים" , לעניו"ד מותר לו לנשק את הקבר ואין עם זה שום בעיה הלכתית ,
פשוט ע"פ הסוד יש שטענו שלא שייך לעשות כן בקבר של צדיקים היות והשכינה שורה שם וכפי שראינו שהעיד הרמב"ם על עצמו , כמובא בספ' חרדים מצוות התשובה פרק ג'
כך העיד הרמב"ם על עצמו:
"בליל אחד בשבת בארבעה ימים לחודש אייר נכנסתי לים, וביום שבת, עשירי לאייר שנת תתקכ"ה עמד עלינו נחשול שבים לטבענו והיה זעף גדול בים, ונדרתי עלי: שני ימים אלו אצום בהם ואתענה בהם.. ואצווה על בני לעשות כן עד סוף כל הדורות, ויתנו צדקה כפי כוחם... בליל אחד בשבת, ג' ימים לירח סיוון, יצאתי מן הים בשלום ובאתי לעכו ונצלתי מן השמד והגענו לארץ ישראל. יום זה נדרתי שיהיה יום ששון ושמחה... וביום שלישי בשבת, ד' חשוון, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו. ובאחד בשבת, ט' בחודש חשוון יצאתי מירושלים לחברון, לנשק קברי אבותי במערה... ושני ימים אלו... נדרתי שיהיו יום טוב ותפילה ושמחה לה' לאכילה ולשתייה... וכשם שזכיתי וראיתי בחורבנה כך אזכה אני וכל ישראל לראות בנחמתה, אמן.
בנוגע להנחת אבן על הקבר.
אין עניין מיוחד בזה , יש הסבורים שיש בזה מעין השתתפות סמלית בכיסוי המת.
ואמונה בנצחיות הנשמה בחינת: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" , לקריאת
תגובה מורחבת בנושא הנחת אבן על הקבר לחצו כאן: "מדוע מניחים אבן על הקבר?"
בעניין נטילת הידיים אחרי בית העלמין.
נוטלים בלא ברכה ולא מנגבים. מקור זה מובא בשיורי כנסת הגדולה (יו"ד שע"ו אות יד')
מעבר יבוק שפתי רננות (פ"יט) מביא כמה טעמים בדבר:
א) נוטלים ידיים כדי להבריח רוחות רעות ולהשרות טהרה.
ב) יאמר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה"
ג) לא ינגב כדי שלא יסיח דעתו מן המת.
יש כל מיני מנהגים ביציאה מבית העלמין , יש שקוטפים עשב ומשליכים על קבר המת ואומרים: "ויציצו מעיר כעשב הארץ" , יש שמניחים אבן על המצבה כמו כן יש שסבורים שטוב לומר הריני נותן פרוטה לצדקה לטובת הנשמה שתודיע לנפטר שעלו על קברו , כי בד"כ הנשמה לא נמצאת בציון אלא ביום הפטירה ויש שאמרו שאין להטרידה.
לסיכום: מותר לנשק קברים , מותר להניח אבן על הקבר , אין צורך להסיר את האבן כשיוצאם מבית העלמין , נוהגים ליטול ידיים ללא ברכה וללא ניגוב , בשורות טובות.
תגיות:
נישוק קברים לנשק קבר דורש אל המתים לנטול ידיים כשיוצאים מבית העלמין להניח אבן עג הקבר לנשק קברי אבות קוטפים עשב פרוטה לצדקה