זה נכון שאסור לכלה ללכת לחתונה של כלה אחרת? ואסור ליולדת להיות בשמחת נישואין?
שאלה:
האם כלה בשבוע אחרי החתונה או בתוך ארבעים יום לחתונה שלה יכולה ללכת לחתונה של כלה אחרת? ואם כן האם זה נכון שצריך להחליף סיכות? אשמח לקבל מקור למנהג של החלפת הסיכות בין יולדת לכלה או בין כלה לכלה , מה עושים בין חתן לחתן? לחתנים אין סיכות. תודה מראש על הכל.
תשובה:
אחותי היקרה.
א. המון מזל טוב , שאלת שאלה יפה ומעניינת.
ב. מעיקר הדין אחרי חתונה, אפשר ללכת לחתונה אחרת ואין מה לחשוש
ג. אין מקור הלכתי למנהג זה , אבל ראיתי שהרב עובדיה זצ"ל כתב שהחוששים יחליפו סיכה.
ד. כל עניין החלפת הסיכה הוא להפיס את דעת ההורים במי שמקפיד.
ה. גם הרב בן ציון מוצפי שליט"א כתב שאין שום מקור למנהג ולכתחילה הדבר מותר.
ו. אצטט לכם דברים שראיתי שהובאו בספר: "משנת יהושוע" בעניין חתנות.
מקור המנהג: בעניין חתונה בתוך 7 ימי המשתה והשתתפות יולדת בחתונה.
יש שמקפידין דחתן (או כלה) לא ילך לחתונת חבירו, כשהוא בתוך ז' ימי המשתה
וכן מקפידים שהיולדת לא תשתתף בשמחת נישואין של קרובותיה או שכניה, מצד עין הרע,
אך מעיקר הדין אין בזה שום איסור והחוששים נהגו שהכלה מחליפה סיכת ראש עם היולדת.
אבל שמעתי שגם בתוך 40 יום יש מי שנזהר זה נכון?
יש טוענים שאין לחתן להגיע לחתונה של חברו תוך שבעת ימי המשתה שלו , או אפילו תוך ארבעים יום, אך באמת אין לזה שום מקור , וכל זה יצא מחשש של עין הרע שיראו שני חתנים יד , ומאותו טעם גם היולדת לא תשתתף בשמחה נישואין של קרובותיה , והגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל היה מייעץ למעשה לאותם שהקפידו על זה , שכדי להפיס דעת ההורים, הכלה תחליף סיכה עם הכלה חבירתה ואז יוכלו לבוא החתן והכלה לחתונה של אחרים אפילו בתוך שבעת ימי המשתה, ומאן דלא קפיד לא קפדינן בהדי' (מי שלא מקפיד לא מקפידים עליו)
לסיכום: היות ואין שום מקור הלכתי למנהג זה מותר לכתחילה לכלה ו\או לחתן להשתתף בשמחת כלה ו\או חתן אחרים בתוך ארבעים יום לחתונתם או אפילו בתוך שבעת ימי המשתה
ומי שחוששת לעין רעה , שתחליף סיכה עם היולדת או עם הכלה חברתה , שני חתנים לא צריכים להחליף שם דבר , גם ככה אין מקור הלכתי לדבר ומי שלא מקפיד לא צריך לחשוש.
.
תגיות:
אסור לכלה ללכת לחתונה של כלה אחרת הכלה והיולדת יחליפו סיכות בין יולדת לכלה חתונה אחרי חתונה משנת יהושוע הרב בן ציון מוצפי