כפרת עוונות - קיבלתי על עצמי לא לאכול בשר במשך שבוע
מספר סידורי: 125635
שאלה:
כבוד הרב שלום,
קיבלתי על עצמי לא לאכול בשר במשך השבוע, אני שוקל
אם לקבל גם תענית למשך כל השבוע או רק פעם יום אחד
בשבוע, אני חושב שעדיף לעשות זאת בהדרגה, מה דעת הרב?
תשובה:
אחי היקר , אם לא תאכל בשר תהיה חלש , אם תהיה חלש לא תצליח ללמוד תורה.
וכבר אמרו חז"ל האי בר בי רב דיתיב בתעניתא ליכול כלבא לשירותא (תענית יא:)
כלומר: מי שמענה את עצמו ומחליש את גופו , יאכל הכלב את סעודתו. שהרי אין תלמיד חכם רשאי לשבת בתענית מפני שממעט כבוד שמים, ופירש רש"י: חלוש הוא ואינו יכול ללמוד.
הערה חשובה: תגובתי זו מתייחסת בעיקר לרצון שלך לצום ולהתענות , לאו דווקא לזה שבחרת לא לאכול בשר , כי בלי בשר אפשר לשרוד , שהרי את הברזל אפשר לקבל גם מעולם החי וגם מעולם הצומח , אפשר לקבל ברזל מעלים ירוקים, קטניות , אגוזים , שקדים , גרעינים וכיוצב' , מי שידאג להשלים את החוסר בברזל ע"י אכילת מזון נכון מהצומח לא אמור להרגיש חלש ועם זה אין שום בעיה , הרב קוק מזכיר זאת בחזון הצימחונות והשלום , פשוט הזמינות של הברזל מעולם הצומח הרבה יותר נמוכה וסביר מאד להניח שמי שמפסיק לאכול בשר ולא דואג לעצמו בצורה נכונה , כן יבוא לידי חולשה.
לכן , אם חשוב לך להרבות כבוד שמים וחשוב לך לעשות נחת רוח לה' יתברך , אין תיקון נפלא יותר מאשר להגביר את שעות לימוד התורה שלך, תקבל על עצמך שבוע שלם להוסיף כל יום שעה בלימוד תורה, אם היית רגיל ללמוד שעתיים ביום , תלמד שלוש שעות וזה יועיל לך הרבה יותר מצומות וסיגופים. להיפך, תאכל טוב כדי שיהיה לך כח להרבות בלימוד , אבל אל תאכל יותר מדיי כי אכילה מרובה מעייפת את הגוף ואינה בריאה.
לסיכום: יש שלושה כלים שבהם אנחנו יכולים לתקן את התיקון שלנו בעולם הזה והם: "קול, צום וממון" הקול - זה הלימוד והתפילה, הצום - הם הייסורים והסיגופים, הממון - היא הנתינה והצדקה. וחשוב לעשות את כולם. להרבות בתפילה ולימוד, לא לרדוף אחר המותרות ולהרבות בצדקה. כל זה בתנאי שהצום והייסורים לא פוגעים בלימוד התורה. בשיעור האחרון הסברתי את הסוד הגדול של "צום, קול, וממון" כדאי לך לראות אתה תהנה. בכל מקרה , אני לא חושב שכדאי שתצום , לדעתי כדאי שתרבה בלימוד תורה.
.
תגיות:
לא לאכול בשר לקבל גם תענית לעשות זאת בהדרגה ליכול כלבא לשירותא
שאלה:
כבוד הרב שלום,
קיבלתי על עצמי לא לאכול בשר במשך השבוע, אני שוקל
אם לקבל גם תענית למשך כל השבוע או רק פעם יום אחד
בשבוע, אני חושב שעדיף לעשות זאת בהדרגה, מה דעת הרב?
תשובה:
אחי היקר , אם לא תאכל בשר תהיה חלש , אם תהיה חלש לא תצליח ללמוד תורה.
וכבר אמרו חז"ל האי בר בי רב דיתיב בתעניתא ליכול כלבא לשירותא (תענית יא:)
כלומר: מי שמענה את עצמו ומחליש את גופו , יאכל הכלב את סעודתו. שהרי אין תלמיד חכם רשאי לשבת בתענית מפני שממעט כבוד שמים, ופירש רש"י: חלוש הוא ואינו יכול ללמוד.
הערה חשובה: תגובתי זו מתייחסת בעיקר לרצון שלך לצום ולהתענות , לאו דווקא לזה שבחרת לא לאכול בשר , כי בלי בשר אפשר לשרוד , שהרי את הברזל אפשר לקבל גם מעולם החי וגם מעולם הצומח , אפשר לקבל ברזל מעלים ירוקים, קטניות , אגוזים , שקדים , גרעינים וכיוצב' , מי שידאג להשלים את החוסר בברזל ע"י אכילת מזון נכון מהצומח לא אמור להרגיש חלש ועם זה אין שום בעיה , הרב קוק מזכיר זאת בחזון הצימחונות והשלום , פשוט הזמינות של הברזל מעולם הצומח הרבה יותר נמוכה וסביר מאד להניח שמי שמפסיק לאכול בשר ולא דואג לעצמו בצורה נכונה , כן יבוא לידי חולשה.
לכן , אם חשוב לך להרבות כבוד שמים וחשוב לך לעשות נחת רוח לה' יתברך , אין תיקון נפלא יותר מאשר להגביר את שעות לימוד התורה שלך, תקבל על עצמך שבוע שלם להוסיף כל יום שעה בלימוד תורה, אם היית רגיל ללמוד שעתיים ביום , תלמד שלוש שעות וזה יועיל לך הרבה יותר מצומות וסיגופים. להיפך, תאכל טוב כדי שיהיה לך כח להרבות בלימוד , אבל אל תאכל יותר מדיי כי אכילה מרובה מעייפת את הגוף ואינה בריאה.
לסיכום: יש שלושה כלים שבהם אנחנו יכולים לתקן את התיקון שלנו בעולם הזה והם: "קול, צום וממון" הקול - זה הלימוד והתפילה, הצום - הם הייסורים והסיגופים, הממון - היא הנתינה והצדקה. וחשוב לעשות את כולם. להרבות בתפילה ולימוד, לא לרדוף אחר המותרות ולהרבות בצדקה. כל זה בתנאי שהצום והייסורים לא פוגעים בלימוד התורה. בשיעור האחרון הסברתי את הסוד הגדול של "צום, קול, וממון" כדאי לך לראות אתה תהנה. בכל מקרה , אני לא חושב שכדאי שתצום , לדעתי כדאי שתרבה בלימוד תורה.
.
תגיות:
לא לאכול בשר לקבל גם תענית לעשות זאת בהדרגה ליכול כלבא לשירותא