התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                מניעת היריון בהלכה כיסוי ראש וצניעות בין גבר לאשה

                מספר סידורי: 126629
                שאלה:
                שלום, יש לי כמה שאלות:
                1.למה צריך היתר של רב כדי למנוע הריון? (גם אחרי בן ובת), זה החיים הפרטיים של בני-הזוג, הם יודעים מה הכוחות שלהם. למה הם לא יכולים לתכנן את הילודה במשפחתם לפי מה שנוח להם,עם מרווחים גדולים בין הילדים כדי שהאמא תצליח לנשום? 2.למה לפני שאשה נשאת אין הלכה שהיא תשים כיסוי ראש בהדרגה? זה ממש קשה בבת אחת!
                3.איך זה שכל הזמן אומרים להיות צנועים ואז אחרי החתונה הגוף הופך להיות המרכז? תודה


                תשובה:
                אחותי היקרה, בנוגע למניעת היריון , הדבר לא פשוט בכלל והרחבתי לך בנושא. בנוגע לכיסוי הראש , את צודקת מאוד , כל שינוי קיצוני שאדם מקבל על עצמו במכה אחת זה קשה מאוד. אבל כשלומדים את הנושא וחיים בחברה תורנית , הרבה יותר קל להתמודד עם השינויים , גם חתונה היא שינוי קיצוני , פתאום אשה עוברת לגור לבד עם בחור , זה לא דבר פשוט , לכן חשוב ללכת למדרשה או לסמינר ולקבל הכוונה והדרכה אישית, אנו נוהגים להדריך את התלמידים שלנו בצורה מפורטת והדרגתית וברוך ה' הם מקימים בתים כשרים ונאמנים בישראל. לגבי העובדה שהגוף הופך להיות המרכז,  זה ממש לא נכון , הגוף לא הופך להיות המרכז , אבל הזוג בהחלט יכול לקדש עצמו במותר לו והרבה דברים שהיו אסורים קודם לכן מותרים כרגע וגם זה דבר שמצריך הדרכה והכוונה.

                מניעת היריון היא עוון חמור.
                התורה ציוותה "פרו ורבו" ואסור לנו לעשות פעולות מכוונות כדי לבטל מצווה מהתורה. כמו כן אמצעי המניעה מהווים בעיה משום שבתורה יש איסור נוסף של השחתת זרע , כמו שמסופר על אונן שהמיתו ה' כי שיחת זרעו ארצה. לעומת זאת אם הזוג כבר קיים את מצוות פרו ורבו (ויש להם לפחות בן אחד ובת אחת) יש יותר מקום להקל , בתנאי שיש להם היתר מחכם ובקיא (פוסק ירא שמים) ואמצעי המניעה לא מונעים בצורה חד משמעית את הכניסה להיריון , כדי שלא ייחשב הדבר לאיסור החמור של הוצאת שז"ל.

                כמה ילדים צריך להביא כדי לקיים את מצוות פרו ורבו?
                בגמרא במסכת יבמות סא: מובא "לא יבטל אדם מפרייה ורבייה אלא אם כן יש לו בנים.
                בית שמאי אומרים: "שני זכרים" , בית הלל אומרים: "זכר ונקבה" שנאמר: "זכר ונקבה בראם" ונפסקה הלכה כבית הלל (שולחן ערוך אבן העזר א',ה')

                האם אחרי שיש לי כבר בן ובת אני יכולה להפסיק להרות?
                אדם לא יכול להחליט על דעת עצמו לבטל מצוות מהתורה שהרי אדם מצווה: "ולערב אל תנח ידך" כלומר: "אע"פ שקיים אדם מצוות פריה ורבייה הרי הוא מצווה מדברי סופרים שלא יבטל מלפרות ולרבות כל זמן שיש בו כח" (רמב"ם אישות טו',טז')  וכתבו בעלי התוספות שאם כל משפחה בישראל הייתה מסתפקת בבן ובת בלבד "זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו" (בבא בתרא ס:) ולכן יראי שמים משתדלים לפרות ולרבות ולא לבלום את קיום העולם חלילה.

                מה אני מכונה להבאת ילדים? אין לי אפשרות לנוח בין לידה ללידה?
                ע"פ החיד"א הקדוש וע"פ חז"ל ודאי שראוי להתחשב בנשים וודאי שמותר לאשה לנוח עד שתתחזק ותבריא. ומצוות "לערב אל תנח ידך" סגי לעיתים רחוקות.. קרא הני כתיב: "לערב אל תנח ידך - שלא יניח לגמרי, וכל שישנה פקידה באשה בין הפרקים, אפילו רחוקים, אל תנח קרינן בה, ומקיים מצוה מדברי סופרים (ברכי יוסף , אבן העזר א',ב')
                לכן ודאי שראוי להתחשב במצב הבריאותי והנפשי של האשה, הרבנים גם מתחשבים בכל מה שקשור לשלום בית , לבעיות פרנסה והעיקר שלא יחדלו לגמריי מהבאת ילדים
                אבל הפסקה צריכה להיות בהתאם לשיקול דעת ע"פ ההלכה ולא בהתאם לשיקול דעת של הזוג עצמו שאינו בקיא בהלכה, לכן אסור להרחיק הרבה בין לידה ללידה סתם, יש פוסקים שהתירו שנה ויש שהתירו שלוש שנים ואין בזה כללים ברורים וראוי לבחון כל מקרה לגופו ע"פ רב ומורה הוראה חכם ובקיא שיורה לזוג את הדרך בה ילכו.

                האם מותר להשהות את הלידה גם כשהזוג עדיין לא קיים מצוות פרו ורבו?
                אם יש סיבה מהותית (בריאותית , נפשית וכיוצב') ויש היתר מגדולי ישראל יש להתיר. אבל אם מדובר בסיבות כלכליות או בגלל שאשה רוצה לסיים את הלימודים וכיוצב', בוודאי שבאופן כזה לא קל להתיר את הדבר, שהרי הזוג התחתן למטרה של פרייה ורבייה ולכן גם אם גבר מחליט להפסיק להביא ילדים כדי שיוכל ללמוד תורה, אסור.

                אם קיבלתי היתר מרב לקחת הפסקה בין לידה ללידה איזה אמצעים עלי לקחת?
                א. הכי טובה לקחת הורמונים מסויימים ע"י גלולות (בהיתר של גדולי ישראל בלבד)
                ב. יש אפשרות להשתמש בהתקן תוך רחמי המכונה Intra uterine device  -I.U.D
                ג. יש מי שמקל להשתמש במשחה או קצף (קוטל זרע) יש מי שאוסר זאת מכל וכל.
                ד. יש שמשתמשים בכיפה של גומי על הרחם (דיאפרגמה) אבל רק בהיתר של פוסק.

                חשוב לציין שממש לא פשוט להתיר לכתחילה כל דבר משום שיש בעיות הלכתיות.
                1) הפלה - יש שאסרו שימוש בהתקן תוך רחמי משום הפלה וראוי לחוש לדבריהם.
                2) השחתת זרע לאחר תשמיש-לנשים ששמות מוך לפני תשמיש והוא סופג את הזרע.
                3) הוצאת שז"ל בשעת תשמיש - במקרה של דיאפרגמה \ קצף ומשחה \ או מוך וכו'.

                ההיתרים ייקבעו אך ורק ע"י רבנים מומחים בהתאם לנסיבות , כגון אם יש סכנה ממש (כגון סבוכים בריאותיים, או צער גדול וסבל רב, או מצבים קשים מבחינה נפשית , או סכנה באשה שעברה ניתוח קיסרי וחפצה לילד בלידה רגילה וכיוצב') והרב יקח בחשבון גם את המצב של בני הזוג , כגון אם קיימו כבר פרייה ורבייה או לא.

                הערה - לכל אמצעי שמונע פיריון יש תופעות נלוות שעלולות לגרום לתופעות לוואי.
                כדורים - עלולים לגרום לדימומים או כתמים בזמן שהאשה טהורה.
                מכשיר תוך רחמי - עלול לגרום לדמומים או כתמים, או זיהום רחמי וכיוצב'.

                לסיכום: אם אשה הייתה יודעת איזו זכות יש לה להביא ילד יהודי קדוש לזה העולם הייתה מאושרת כל ימי חייה ובמקום לחשוב שהיא: "מכונה להבאת ילדים" עליה להבין שיש לה זכות לקיים את עם ישראל ולהביא לעולם צדיקים גדולים. ואין לך שכר טוב באותו העולם, כאדם שזוכה להביא ילדים לעולם וללמדם תורה ויראת שמים. עליו נאמר: "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך , בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך , הנה כי כן יבורך גבר ירא ה'." ולכן כל זמן שאין סיבה מהותית , לא שייך לתכנן היריונות מי שמחליט אם יבוא ילד לעולם הוא רק בורא עולם. עיון בתגובה הבאה יועיל מאוד: "מניעת היריון"

                מעשה שהיה לסיום:
                הייתה אשה שרצתה לתכנן את ההיריונות שלה (בלא היתר מרב) היא החליטה שבארבע השנים הראשונות שלה היא לא רוצה ילדים ורק אח"כ זה כן מתאים לה, היא לקחה גלולות ועשתה טיפולים למניעת היריון, ואז... כשהתאים לה,,, כנראה שזה לא ממש התאים להקב"ה ועד היום אין לה ילדים ומאז עברו כבר עשר שנים. לא חבל? מי שחושב שהוא זה שמחליט מתי להביא ילדים , טועה. ויש לפעול רק בהיתר של פוסק.





                תגיות:
                מניעת היריון כיסוי ראש גלולות התקן תוך רחמי קצף מחשה מצוות פרו ורבו הפסקה בין לידה ללידה מכונה להבאת ילדים Intra uterine device
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר