אמונות טפלות - זה נכון שאסור להעביר ביצה מיד ליד?
מספר סידורי: 126973
שאלה:
כבוד הרב,
רציתי לשאול מה העניין שאסור להעביר
ביצה ביד למישהו אחר?
תודה רבה מראש.
תשובה:
אחותי היקרה.
א. מעולם לא שמעתי שאסור להעביר ביצה מיד ליד.
ב. כן שמעתי שלא טוב שאדם יקלף ביצה לחברו משום שקשה למזל (הרב מוצפי)
ג. לאמא מותר לקלף לילדים שלה ביצה וכיוצב' , הכוונה כנראה כשבכוחו לקלף לבד.
ד. שמעתי שלא נהוג להעביר סכין מיד ליד רק משום סכנה , אבל זה לא איסור.
ה. כל חפץ חד , סכין מספריים וכיוצב' , לא נהוג להעביר משום סכנה זה הכל.
דעתי בעניין האמונות הטפלות (או תפלות).
1) אין איסור להביט במראה שבורה , פשוט לא מומלץ להשאיר מראה שבורה בבית.
2) לא צריך לירוק כשרואים חתול שחור או בע"ח מת , אין שום איזכור הלכתי בנושא.
3) אין איסור ללבוש בגד הפוך , אבל לא מומלץ כי זה באמת גורם לשכחה.
4) מי שרגיל לאכול זיתים (לא בשמן) זה כן עלול להביא לשכחה. "לחצו כאן"
5) לא טוב לנגב ידיים בבגדים משום שגורם לשכחה. (וראוי להחמיר בין לובשו בין לא)
6) לא טוב לאכול בלי לנגב את הידיים. לחצו כאן: "למה אסור לנגב ידיים בבגדים?"
7) אסור לאכול אוכלים שהיו מתחת למיטה כי שורה עליהם רוח רעה. (פסחים קיב.)
הרחבה בעניין מאכלים שהיו מתחת למיטה:
בגמרא במסכת פסחים (קיב.) אמרו, אוכלים ומשקין שתחת המטה, אפילו מחופין בכלי ברזל, רוח רעה שורה עליהם. כלומר, מאכלים או משקאות ששהו תחת המטה, אפילו אם הם נמצאים בתוך כלי מברזל, רוח רעה שורה עליהם, ואסור לאכול אותם. ואף שרבינו הרמב"ם כתב שאין טעם האיסור בזה מחמת רוח רעה, אלא מטעם אחר, וכתב עוד שבכלל בזמנינו לא מצויה רוח רעה, מכל מקום דעת רוב הפוסקים שטעם האיסור בזה ההוא משום רוח רעה. וכן קבלנו להלכה, שטעם האיסור בזה הוא מחמת סכנה היכולה לבא מחמת אכילת מאכלים כאלה ששורה עליהם רוח רעה. (ואף שבעינינו אין אנו רואים שאנשים ניזוקים מכך, יכול להיות שהנזק הבא להם ניכר רק לאחר זמן, או שהוא נזק רוחני נפשי).
להלכה: אין להניח מאכלים או משקאות תחת המיטה כלל וכלל. ואם לא ישנו על המיטה בשעה שהיו המאכלים תחתיה, יש להתירם באכילה בדיעבד. אבל אם ישנו על המיטה, יש לאסור את המאכלים אפילו בדיעבד, שיש בזה חשש סכנה. ומכל מקום אם יש הפסד גדול בדבר, יש להתיר את המאכלים אף במקרה שישנו על המיטה. ואם היו המאכלים חיים, כגון פירות או ירקות שאפשר לשטוף אותם במים, נכון לשוטפם שלוש פעמים במים לטהרם מהרוח השורה עליהם. ואם היו המאכלים תחת מיטה של ילד קטן, אף שלכתחילה אין להניחם שם, מכל מקום בדיעבד יש להתירם באכילה או שתיה
לסיכום: חשוב מאוד שכל אדם ישאל את הדעת תורה שלו בכל עניין ועניין כדי לא להתבלבל מעודף האמונות הטפלות שמסתובבות היום , אני לא מזלזל באף אחת מהן אבל הרבה דברים הם המצאות של הדור האחרון ואין להם שום אסמכתא בחז"ל , להבא אם את שומעת על אמונה טפלה כזו או אחרת , תשאלי מה המקור שלה בהלכה או בגמרא ואם יראו לך מקור מהימן רק אז תאמיני , בעניין עין רעה לחצו כאן: "עין הרע"
.
תגיות:
אמונה טפלה אמונה תפלה אמונות טפלות אמונות תפלות סכין מיד ליד לקלף ביצה לאכול זיתים חתול שחור בגד הפוך מראה שבורה לנגב בבגדים
שאלה:
כבוד הרב,
רציתי לשאול מה העניין שאסור להעביר
ביצה ביד למישהו אחר?
תודה רבה מראש.
תשובה:
אחותי היקרה.
א. מעולם לא שמעתי שאסור להעביר ביצה מיד ליד.
ב. כן שמעתי שלא טוב שאדם יקלף ביצה לחברו משום שקשה למזל (הרב מוצפי)
ג. לאמא מותר לקלף לילדים שלה ביצה וכיוצב' , הכוונה כנראה כשבכוחו לקלף לבד.
ד. שמעתי שלא נהוג להעביר סכין מיד ליד רק משום סכנה , אבל זה לא איסור.
ה. כל חפץ חד , סכין מספריים וכיוצב' , לא נהוג להעביר משום סכנה זה הכל.
דעתי בעניין האמונות הטפלות (או תפלות).
1) אין איסור להביט במראה שבורה , פשוט לא מומלץ להשאיר מראה שבורה בבית.
2) לא צריך לירוק כשרואים חתול שחור או בע"ח מת , אין שום איזכור הלכתי בנושא.
3) אין איסור ללבוש בגד הפוך , אבל לא מומלץ כי זה באמת גורם לשכחה.
4) מי שרגיל לאכול זיתים (לא בשמן) זה כן עלול להביא לשכחה. "לחצו כאן"
5) לא טוב לנגב ידיים בבגדים משום שגורם לשכחה. (וראוי להחמיר בין לובשו בין לא)
6) לא טוב לאכול בלי לנגב את הידיים. לחצו כאן: "למה אסור לנגב ידיים בבגדים?"
7) אסור לאכול אוכלים שהיו מתחת למיטה כי שורה עליהם רוח רעה. (פסחים קיב.)
הרחבה בעניין מאכלים שהיו מתחת למיטה:
בגמרא במסכת פסחים (קיב.) אמרו, אוכלים ומשקין שתחת המטה, אפילו מחופין בכלי ברזל, רוח רעה שורה עליהם. כלומר, מאכלים או משקאות ששהו תחת המטה, אפילו אם הם נמצאים בתוך כלי מברזל, רוח רעה שורה עליהם, ואסור לאכול אותם. ואף שרבינו הרמב"ם כתב שאין טעם האיסור בזה מחמת רוח רעה, אלא מטעם אחר, וכתב עוד שבכלל בזמנינו לא מצויה רוח רעה, מכל מקום דעת רוב הפוסקים שטעם האיסור בזה ההוא משום רוח רעה. וכן קבלנו להלכה, שטעם האיסור בזה הוא מחמת סכנה היכולה לבא מחמת אכילת מאכלים כאלה ששורה עליהם רוח רעה. (ואף שבעינינו אין אנו רואים שאנשים ניזוקים מכך, יכול להיות שהנזק הבא להם ניכר רק לאחר זמן, או שהוא נזק רוחני נפשי).
להלכה: אין להניח מאכלים או משקאות תחת המיטה כלל וכלל. ואם לא ישנו על המיטה בשעה שהיו המאכלים תחתיה, יש להתירם באכילה בדיעבד. אבל אם ישנו על המיטה, יש לאסור את המאכלים אפילו בדיעבד, שיש בזה חשש סכנה. ומכל מקום אם יש הפסד גדול בדבר, יש להתיר את המאכלים אף במקרה שישנו על המיטה. ואם היו המאכלים חיים, כגון פירות או ירקות שאפשר לשטוף אותם במים, נכון לשוטפם שלוש פעמים במים לטהרם מהרוח השורה עליהם. ואם היו המאכלים תחת מיטה של ילד קטן, אף שלכתחילה אין להניחם שם, מכל מקום בדיעבד יש להתירם באכילה או שתיה
לסיכום: חשוב מאוד שכל אדם ישאל את הדעת תורה שלו בכל עניין ועניין כדי לא להתבלבל מעודף האמונות הטפלות שמסתובבות היום , אני לא מזלזל באף אחת מהן אבל הרבה דברים הם המצאות של הדור האחרון ואין להם שום אסמכתא בחז"ל , להבא אם את שומעת על אמונה טפלה כזו או אחרת , תשאלי מה המקור שלה בהלכה או בגמרא ואם יראו לך מקור מהימן רק אז תאמיני , בעניין עין רעה לחצו כאן: "עין הרע"
.
תגיות:
אמונה טפלה אמונה תפלה אמונות טפלות אמונות תפלות סכין מיד ליד לקלף ביצה לאכול זיתים חתול שחור בגד הפוך מראה שבורה לנגב בבגדים