גזל הגוי - האם מותר לי לגזול גוי?
מספר סידורי: 130594
שאלה:
הזמנתי מוצר מאיביי, המוכר אמר שהמוצר יגיע ב5.1 והמוצר
לא הגיע, ביקשתי החזר כספי וקיבלתי. לאחר שבוע קיבלתי
את המוצר האם אני חייב להחזיר לו את הכסף? (חשוב לי לציין
שהמוכר ביקש שאם אני מקבל את המוצר אז לשלם לו שוב) אני רוצה לדעת
מבחינה הלכתית האם חובה עלי להחזיר. כמובן שמבחינה
מוסרית אני בטוח שכן. אשמח לתשובה,תודה.
תשובה:
אחי היקר , גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מוסרית
ראוי להשיב את הכסף וגם אם יש מקום להקל בטעות,
או בגוי שמצער את ישראל וכיוצב' , רוב ככל הפוסקים
סבורים שברגע שעלול להיגרם מזה חילול ה' אסור לעשות
כן. שאין עוון גדול יותר מחילול ה'. וכך כתב הרה"ג כרמיאל כהן.
כך מובא ברמב"ם בהלכות גזילה ואבדה
"כל הגוזל את חברו שווה פרוטה עובר בלא תעשה, שנ'
(ויקרא י"ט י"א) ל"א תגזול..." ואסור לגזול כל שהוא דין תורה,
אפילו גוי עובד עבודה זרה אסור לגזלו או לעשקו, ואם גזלו
או עשקו יחזיר". (הלכות גזלה ואבדה פרק א', הלכות א'-ב')
כך מובא ברמב"ם בהלכות גניבה
"כל הגונב ממון משוה פרוטה ומעלה, עובר על לא תעשה,
שנ' (ויקרא י"ט י"א) 'לא תגנבו'... ואחד הגונב ממון ישראל,
או הגונב ממון גוי עובד עבודה זרה, ואחד הגונב את הגדול
או את הקטן".
(רמב"ם הלכות גניבה פרק א' הלכה א')
וכך מובא בגמרא מסכת בבא קמא
"אמר רב ביבי בר גידל אמר ר"ש חסידא: גזל כנעני אסור,
אבדתו מותרת... אבדתו מותרת, דאמר רב חמא בר גוריא
אמר רב: מנין לאבדת הכנעני שהיא מותרת? שנאמר:
(דברים כ"ב) 'לכל אבדת אחיך', לאחיך אתה מחזיר, ואי
אתה מחזיר לכנעני... תניא, ר' פנחס בן יאיר אומר: במקום
שיש חילול השם, אפילו אבדתו אסור. אמר שמואל: טעותו
מותרת (פרש"י: ליכא חילול ה') (וכך מובא בגמרא במסכת בבא קמא)
התייחסות נקודתית
במקום שיש חלול השם אבדתו אסורה, וחייב להחזירה
(רמב"ם הלכות גזלה ואבדה פרק יא',ג')
י"א שאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי.
(הרמ"א חושן משפט סימן שמח סעיף ב')
משום קידוש ה' יש לכל אחד ואחד מישראל להחזיר
לגוי טעותו (שו"ת בנימין זאב ,סימן תט')
שגזלו של גוי מותר, כשציער את ישראל... אבל בחינם,
שאסור לגזול הגוי". (סמ"ג לא תעשה קנב)
לסיכום: אחי היקר , המעשים שלנו עושים רושם בנפשנו ,
לכן אדם בעל מידות טובות לא יגזול אפילו גוי ואם גזל מעיד
על עצמו שמידותיו מושחתות כי "אחרי המעשים נמשכים
הלבבות" , ואם אתה רוצה תשובה נפלאה עיין בתנא דבי
אליהו פרשה כו' וזה לשונו: "ואהבת את ה' אלהיך - שאתה
מאהב על הבריות שם שמים,,, ולכן ירחיק אדם עצמו מן הגזל
מישראל ומן הגוי, ואפילו מכל אדם שבשוק, שהגונב לגוי לסוף
שהוא גונב לישראל, והגוזל לגוי לסוף שהוא גוזל לישראל,
נשבע לגוי לסוף שהוא נשבע לישראל, מכחש לגוי לסוף מכחש
על ישראל, שופך דמים לגוי לסוף שהוא שופך דמים לישראל,
ולא נתנה תורה על מנת כן אלא כדי לקדש שמו הגדול..."
...
...
.
תגיות:
גזל הגוי לגזור מגוי גזל ממון מבחינה הלכתית החזר כספי קיבלתי את המצור להחזיר לו את הכסף מבחינה הלכתית מבחינה מוסרית רוב הפוסקים הלכות גזילה ואבידה הלכות גניבה תנא דבי אליהו
שאלה:
הזמנתי מוצר מאיביי, המוכר אמר שהמוצר יגיע ב5.1 והמוצר
לא הגיע, ביקשתי החזר כספי וקיבלתי. לאחר שבוע קיבלתי
את המוצר האם אני חייב להחזיר לו את הכסף? (חשוב לי לציין
שהמוכר ביקש שאם אני מקבל את המוצר אז לשלם לו שוב) אני רוצה לדעת
מבחינה הלכתית האם חובה עלי להחזיר. כמובן שמבחינה
מוסרית אני בטוח שכן. אשמח לתשובה,תודה.
תשובה:
אחי היקר , גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מוסרית
ראוי להשיב את הכסף וגם אם יש מקום להקל בטעות,
או בגוי שמצער את ישראל וכיוצב' , רוב ככל הפוסקים
סבורים שברגע שעלול להיגרם מזה חילול ה' אסור לעשות
כן. שאין עוון גדול יותר מחילול ה'. וכך כתב הרה"ג כרמיאל כהן.
כך מובא ברמב"ם בהלכות גזילה ואבדה
"כל הגוזל את חברו שווה פרוטה עובר בלא תעשה, שנ'
(ויקרא י"ט י"א) ל"א תגזול..." ואסור לגזול כל שהוא דין תורה,
אפילו גוי עובד עבודה זרה אסור לגזלו או לעשקו, ואם גזלו
או עשקו יחזיר". (הלכות גזלה ואבדה פרק א', הלכות א'-ב')
כך מובא ברמב"ם בהלכות גניבה
"כל הגונב ממון משוה פרוטה ומעלה, עובר על לא תעשה,
שנ' (ויקרא י"ט י"א) 'לא תגנבו'... ואחד הגונב ממון ישראל,
או הגונב ממון גוי עובד עבודה זרה, ואחד הגונב את הגדול
או את הקטן".
(רמב"ם הלכות גניבה פרק א' הלכה א')
וכך מובא בגמרא מסכת בבא קמא
"אמר רב ביבי בר גידל אמר ר"ש חסידא: גזל כנעני אסור,
אבדתו מותרת... אבדתו מותרת, דאמר רב חמא בר גוריא
אמר רב: מנין לאבדת הכנעני שהיא מותרת? שנאמר:
(דברים כ"ב) 'לכל אבדת אחיך', לאחיך אתה מחזיר, ואי
אתה מחזיר לכנעני... תניא, ר' פנחס בן יאיר אומר: במקום
שיש חילול השם, אפילו אבדתו אסור. אמר שמואל: טעותו
מותרת (פרש"י: ליכא חילול ה') (וכך מובא בגמרא במסכת בבא קמא)
התייחסות נקודתית
במקום שיש חלול השם אבדתו אסורה, וחייב להחזירה
(רמב"ם הלכות גזלה ואבדה פרק יא',ג')
י"א שאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי.
(הרמ"א חושן משפט סימן שמח סעיף ב')
משום קידוש ה' יש לכל אחד ואחד מישראל להחזיר
לגוי טעותו (שו"ת בנימין זאב ,סימן תט')
שגזלו של גוי מותר, כשציער את ישראל... אבל בחינם,
שאסור לגזול הגוי". (סמ"ג לא תעשה קנב)
לסיכום: אחי היקר , המעשים שלנו עושים רושם בנפשנו ,
לכן אדם בעל מידות טובות לא יגזול אפילו גוי ואם גזל מעיד
על עצמו שמידותיו מושחתות כי "אחרי המעשים נמשכים
הלבבות" , ואם אתה רוצה תשובה נפלאה עיין בתנא דבי
אליהו פרשה כו' וזה לשונו: "ואהבת את ה' אלהיך - שאתה
מאהב על הבריות שם שמים,,, ולכן ירחיק אדם עצמו מן הגזל
מישראל ומן הגוי, ואפילו מכל אדם שבשוק, שהגונב לגוי לסוף
שהוא גונב לישראל, והגוזל לגוי לסוף שהוא גוזל לישראל,
נשבע לגוי לסוף שהוא נשבע לישראל, מכחש לגוי לסוף מכחש
על ישראל, שופך דמים לגוי לסוף שהוא שופך דמים לישראל,
ולא נתנה תורה על מנת כן אלא כדי לקדש שמו הגדול..."
...
...
.
תגיות:
גזל הגוי לגזור מגוי גזל ממון מבחינה הלכתית החזר כספי קיבלתי את המצור להחזיר לו את הכסף מבחינה הלכתית מבחינה מוסרית רוב הפוסקים הלכות גזילה ואבידה הלכות גניבה תנא דבי אליהו