זמרים פסולים - האם מותר לי לנגן שירים חילונים בגיטרה?
מספר סידורי: 130632
שאלה:
שלום כבוד הרב היקר! לפני השאלה רציתי להודות לך ולה' שגילה לי אותך אתה מאוד מחזק אותי בעבודת ה'.
רציתי שתסביר לי משהו, אני ברוך ה' מתחזק, עניין השירים הפסולים והזמרים הפסולים מקובל עלי ברור שלא שייך לשמוע שירים לא צנועים וכאלה אבל אני לא מבין למה אסור לי לנגן ולשיר שירים נחמדים וכשרים אפילו של זמרים פסולים שבהם התוכן לדעתי נקי ואין בו שטויות ותועבות...
אשמח אם תענה לי אם מותר לי או אסור לי לנגן אותם...תודה
תשובה:
אחי היקר.
סוגיית הניגון כשלעצמה אינה פשוטה כלל ועיקר
עניין הזמרים הכשרים והפסולים הוא עניין בפני עצמו
אבל מעבר לעניין הזה , ההיתר לנגן אחרי החרבן לא פשוט
בירושלמי (מגילה פ"ג הל' ב') מסופר על מר עוקבא שאסר על
ריש גלותא להתעורר ולישון לקול זמר משום שמתענג ביותר ע"י זה.
ולכן מובא בתוס' שראוי להחמיר בשמיעת ניגון שבו מתענג ביותר.
גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
הקדמתי את ההקדמה הנ"ל רק כדי להראות שמצד אחד סוגיית הניגון אינה פשוטה כלל ועיקר.
מצד שני הנגינה והשירה תופסים מקום רחב בחיי האדם והנגינה כשלעצמה היא אומנות נפוצה משמשת לרפואה, להרגעה, לפרנסה, לשמחה, דוד המלך נהג להרבות בניגון וידועים דברי הראב"ע "מיני כלי נגינה והם חכמה גדולה". ואם נבוא לאסור הכל הרי שחייבנו את כלל ישראל.
מהי דעת הרב עובדיה זצוק"ל בנושא?
הרב עובדיה זצוק"ל פסק שאע"פ שמותר מעיקר הדין לשמוע בשאר ימות השנה דרך הרדיו וכיוצב' קול שירי קודש המלווים בכלי נגינה, בימי הספירה וכן בימי בין המצרים יש להימנע מלשמעם. ומכל מקום בשמחה של מצווה, כגון מילה, פידיון הבן, סיום מסכת, בר מצווה, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה , שכל שהיא שמחת מצווה יש להקל בדבר. ושירה בפה כשהיא דרך הודאה לה' יתברך , בלי כלי נגינה מותרת אף בימים אלה, ומכל שכן שמותר להשמיע נעימה בתפילה, או בשעה שעוסק בתורה, וכל שכן בשבתות שבתוך ימי הספירה , או ימי בין המצרים ואין להחמיר בזה כלל. (שו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן לד')
התייחסות נקודתית
א) אני שמח שאתה מתחזק
ב) ללכת להופעות של זמרים חופשיים ודאי שאסור
ג) לשמוע שירים נקיים שאין בהם תוכן רע , יש מי שפסק להקל בזה
ד) לנגן בעצמך ניגונים ולשיר בעצמך שירים נקיים ללא תוכן שלילי גם יש מי שפסק להקל בזה
הרחבה נקודתית
1) ברמב"ם ובשו"ע נפסק כי כל נגינה בכלי בזמן הזה אינה פשוטה כלל ועיקר (לעיל)
2) התוס' מפרש כמו רש"י שהאיסור הכללי הוא בעיקר על היין. (עיין בגיטין תוס' ורש"י שם)
3) האיסור הכללי תלוי גם בתוכן השירה ובמטרתה וכמובן בזמן השירה (שמחת מצווה וכו')
4) אדם שמתפרנס מנגינה "נגינתו אומנותו" יש מקום להקל לו לנגן גם בזמן הזה (ירושלמי)
5) נגינה בשמחת מצווה ו\או כשירת שבח והודיה לה' בזמן הזה מותרת ע"פ חלק מהפוסקים
שאלות ותשובות דומות
א) האם אני עובר על איסור כשאני שומע זמרים פסולים?
ב) הזמרים הפסולים - לשמוע או לא לשמוע?
ג) איך אפשר בלי לשמוע מוזיקה?
ד) לשמוע טרנסים מותר?
לסיכום: כל זמן שאתה לא הולך להופעות מעורבות ולא מחזק ידי עוברי עבירה , אם תנגן רק שירי קודש יתכן מאוד שיש לך על מי שתסמוך , אבל וודאי וודאי שאם אין לך צורך בכך ואין זו פרנסתך , אין טעם לעשות כן וודאי שראוי ושייך לחוש לדעת המחמירים. בשורות טובות אחי.
תגיות:
זמרים כשרים זמרים פסולים שירים לנגן שירים בגיטרה השירים הפסולים הזמרים הפסולים סוגיית הניגון היתר לנגן לא לנגן בכלי שיר גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה אומנות נפוצה
שאלה:
שלום כבוד הרב היקר! לפני השאלה רציתי להודות לך ולה' שגילה לי אותך אתה מאוד מחזק אותי בעבודת ה'.
רציתי שתסביר לי משהו, אני ברוך ה' מתחזק, עניין השירים הפסולים והזמרים הפסולים מקובל עלי ברור שלא שייך לשמוע שירים לא צנועים וכאלה אבל אני לא מבין למה אסור לי לנגן ולשיר שירים נחמדים וכשרים אפילו של זמרים פסולים שבהם התוכן לדעתי נקי ואין בו שטויות ותועבות...
אשמח אם תענה לי אם מותר לי או אסור לי לנגן אותם...תודה
תשובה:
אחי היקר.
סוגיית הניגון כשלעצמה אינה פשוטה כלל ועיקר
עניין הזמרים הכשרים והפסולים הוא עניין בפני עצמו
אבל מעבר לעניין הזה , ההיתר לנגן אחרי החרבן לא פשוט
בירושלמי (מגילה פ"ג הל' ב') מסופר על מר עוקבא שאסר על
ריש גלותא להתעורר ולישון לקול זמר משום שמתענג ביותר ע"י זה.
ולכן מובא בתוס' שראוי להחמיר בשמיעת ניגון שבו מתענג ביותר.
וכך כתב הרמב"ם בהלכות תעניות פרק ה' הלכה יד':
"וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור
לשמוח בהן ואסור לשמען מפני החורבן, ואפילו שירה בפה על היין אסורה
שנאמר בשיר לא ישתו יין, (ישעיהו כ"ד) וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי
תושבחות או שיר של הודאות לאל וכיוצא בהן על היין".
גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
הקדמתי את ההקדמה הנ"ל רק כדי להראות שמצד אחד סוגיית הניגון אינה פשוטה כלל ועיקר.
מצד שני הנגינה והשירה תופסים מקום רחב בחיי האדם והנגינה כשלעצמה היא אומנות נפוצה משמשת לרפואה, להרגעה, לפרנסה, לשמחה, דוד המלך נהג להרבות בניגון וידועים דברי הראב"ע "מיני כלי נגינה והם חכמה גדולה". ואם נבוא לאסור הכל הרי שחייבנו את כלל ישראל.
מהי דעת הרב עובדיה זצוק"ל בנושא?
הרב עובדיה זצוק"ל פסק שאע"פ שמותר מעיקר הדין לשמוע בשאר ימות השנה דרך הרדיו וכיוצב' קול שירי קודש המלווים בכלי נגינה, בימי הספירה וכן בימי בין המצרים יש להימנע מלשמעם. ומכל מקום בשמחה של מצווה, כגון מילה, פידיון הבן, סיום מסכת, בר מצווה, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה , שכל שהיא שמחת מצווה יש להקל בדבר. ושירה בפה כשהיא דרך הודאה לה' יתברך , בלי כלי נגינה מותרת אף בימים אלה, ומכל שכן שמותר להשמיע נעימה בתפילה, או בשעה שעוסק בתורה, וכל שכן בשבתות שבתוך ימי הספירה , או ימי בין המצרים ואין להחמיר בזה כלל. (שו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן לד')
התייחסות נקודתית
א) אני שמח שאתה מתחזק
ב) ללכת להופעות של זמרים חופשיים ודאי שאסור
ג) לשמוע שירים נקיים שאין בהם תוכן רע , יש מי שפסק להקל בזה
ד) לנגן בעצמך ניגונים ולשיר בעצמך שירים נקיים ללא תוכן שלילי גם יש מי שפסק להקל בזה
הרחבה נקודתית
1) ברמב"ם ובשו"ע נפסק כי כל נגינה בכלי בזמן הזה אינה פשוטה כלל ועיקר (לעיל)
2) התוס' מפרש כמו רש"י שהאיסור הכללי הוא בעיקר על היין. (עיין בגיטין תוס' ורש"י שם)
3) האיסור הכללי תלוי גם בתוכן השירה ובמטרתה וכמובן בזמן השירה (שמחת מצווה וכו')
4) אדם שמתפרנס מנגינה "נגינתו אומנותו" יש מקום להקל לו לנגן גם בזמן הזה (ירושלמי)
5) נגינה בשמחת מצווה ו\או כשירת שבח והודיה לה' בזמן הזה מותרת ע"פ חלק מהפוסקים
שאלות ותשובות דומות
א) האם אני עובר על איסור כשאני שומע זמרים פסולים?
ב) הזמרים הפסולים - לשמוע או לא לשמוע?
ג) איך אפשר בלי לשמוע מוזיקה?
ד) לשמוע טרנסים מותר?
לסיכום: כל זמן שאתה לא הולך להופעות מעורבות ולא מחזק ידי עוברי עבירה , אם תנגן רק שירי קודש יתכן מאוד שיש לך על מי שתסמוך , אבל וודאי וודאי שאם אין לך צורך בכך ואין זו פרנסתך , אין טעם לעשות כן וודאי שראוי ושייך לחוש לדעת המחמירים. בשורות טובות אחי.
תגיות:
זמרים כשרים זמרים פסולים שירים לנגן שירים בגיטרה השירים הפסולים הזמרים הפסולים סוגיית הניגון היתר לנגן לא לנגן בכלי שיר גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה אומנות נפוצה