התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                שני שמות לילד - אני ובעלי לא מפסיקים לריב על זה עזרו לנו בבקשה

                מספר סידורי: 135067
                שאלה:
                שלום אני חייבת עזרה אני פשוט אובדת עצות. אני בהריון בחודש השביעי ויש לי בת ברוך השם!  אני ובעלי חושבים על שמות אך הוא נחוש בדעתו לקרוא לילדה בשם שני על שם אמא שלו וקוראים לה שמחה. אני ממש לא אוהבת את השם ולא רוצה שבתי תקרא ככה אני חושבת שזה מיותר 2 שמות ומעבר לזה השם מכוער ולא בא לי שבתי תקרא על שם אנשים. כל פעם שמגיעים לשיחה בנושא נפתח ריב היסטרי כל אחד עומד בדעתו ולא זז ימינה ושמאלה וכל אחד מתעקש ומתחילים ריבים שנמשכים המון זמן וריבים ממש מגעילים ולא נעימים. אני כבר לא יודעת מה לעשות לא רוצה לוותר לא בא לי שהיא תקרא ככה והוא גם לא מוכן לוותר.. מה אני עושה?


                תשובה:
                שלום וברכה...
                א) יהי רצון שתזכי להיריון תקין ולידה טבעית כדרך הנשים.
                ב) אני ממש לא חושב שזה בריא לשניכם וגם לילדה שתריבו עכשיו.
                ג) העובדה ששניכם עקשנים מדאיגה אותי הרבה יותר מהשם של הילדה.
                ד) כשאין "דעת תורה" זו באמת בעיה רצינית , כשיש רב , הרב פוסק ואתם מקבלים.
                ה) לכתחילה השם הטוב ביותר לילד\ה הוא השם ששני ההורים מסכימים עליו הכי הרבה.
                ו) אם שם גורם למריבה בין ההורים כל בר דעת מבין ויודע ששם זה ודאי לא יועיל לילד\ה.
                ז) אני מצרף לך את דעתם של חלק מגדולי ישראל בעניין נתינת שני שמות לילד\ה תקראי.
                ח) טיפים מעולים שיועילו לשניכם בבואכם לבחור שם לילד - לחצו כאן "שם לילדה"

                הנודע ביהודה - מגדולי פוסקי ההלכה במאה ה-18 - הרב יחזקאל סג"ל לנדא
                לא מצינו בשום מקום בש"ס תנא או אמורא שנקראו בשני שמות, רק בשם אחד.
                וכן בתורה , אברהם , יצחק , יעקב , משה , אהרון , דוד , שלמה , אביי , רבא,,,

                מרן החזון איש שהרב מרדכי אליהו אמר עליו שהוא הרמב"ם של הדור פסק
                אין לקרוא לילד\ה בשני שמות אם לא ייקרא כך בהמשך חייו. אם לא יקרא כך 
                בעתיד, הרי שלשם השני לא תהיה שום משמעות והדבר עלול לגרום לבעיות
                הלכתיות רבות, כגון בכתיבת גט וכיוצב'. ועוד שאין הדבר מועיל לנפטרים שהילד
                נקרא על שמם , כיון שנקרא בשני שמות ולא בשם הנפטר בדיוק ולכן הוא שם 
                חדש לגמריי וכן מובא בספר פאר הדור ח"ד עמוד ר'. אבל במקום שיש ויכוח בין
                הגבר לאשה , רשאים להוסיף שם והשם השני יהיה לזיכרון אך לא יועיל כלל לע"נ
                הנפטרים. וכן כתב הרב חיים קנייבסקי שאם שני ההורים רבים ביניהם כדאי להגיע
                לפשרה ולתת שני שמות, אבל לילד אין שום טובה מהוספת שם הנפטרים והתיר
                הדבר רק כדי לפייס בין בני הזוג שלא מוכנים לקבל עצה אחרת. 

                מרן הרב חיים קנייבסקי - ממנהיגיו הרוחניים הבולטים של הציבור החרדי ליטאי
                מותר לקרוא לילד בשני שמות כשמשתמשים בשני השמות ומקפידים לכנותו בהם. 
                אולם , אין לקרוא שני שמות כשהאחד הוא עיקר והשני הוא טפל , היות והשם
                השני סופו שישתקע מן העולם ודומה כמי שאינו דמי, ודבר זה גורם בעיות וכ"ש לעניין
                שמות גיטין וכדו'. ורק במקרה שנקרא אדם על שם הסבא או הסבתא והיו מחללי שבת
                או רשעים ח"ו, יוסיפו שם. אם נקרא משה יכוונו ע"ש משה רבנו , הכל הולך אחר הכוונה

                (כשמקפיד לקרוא לו בשני השמות מותר) דעת הגאון מוילנא בעניין נתינת שני שמות לילדים.
                אם קורא אדם לבנו הנולד לו בשני שמות (הכוונה שמקפיד לקרוא לו בשני השמות תמיד)
                מסוגל הדבר לאריכות ימים (טהרת המים, ברית אבות, סגולות ישראל , עיקרי הד"ט בשם הגרא)

                (כשיש חולי מותר) לדעת הפלא יועץ - הפוסק והמקובל א-לוהי - רבי אליעזר פאפו.
                מי שבניו אינן מתקיימים (שבניו ח"ו מתים בגיל צעיר או שאשתו עושה הפלה ומפילה בניה)
                יקבל על עצמו לקרוא לבנו בשני שמות ויחיה בע"ה (ויקפיד לקרוא לו בשני השמות)

                הרה"ג בן ציון מוצפי - פוסק הלכה מקובל ודרשן.
                כתב הרב בספרו מבשרת ציון (עמוד שכו') ודבריו מיוסדים ע"פ דברי מו"ר ג"ע
                עט"ר רבינו יוסף חיים זיע"א בספרו בן יהוידע על מסכת תענית דף כה. שכיון
                שיש כח באותיות , ראוי לקרוא את השם בשלימות, ואם יקצר אות אחת משמו
                מחסיר לו השפע שמגיע לאדם מאותה האות, ולכן המקובלים נזהרים בזה מאד
                ובפרט שיש ראיות מהזוהר הקדוש שיש לקרוא את השם בשלימות, וכתב שכך
                שמע ממו"ר אביו המקובל הא-לוהי צדיק יסוד עולם הרה"ג סלמן מוצפי זיע"א
                שקיצור או חיסור אחד משמותיו של אדם שנקרא בהם בילדותו גורם לאדם נזק.
                וכן פסק הרה"ג בן ציון אבא שאול שהיה ראש ישיבת פורת יוסף פוסק גדול ועצום. 

                (אחד הבודדים שמקלים בזה הוא) הרב מזוז - ראש ישיבת כיסא רחמים.
                כשיש בעיות של שלום בית או כבוד המשפחה , יתנו שני שמות לטובת השלום
                ובהמשך גם ככה השם השני ייעלם ולא ישתמשו בו בכתובה וח"ו בגיטין וכיוצב'

                מה יעשה אדם שכבר נקרא בשני שמות ולא תמיד קוראים לו בשם השני שלו?
                כתבו פוסקי דורנו שליט"א , שכל אלו שיש להם שני שמות ויותר וקשה לקרוא 
                להם בשני השמות, לכל הפחות יקראו להם בשני השמות פעם אחת ביום, כדי 
                לבטל את הקביעות של השם המקוצר, ויש שכתבו שכשעולה לתורה יעלו ויברכו
                אותו בשני שמותיו ויועיל לו מאוד שלא ישתקע שמו השני (וכן כתב הגר"מ אליהו זצוק"ל) 

                מה דעתך על השם שמחה לבת?
                בעניין השם "שמחה" , מעיקר הדין אין שום איסור להשתמש בו , בני אשכנז
                נוהגים להשתמש בו לבנים "שמחה זיסל" (הסבא מקלם) שמחה בונים מפשיסחא
                בני ספרד משתמשים בשם זה לבנות. לכתחילה יש שאמרו שלא מומלץ להשתמש
                בשם הנ"ל משום שהוא שם אם אנרגיה יורדת  (ש-300> מ-40 > ח-8 > ה-5) הולך ופוחת
                שהערך המספרי של אותיותיו הולך ויורד, בשונה מהשם אבי שעולה (א-1,ב-2,י-10)

                שאלות ותשובות דומות:
                1) מה דעת הרב על השם מתנאל? ומה דעת ההלכה בעניין נתינת שני שמות?
                2) מה עדיף? לתת לילד שם אחד או לתת לו שני שמות? (מה דעתך על 2 שמות)

                לסיכום: אם מקפידים לקרוא לילד\ה בשני השמות לכתחילה אין שום בעיה בדבר
                ורוב ככל הפוסקים מסכימים שאין בדבר נזק ויש פוסקים הסבורים שיש בדבר תועלת
                אולם, אם לא קוראים לילד\ה בשני השמות לכתחילה ע"פ רוב אין הדבר מומלץ כלל וכלל

                להלן דעת גדולי הפוסקים בעניין שני שמות אם לא משתמשים בשניהם.
                רבי אליהו - הגאון מוילנה (פוסק עצום) מעיקר הדין מותר - מותר.
                הרב יחזקאל לנדאו - בעל הנודע ביהודה - לא ממש ממליץ.
                רבי ישעיהו קרליץ - בעל החזון איש - לא ממליץ בכלל.
                הפלא יועץ - ר' אליעזר פאפו - להינצל מחולי מותר.
                הרב חיים קנייבסקי - מגדולי דורנו - לא ממליץ.
                הרב"צ מוצפי - מחשובי הדור - לא מומלץ.
                הרב מזוז - ר"י כסא רחמים - אפשר.

                עצה מעולה מהגאון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל זיע"א 
                אם ילד נקרא בשני שמות בלידה וכיום לא קוראים לו בשני השמות
                ראוי שלפחות יברכו אותו כשעולה לקרוא או לברך על ספר תורה ויועיל לו מאד
                אגב לאחרונה שמעתי גם בשם הרב נתן בוקובזה זצוק"ל שלכתחילה היה ממליץ
                על שם אחד בלבד (והיה נוהג לתת לבנים את השם נהוראי ולבנות את השם יעל
                נהוראי הוא רבי מאיר בעל הנס ועל יעל נאמר: "תבורך מנשים יעל אשת חבר הקני"

                נ.ב - אני מציע שתקבלו על עצמכם לעשות לעצמכם רב כדי שהמצב בבית יהיה הרבה יותר
                רגוע ונעים , ממש לא נעים לחיות כך צדיקה. היה חשוב לי לומר לך את זה כהקדמה.
                עד שתמצאו רב אם תרצו עצה טובה אשמח לייעץ לכם כחבר, יש לי ניסיון בנושא.
                אבל חשוב שתדעו שאיני רב , אני אדם פשוט וראוי שתתייעצו עם חכם ובקיא.

                     
                .
                 



                חדשות אורלנוער
                • שיעורים קרובים
                  יום ראשון - מדרשה (מנשה קפרא 7) בין השעות 20:30-22:00. ביום שלישי - שיעור מרכזי (דרך יבנה 32) בין השעות 20:45 ל-22:30. ביום חמישי - מדרשה. ביום חמישי - בוגרים.
                מדרשת אור לנוער
                • שיעור טהרה לנשים
                  מדי יום שני הרבנית מיטל נגר מעבירה שיעור מרתק לנשים נשואות בלבד , סדנת זוגיות וטהרה. להצטרפות השאירו פרטים בצור קשר שבאתר ונציגה תחזור אליכם.
                • מדרשת אורלנוער
                  המדרשה פועלת בימים ראשון וחמישי בין השעות 20:30 ל-22:00 בערב ברחוב מנשה קפרא 7, לבנות בלבד.
                • השיעור המרכזי בעיר
                  השיעור המרכזי מתקיים בעיר רחובות , ברחוב דרך יבנה 32, כל יום שלישי השיעור מיועד לבנים ובנות בהפרדה. השיעור מתקיים בין השעות 20:30 ל-22:30
                • הדרכת כלות
                  עומדת להתחתן? מעוניין בהדרכה? צרי קשר דרך הצור קשר שבאתר ותתואם לך פגישה עם אשת הרב.

                מדור פרסומי

                  • המרכז להסרת קעקועים
                  • עיצובים

                זמני היום

                סקר

                לקראת האפליקציה רצינו לדעת באיזה מכשיר אתם משתמשים?

                במכשיר תומך אנדרואיד?
                75.29%
                באייפון?
                24.71%

                סה"כ משתתפים בסקר : 2040 אנשים