צדיק ורע לו - איך אפשר להאמין שהכל קורה לטובה? העולם סובל !!!
מספר סידורי: 137829
שאלה:
שלום כבוד הרב יש לי שאלה , אני רואה שהרבה פעמים הרב כותב שהכל לטובה.
ואם קרה משהו רע למישהו איך הוא יכול להאמין במשפט "הכל לטובה גם אם נראה רע?"
אם אדם איבד קרוב משפחה או בן משפחה , איך אפשר לדרוש ממנו לקבל את זה באהבה?
קצת קשה לי עם זה והייתי שמחה לקבל תשובה מנומקת ולא תשובה קצרה , תודה.
תשובה:
אחותי היקרה, השאלה שאת שואלת היא אחת השאלות החזקות ביותר שיש ביהדות
שאלה דומה שאל משה רבנו את הקב"ה "ריבונו של עולם, מפני מה יש צדיק וטוב לו
ויש צדיק ורע לו" (ברכות ז.) עוד שאל על מותו של רבי עקיבא: "זו תורה וזו שכרה?"
איך ענה הקב"ה למשה: "שתוק! כך עלתה במחשבה לפני" (כמובא במסכת מנחות כט:)
כמובן שאין להבין את הדברים כפשוטם והדבר מצריך לימוד , אבל המסר חד!
נשאל שאלה קשה לא פחות.
הרי מדי יום אנו אומרים: "הטוב כי לא כלו רחמיך , המרחם כי לא תמו חסדיך"
"אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד" , "ועל חסדך הגדול באמת נשעננו" איך אפשר
לומר שה' רחום? כשכל יום אנחנו רואים כל כך הרבה רוע בעולם? פיגוע ועוד פיגוע
דקירה ועוד דקירה , אסון טבע ועוד אסון טבע , רעידות אדמה , סופות חול , מלחמות
והרוגים , עניים ועיוורים פיסחים וסומים כל כך הרבה צער , גניבות , רציחות , אונס
תאונות וצרות וכל יום קללתו מרובה מחברו.
עוד נשאל , מדוע הצדיקים סובלים והרשעים מאושרים?
בדיוק כפי ששאל דוד המלך: "הנה אלה רשעים ושלוי עולם השגו חיל" (תהילים עג יב)
וכפי ששאל שלמה המלך "יש צדיק אבד בצדקו ורשע מאריך ברעתו" (קהלת ח יד)
ובדיוק כפי ששאל בעבר הנביא ירמיהו "מדוע דרך רשעים צלחה" (ירמיה יב א)
לענות על התשובה בכמה משפטים אי אפשר , כי כל מה שאומר קשור ל-"אמונה"
אבל להשאיר אותך בלא כלום גם אי אפשר , אז אנסה לפחות ליישב מעט את דעתך
הקדמה קצרה:
ננסה להבין את תשובתו של ה' יתברך למשה רבנו: "שתוק! כך עלה במחשבה לפני"
דברי הנביא ישעיהו בפרק נה' יועילו מאוד להבין למה התכוון ה' יתברך כשאמר זאת
"כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן
גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם" , כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן"
אם נעיין מעט בדבריו של נעים זמירות ישראל "דוד המלך" נראה שהוא מציג בפנינו
את השאלה וחלק מהתשובה , (מזמור צד') "עד מתי רשעים ה' , עד מתי רשעים יעלוזו?"
"ויאמרו לא יראה יה ולא יבין א-לוהי יעקב" , ואז מלמד אותנו דוד המלך מוסר ממש נפלא
"בינו בוערים בעם וכסילים מתי תשכילו , הנוטע אוזן הלא ישמע, אם יוצר עין הלא יביט ,
היוסר גויים הלא יוכיח , המלמד אדם דעת , ה' יודע מחשבות אדם...", אני מאוד ממליץ
לך לקרוא את המשך הפרק בתהילים עם המפרשים , אין לי ספק שזה יועיל לך מאד
אם ננסה לסכם ולהסיק את המסקנות שעולות מדברי הנביא ומדברי דוד.
1) כסילים מתי תשכילו - חוסר הידע שלנו בנושא מעיד על העובדה שלא למדנו דיו
2) הנוטע אוזן הלא ישמע - אם ה' יתברך נטע בנו אוזניים , סימן שגם ה' שומע אותנו
3) אם יוצר עין הלא יביט - אם ה' יתברך יצר לנו עיניים , סימן שגם הוא רואה ומודע
4) היוסר גויים הלא יוכיח - אם ה' מייסר את הגויים ודאי שסופו להעניש את הרשעים
5) המלמד אדם דעת - אם ה' חנן אותנו בדעת , אין ספק שיש בו דעת והוא מבין ויודע
6) גבהו דרכי מדרכיכם - ה' יתברך בוחן את מציאות העולם במבט הרבה יותר גבוה
7) לא מחשבותיי מחשבותיכם - אתם רואים חלק מהתמונה , אני רואה את כל התמונה
8) כי בשמחה תצאו - הדרך היחידה שתאפשר לכם להבין מעט מהנהגתי היא השמחה
9) אהבתי אתכם אמר ה' - ה' לא מחפש להזיק לנו ולצער אותנו , הוא אוהב אותנו.
יודעים כלום , מי שכן ישב ולמד תורה שבכתב ותורה שבעל פה מבין ויודע שה' יתברך
אשר אין קץ לחכמתו ולרחמנותו , מנהל את העולם בצורה נפלאה ומדוייקת , כדי להגיע
להבנה עלינו להסתכל על הדברים במבט רחב יותר , גבוה יותר "גבהו דרכי מדרכיכם"
פרספקטיבה רחבה יותר , לנסות להעמיק יותר , רק אז נבין שכל מה שה' עושה , הוא
עושה מאהבה , כמו אבא. "כי את אשר יאהב ה' יוכיח וכאב את בן ירצה" (משלי ג',יב')
והיות ואין השגחתו כעניין השגחתנו, ולכן עלינו להיות עושין מאהבה ושמחין
ביסורין (רמב"ם,מורה נבוכים,ג',כג'). עלינו לסמוך על "אבינו" שבשמים שעושה לטובתנו.
להלן מעט ממה שאנחנו לא מבינים?
1) גלגול - לפעמים הדבר תלוי בדורות קודמים של אותו אדם שאין לנו ידיעה בהם כלל
2) העוה"ז הוא רק פרוזדור (מעט מאוד שנים) העוה"ב הוא התכלית הסופית (עולם שאין לו סוף)
3) חשבונות שמים של ה' עם הנשמה לפני בואה אל הגוף הזה (כמובא בהקדמה לספר איוב)
4) לפעמים המוות הקשה הוא רחמים - אף אחד לא יכול לעמוד במחיצת הרוגי המלכות
זיכרו מה אמר משה לפני רבונו של עולם כשמת רבי עקיבא: "זו תורה וזו שכרה?"
שאלות ותשובות דומות:
1) לצערי איבדתי את האמונה אני כועסת על השם
2) למה כל החילונים נהנים והדתיים רק סובלים פה בעולם?
3) מחפשת כמה תשובות על החיים ! למה א-לוהים הרס לי הכל ?
4) למה נאנסתי ??? מה עשיתי רע ??? למה אלוהים עשה לי את זה ?
4) למה החיים כל כך קשים ורעים? אני רק בן 21 ויש לי מלא מומים וחולאים
5) איפה הצדק בעולם למה יש פה מלא אסונות? למה הרב ואשתו נרצחו בהודו?
מותר לבכות או שצריך לקבל הכל באהבה?
אין ספק שכשמכאיבים לנו אנחנו בוכים , מותר לנו לבטא כאב , מותר לבכות
ומותר לנו גם לא להבין כל דבר , אנחנו אנשים פשוטים , עם קצת יותר מק"ג של מוח
אנחנו לא יכולים להבין את כל העולם. אבל יש הבדל בין בכי למרמור , בין לבטא כאב
לבין לבוא בטרוניא כלפי מעלה. הרמב"ם (מורה נבוכים ג',יח') הוכיח שהרוב בעולמנו
הוא טוב והרע הוא מיעוט קטן. למרות הצער , הייסורים והאסונות , אין צל של ספק
שביחס להיסטוריה הקשה של עם ישראל , התקופה שבה אנו חיים (בינתיים עד כה)
היא תקופה סבירה ויש שיאמרו נעימה ונוחה. מי שקצת מכיר את ההסטוריה של עם
ישראל מקרוב מבין ויודע בדיוק על מה אני מדבר (עיין ערך יציאת מצרים, מסעות הצלב, שואה)
משפט שכדאי שכולנו נאמץ.
"אם רק היינו מודים על הטובה כשם שאנחנו בוכים על הרעה , הכל היה נראה אחרת".
תחשבי רגע , כמה אנשים בעולם חיים ללא קורת גג - עכשיו תחשבו על הבית שלך
תחשבי רגע , כמה אנשים בעולם חיים מתחת לקו העוני - עכשיו תחשבי שוב על הבית
תחשבי רגע , כמה אנשים לא יכולים ליהנות ממים חמים - עכשיו לכי לשטוף פנים רגע
תחשבי רגע , כמה אנשים לצערנו מרותקים לכסא גלגלים - עכשיו תביטי רגע על הרגל
תחשבי רגע , כמה עיוורים יש בעולם שלא רואים בעיניים - עכשיו הביטי רגע סביבך
תחשבי רגע , כמה אנשים סובלים ממחלות סופניות - עכשיו נסי לדמיין קצת את עתידך
תחשבי רגע , כמה אנשים גדלו בעולם ללא משפחה - עכשיו תעריכי את ההורים שלך
תחשבי רגע , כמה אנשים ניצלים מאסונות מדי יום - עכשיו תעריכי כל נסיעה ברגע
חכם - מסתכל על חצי כוס מלאה
תמיד אפשר לראות את הרע , השאלה אם אנחנו לא שוכחים לגמריי את הטובות?
בדיוק כמו בבית ובזוגיות לפעמים יש זמנים טובים ולפעמים זמנים טובים פחות
מה שבטוח זה שאנחנו לומדים מניסיון העבר וממשיכים הלאה , כך גם בעולמנו
למדנו הרבה מניסיון העבר והפכנו להיות חכמים יותר ומנוסים הרבה יותר
לאדם יש זוג עיניים , אחת לראות בה את הטוב שבאחר והשנייה לראות
את מה שדרוש תיקון בעצמו. כל מה שקורה לנו בחיים נועד כדי ללמד
אותנו שהעולם הזה הוא רק פרוזדור , עולם זמני , עולם של מעבר
מי שהופך את העולם הזה לתכלית ולעיקר , זה באמת כואב לו
אבל מי שלמד שהעולם הזה הוא רק מזדרון זמני , הרבה יותר
קל לו להבין ולקבל את הדברים , מותר לו לבכות כשכואב
אבל הרבה יותר קל לו להתמודד עם שכול או אובדן ח"ו
לסיכום: בסופו של דבר הכל מסתכם במילה אחת: "אמונה" , לכל אדם יש אפשרות
להתמרמר , לכעוס , להתעצבן ולנסות לנהל מלחמה מול הבורא יתברך. או להאמין
לכאוב ולקבל באהבה למרות הצער והכאב ולסמוך על מי שאמר והיה העולם, שכל
מה שעושה לטובה הוא עושה גם אם לא מבינים. "בחירתך העליונה טובה מבחירתי"
נ.ב - אגב כשאדם מצוי בשמחה , מסוגלת השמחה לרפא את כל תחלואי הנפש
כי השמחה היא השורש לכל המצוות והעצבות היא השורש לכל העבירות , מקווה
שהועלתי, יהי רצון שנזכה להיות בשמחה תמיד, כי עצבות לא תוביל לשום מקום.
אגב , אני מצרף קטעים שישנו לך את תפיסת החיים מקצה לקצה , צפייה נעימה.
.
תגיות:
אמונה צדיק ורע לו הכל לטובה גלגול נשמות חשבונות שמים נאנסתי למה נאנסתי נאנסת תגידי תודה הרב רביד נגר איפה הצדק בעולם
שאלה:
שלום כבוד הרב יש לי שאלה , אני רואה שהרבה פעמים הרב כותב שהכל לטובה.
ואם קרה משהו רע למישהו איך הוא יכול להאמין במשפט "הכל לטובה גם אם נראה רע?"
אם אדם איבד קרוב משפחה או בן משפחה , איך אפשר לדרוש ממנו לקבל את זה באהבה?
קצת קשה לי עם זה והייתי שמחה לקבל תשובה מנומקת ולא תשובה קצרה , תודה.
תשובה:
אחותי היקרה, השאלה שאת שואלת היא אחת השאלות החזקות ביותר שיש ביהדות
שאלה דומה שאל משה רבנו את הקב"ה "ריבונו של עולם, מפני מה יש צדיק וטוב לו
ויש צדיק ורע לו" (ברכות ז.) עוד שאל על מותו של רבי עקיבא: "זו תורה וזו שכרה?"
איך ענה הקב"ה למשה: "שתוק! כך עלתה במחשבה לפני" (כמובא במסכת מנחות כט:)
כמובן שאין להבין את הדברים כפשוטם והדבר מצריך לימוד , אבל המסר חד!
נשאל שאלה קשה לא פחות.
הרי מדי יום אנו אומרים: "הטוב כי לא כלו רחמיך , המרחם כי לא תמו חסדיך"
"אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד" , "ועל חסדך הגדול באמת נשעננו" איך אפשר
לומר שה' רחום? כשכל יום אנחנו רואים כל כך הרבה רוע בעולם? פיגוע ועוד פיגוע
דקירה ועוד דקירה , אסון טבע ועוד אסון טבע , רעידות אדמה , סופות חול , מלחמות
והרוגים , עניים ועיוורים פיסחים וסומים כל כך הרבה צער , גניבות , רציחות , אונס
תאונות וצרות וכל יום קללתו מרובה מחברו.
עוד נשאל , מדוע הצדיקים סובלים והרשעים מאושרים?
בדיוק כפי ששאל דוד המלך: "הנה אלה רשעים ושלוי עולם השגו חיל" (תהילים עג יב)
וכפי ששאל שלמה המלך "יש צדיק אבד בצדקו ורשע מאריך ברעתו" (קהלת ח יד)
ובדיוק כפי ששאל בעבר הנביא ירמיהו "מדוע דרך רשעים צלחה" (ירמיה יב א)
לענות על התשובה בכמה משפטים אי אפשר , כי כל מה שאומר קשור ל-"אמונה"
אבל להשאיר אותך בלא כלום גם אי אפשר , אז אנסה לפחות ליישב מעט את דעתך
הקדמה קצרה:
ננסה להבין את תשובתו של ה' יתברך למשה רבנו: "שתוק! כך עלה במחשבה לפני"
דברי הנביא ישעיהו בפרק נה' יועילו מאוד להבין למה התכוון ה' יתברך כשאמר זאת
"כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן
גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם" , כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן"
אם נעיין מעט בדבריו של נעים זמירות ישראל "דוד המלך" נראה שהוא מציג בפנינו
את השאלה וחלק מהתשובה , (מזמור צד') "עד מתי רשעים ה' , עד מתי רשעים יעלוזו?"
"ויאמרו לא יראה יה ולא יבין א-לוהי יעקב" , ואז מלמד אותנו דוד המלך מוסר ממש נפלא
"בינו בוערים בעם וכסילים מתי תשכילו , הנוטע אוזן הלא ישמע, אם יוצר עין הלא יביט ,
היוסר גויים הלא יוכיח , המלמד אדם דעת , ה' יודע מחשבות אדם...", אני מאוד ממליץ
לך לקרוא את המשך הפרק בתהילים עם המפרשים , אין לי ספק שזה יועיל לך מאד
אם ננסה לסכם ולהסיק את המסקנות שעולות מדברי הנביא ומדברי דוד.
1) כסילים מתי תשכילו - חוסר הידע שלנו בנושא מעיד על העובדה שלא למדנו דיו
2) הנוטע אוזן הלא ישמע - אם ה' יתברך נטע בנו אוזניים , סימן שגם ה' שומע אותנו
3) אם יוצר עין הלא יביט - אם ה' יתברך יצר לנו עיניים , סימן שגם הוא רואה ומודע
4) היוסר גויים הלא יוכיח - אם ה' מייסר את הגויים ודאי שסופו להעניש את הרשעים
5) המלמד אדם דעת - אם ה' חנן אותנו בדעת , אין ספק שיש בו דעת והוא מבין ויודע
6) גבהו דרכי מדרכיכם - ה' יתברך בוחן את מציאות העולם במבט הרבה יותר גבוה
7) לא מחשבותיי מחשבותיכם - אתם רואים חלק מהתמונה , אני רואה את כל התמונה
8) כי בשמחה תצאו - הדרך היחידה שתאפשר לכם להבין מעט מהנהגתי היא השמחה
9) אהבתי אתכם אמר ה' - ה' לא מחפש להזיק לנו ולצער אותנו , הוא אוהב אותנו.
"כי לא דבר ריק הוא מכם"
אמר ר' מנא: "כי לא דבר ריק הוא ואם ריק – מכם הוא,
ולמה? מפני שאין אתם יגעים בתורה. (ירושלמי פאה פ"א ה"א).
יודעים כלום , מי שכן ישב ולמד תורה שבכתב ותורה שבעל פה מבין ויודע שה' יתברך
אשר אין קץ לחכמתו ולרחמנותו , מנהל את העולם בצורה נפלאה ומדוייקת , כדי להגיע
להבנה עלינו להסתכל על הדברים במבט רחב יותר , גבוה יותר "גבהו דרכי מדרכיכם"
פרספקטיבה רחבה יותר , לנסות להעמיק יותר , רק אז נבין שכל מה שה' עושה , הוא
עושה מאהבה , כמו אבא. "כי את אשר יאהב ה' יוכיח וכאב את בן ירצה" (משלי ג',יב')
והיות ואין השגחתו כעניין השגחתנו, ולכן עלינו להיות עושין מאהבה ושמחין
ביסורין (רמב"ם,מורה נבוכים,ג',כג'). עלינו לסמוך על "אבינו" שבשמים שעושה לטובתנו.
להלן מעט ממה שאנחנו לא מבינים?
1) גלגול - לפעמים הדבר תלוי בדורות קודמים של אותו אדם שאין לנו ידיעה בהם כלל
2) העוה"ז הוא רק פרוזדור (מעט מאוד שנים) העוה"ב הוא התכלית הסופית (עולם שאין לו סוף)
3) חשבונות שמים של ה' עם הנשמה לפני בואה אל הגוף הזה (כמובא בהקדמה לספר איוב)
4) לפעמים המוות הקשה הוא רחמים - אף אחד לא יכול לעמוד במחיצת הרוגי המלכות
זיכרו מה אמר משה לפני רבונו של עולם כשמת רבי עקיבא: "זו תורה וזו שכרה?"
שאלות ותשובות דומות:
1) לצערי איבדתי את האמונה אני כועסת על השם
2) למה כל החילונים נהנים והדתיים רק סובלים פה בעולם?
3) מחפשת כמה תשובות על החיים ! למה א-לוהים הרס לי הכל ?
4) למה נאנסתי ??? מה עשיתי רע ??? למה אלוהים עשה לי את זה ?
4) למה החיים כל כך קשים ורעים? אני רק בן 21 ויש לי מלא מומים וחולאים
5) איפה הצדק בעולם למה יש פה מלא אסונות? למה הרב ואשתו נרצחו בהודו?
מותר לבכות או שצריך לקבל הכל באהבה?
אין ספק שכשמכאיבים לנו אנחנו בוכים , מותר לנו לבטא כאב , מותר לבכות
ומותר לנו גם לא להבין כל דבר , אנחנו אנשים פשוטים , עם קצת יותר מק"ג של מוח
אנחנו לא יכולים להבין את כל העולם. אבל יש הבדל בין בכי למרמור , בין לבטא כאב
לבין לבוא בטרוניא כלפי מעלה. הרמב"ם (מורה נבוכים ג',יח') הוכיח שהרוב בעולמנו
הוא טוב והרע הוא מיעוט קטן. למרות הצער , הייסורים והאסונות , אין צל של ספק
שביחס להיסטוריה הקשה של עם ישראל , התקופה שבה אנו חיים (בינתיים עד כה)
היא תקופה סבירה ויש שיאמרו נעימה ונוחה. מי שקצת מכיר את ההסטוריה של עם
ישראל מקרוב מבין ויודע בדיוק על מה אני מדבר (עיין ערך יציאת מצרים, מסעות הצלב, שואה)
משפט שכדאי שכולנו נאמץ.
"אם רק היינו מודים על הטובה כשם שאנחנו בוכים על הרעה , הכל היה נראה אחרת".
תחשבי רגע , כמה אנשים בעולם חיים ללא קורת גג - עכשיו תחשבו על הבית שלך
תחשבי רגע , כמה אנשים בעולם חיים מתחת לקו העוני - עכשיו תחשבי שוב על הבית
תחשבי רגע , כמה אנשים לא יכולים ליהנות ממים חמים - עכשיו לכי לשטוף פנים רגע
תחשבי רגע , כמה אנשים לצערנו מרותקים לכסא גלגלים - עכשיו תביטי רגע על הרגל
תחשבי רגע , כמה עיוורים יש בעולם שלא רואים בעיניים - עכשיו הביטי רגע סביבך
תחשבי רגע , כמה אנשים סובלים ממחלות סופניות - עכשיו נסי לדמיין קצת את עתידך
תחשבי רגע , כמה אנשים גדלו בעולם ללא משפחה - עכשיו תעריכי את ההורים שלך
תחשבי רגע , כמה אנשים ניצלים מאסונות מדי יום - עכשיו תעריכי כל נסיעה ברגע
חכם - מסתכל על חצי כוס מלאה
תמיד אפשר לראות את הרע , השאלה אם אנחנו לא שוכחים לגמריי את הטובות?
בדיוק כמו בבית ובזוגיות לפעמים יש זמנים טובים ולפעמים זמנים טובים פחות
מה שבטוח זה שאנחנו לומדים מניסיון העבר וממשיכים הלאה , כך גם בעולמנו
למדנו הרבה מניסיון העבר והפכנו להיות חכמים יותר ומנוסים הרבה יותר
לאדם יש זוג עיניים , אחת לראות בה את הטוב שבאחר והשנייה לראות
את מה שדרוש תיקון בעצמו. כל מה שקורה לנו בחיים נועד כדי ללמד
אותנו שהעולם הזה הוא רק פרוזדור , עולם זמני , עולם של מעבר
מי שהופך את העולם הזה לתכלית ולעיקר , זה באמת כואב לו
אבל מי שלמד שהעולם הזה הוא רק מזדרון זמני , הרבה יותר
קל לו להבין ולקבל את הדברים , מותר לו לבכות כשכואב
אבל הרבה יותר קל לו להתמודד עם שכול או אובדן ח"ו
לסיכום: בסופו של דבר הכל מסתכם במילה אחת: "אמונה" , לכל אדם יש אפשרות
להתמרמר , לכעוס , להתעצבן ולנסות לנהל מלחמה מול הבורא יתברך. או להאמין
לכאוב ולקבל באהבה למרות הצער והכאב ולסמוך על מי שאמר והיה העולם, שכל
מה שעושה לטובה הוא עושה גם אם לא מבינים. "בחירתך העליונה טובה מבחירתי"
נ.ב - אגב כשאדם מצוי בשמחה , מסוגלת השמחה לרפא את כל תחלואי הנפש
כי השמחה היא השורש לכל המצוות והעצבות היא השורש לכל העבירות , מקווה
שהועלתי, יהי רצון שנזכה להיות בשמחה תמיד, כי עצבות לא תוביל לשום מקום.
אגב , אני מצרף קטעים שישנו לך את תפיסת החיים מקצה לקצה , צפייה נעימה.
.
תגיות:
אמונה צדיק ורע לו הכל לטובה גלגול נשמות חשבונות שמים נאנסתי למה נאנסתי נאנסת תגידי תודה הרב רביד נגר איפה הצדק בעולם