למה באמת אסור לראות טלוויזיה בשבת? עכשיו ברצינות?
מספר סידורי: 138811
שאלה:
למה באמת אסור לראות טלוויזיה בשבת?
תשובה:
אחותי היקרה , אני מאוד רציני , טלוויזיה אסור לראות גם ביום חול כלל ועיקר.
כל בר דעת שיש בו ריח של תורה מבין ויודע כמה חמורה הצפייה במכשיר הזה
ויש בו שמץ מכל העבירות הכי חמורות שעליהם אמרו חז"ל - "ייהרג ואל יעבור"
כבר לפני חמישים שנה יצאו כל גדולי ישראל נגד המכשיר ההרסני המטונף הזה
זה גורם לאדם לאבד את זמנו לשווא בעולם הזה ולא זו בלבד , אלא שהמכשיר
הטמא מחדיר באדם מחשבות של כפירה , הרהורי עבירה ולשון הרע ה' ירחם
בטלוויזיה מראים תוכניות מכל העולם ומראים שם עובדי עבודה זרה ומראים
שם גילוי עריות ומראים שם שפיכות דמים בסרטים והורסים את נפשותינו ואת
נפשות ילדינו ורק אדם שאין בו דעת מכניס את המכשיר המטונף לבית שלו.
עבודה זרה - במכשיר המטונף נותנים במה לע"ז ומראים כל מיני עובדי ע"ז.
גילוי עריות - כמעט בכל תכנית יש פריצות , זימה וגילוי עריות ובפרט בפרסומות.
שפיכות דמים - מדי יום מדברים שם לשון הרע ששקול כנגד שפיכות דמים ממש.
וכבר אמרו חז"ל: "אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות" (סנהדרין מה.)
עוד אמרו חז"ל: "אין לך איבר באיברי האדם שגורם לו מכשול כמו העיניים".
עוד אמרו חז"ל: "עין רואה , לב חומד וכלי המעשה גומרים" (רש"י שם)
ועוד אמרו: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר טו',לט')
עוד נאמר: "וראה בך ערוות דבר ושב מאחריך" (דברים כג',טו')
עוד נאמר: "א-לוהיהם של אלה שונא זימה" (סנהדרין דף קו:)
מעבר לכך , מי שמרשה לעצמו לעבור על כל האיסורים הנ"ל ואינו חושש ,
מכל מה שהזכרנו ומכל איסורי התורה שדיברנו בהם קודם, הרי שבשבת
קודש עוונו כפול ומכופל, שכן בהפעלת הטלוויזיה בשבת מתווספים איסורים.
כתוב בתורה: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת
שַׁבָּתוֹן לַה´ כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם
הַשַּׁבָּת.(שמות לה',ג´) כך נצטווינו ע"י הבורא יתברך, ולכן אסור להדליק אש.
א) צפייה בשידור חי בשבת - הרי היא הנאה אסורה מחילול שבת של אחרים.
ב) כשאדם צופה הוא מוסיף רייטינג לתכניות ובכך הוא מסייע לעוברי עבירה.
ג) אסור לאדם לצפות בטלוויזיה משום "עובדין דחול" שאין זה מאווירת השבת.
ד) אסור ליהודי לצפות במכשיר בשבת מחשש חמור של מראית עין וזלזול בשבת
ה) בעשרת הדיברות כתוב במפורש - "שמור את יום השבת לקדשו".
הערה חשובה, כשמדליקים מכשיר חשמלי שיש בו חוט להט (פלטה,רדיאטור וכו')
עוברים על איסור מבעיר, ולדעת החזון איש יש חשש שעוברים על איסור מבשל
בהדלקת כל מכשיר חשמלי עובר על איסור מוליד משום שנוצר ניצוץ בהדלקה
לדעת החזון איש עובר גם על איסור בונה. (סימן נ´ סק ט´) ככה או ככה גם מי שלא
בקיא בהלכות מבין שלצפות במכשיר הטלוויזיה בשבת זה וודאי לא עונג שבת,
כפי שה' ציווה עלינו, שהרי גם ביום חול עובר הצופה בו על עשרות איסורים אז
בשבת האיסורים כפולים ומכופלים.
לסיכום: אחותי היקרה , גם אם כרגע את ממש לא מבינה למה אסור לצפות
במכשיר הטמא בשבת ו\או ביום חול , חשוב שתדעי שהדבר חמור מאוד לדעת
כל גדולי ישראל ואין אף אחד מגדולי ישראל שהתיר את הדבר , לא ביום חול ולא
בשבת , אני לא יכול לדרוש ממך ברגע אחד להפסיק לראות טלוויזיה אבל אני ממש
מציע לך ללמוד היטב את הנושא ולחקור אותו , כדי שלא תאבדי את העולם הנפלא
הזה בצפייה בתכנים זולים וחסרי משמעות לא ביום חול ולא בשבת , עד שהקב"ה
בכבודו ובעצמו אמר למשה רבנו: "מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני
מבקש ליתנה לישראל - לך והודע להן" (ילקוט שמעוני, תורה, פרשת כי-תשא, רמז שצ).
.
שאלה:
למה באמת אסור לראות טלוויזיה בשבת?
תשובה:
אחותי היקרה , אני מאוד רציני , טלוויזיה אסור לראות גם ביום חול כלל ועיקר.
כל בר דעת שיש בו ריח של תורה מבין ויודע כמה חמורה הצפייה במכשיר הזה
ויש בו שמץ מכל העבירות הכי חמורות שעליהם אמרו חז"ל - "ייהרג ואל יעבור"
כבר לפני חמישים שנה יצאו כל גדולי ישראל נגד המכשיר ההרסני המטונף הזה
זה גורם לאדם לאבד את זמנו לשווא בעולם הזה ולא זו בלבד , אלא שהמכשיר
הטמא מחדיר באדם מחשבות של כפירה , הרהורי עבירה ולשון הרע ה' ירחם
בטלוויזיה מראים תוכניות מכל העולם ומראים שם עובדי עבודה זרה ומראים
שם גילוי עריות ומראים שם שפיכות דמים בסרטים והורסים את נפשותינו ואת
נפשות ילדינו ורק אדם שאין בו דעת מכניס את המכשיר המטונף לבית שלו.
עבודה זרה - במכשיר המטונף נותנים במה לע"ז ומראים כל מיני עובדי ע"ז.
גילוי עריות - כמעט בכל תכנית יש פריצות , זימה וגילוי עריות ובפרט בפרסומות.
שפיכות דמים - מדי יום מדברים שם לשון הרע ששקול כנגד שפיכות דמים ממש.
וכבר אמרו חז"ל: "אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות" (סנהדרין מה.)
עוד אמרו חז"ל: "אין לך איבר באיברי האדם שגורם לו מכשול כמו העיניים".
עוד אמרו חז"ל: "עין רואה , לב חומד וכלי המעשה גומרים" (רש"י שם)
ועוד אמרו: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר טו',לט')
עוד נאמר: "וראה בך ערוות דבר ושב מאחריך" (דברים כג',טו')
עוד נאמר: "א-לוהיהם של אלה שונא זימה" (סנהדרין דף קו:)
מעבר לכך , מי שמרשה לעצמו לעבור על כל האיסורים הנ"ל ואינו חושש ,
מכל מה שהזכרנו ומכל איסורי התורה שדיברנו בהם קודם, הרי שבשבת
קודש עוונו כפול ומכופל, שכן בהפעלת הטלוויזיה בשבת מתווספים איסורים.
כתוב בתורה: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת
שַׁבָּתוֹן לַה´ כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם
הַשַּׁבָּת.(שמות לה',ג´) כך נצטווינו ע"י הבורא יתברך, ולכן אסור להדליק אש.
א) צפייה בשידור חי בשבת - הרי היא הנאה אסורה מחילול שבת של אחרים.
ב) כשאדם צופה הוא מוסיף רייטינג לתכניות ובכך הוא מסייע לעוברי עבירה.
ג) אסור לאדם לצפות בטלוויזיה משום "עובדין דחול" שאין זה מאווירת השבת.
ד) אסור ליהודי לצפות במכשיר בשבת מחשש חמור של מראית עין וזלזול בשבת
ה) בעשרת הדיברות כתוב במפורש - "שמור את יום השבת לקדשו".
הערה חשובה, כשמדליקים מכשיר חשמלי שיש בו חוט להט (פלטה,רדיאטור וכו')
עוברים על איסור מבעיר, ולדעת החזון איש יש חשש שעוברים על איסור מבשל
בהדלקת כל מכשיר חשמלי עובר על איסור מוליד משום שנוצר ניצוץ בהדלקה
לדעת החזון איש עובר גם על איסור בונה. (סימן נ´ סק ט´) ככה או ככה גם מי שלא
בקיא בהלכות מבין שלצפות במכשיר הטלוויזיה בשבת זה וודאי לא עונג שבת,
כפי שה' ציווה עלינו, שהרי גם ביום חול עובר הצופה בו על עשרות איסורים אז
בשבת האיסורים כפולים ומכופלים.
לסיכום: אחותי היקרה , גם אם כרגע את ממש לא מבינה למה אסור לצפות
במכשיר הטמא בשבת ו\או ביום חול , חשוב שתדעי שהדבר חמור מאוד לדעת
כל גדולי ישראל ואין אף אחד מגדולי ישראל שהתיר את הדבר , לא ביום חול ולא
בשבת , אני לא יכול לדרוש ממך ברגע אחד להפסיק לראות טלוויזיה אבל אני ממש
מציע לך ללמוד היטב את הנושא ולחקור אותו , כדי שלא תאבדי את העולם הנפלא
הזה בצפייה בתכנים זולים וחסרי משמעות לא ביום חול ולא בשבת , עד שהקב"ה
בכבודו ובעצמו אמר למשה רבנו: "מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני
מבקש ליתנה לישראל - לך והודע להן" (ילקוט שמעוני, תורה, פרשת כי-תשא, רמז שצ).
.