התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                סגולות לפחד - אני סובלת מחרדות ופחדים וזקוקה לעצה

                מספר סידורי: 146938
                שאלה:
                אני סובלת מפחדים וחרדות , הרבה פעמים אין סיבה טבעית
                הנראית לעין , יש לרב אולי עצה למה זה קורה לי? לפעמים יש
                לי גם פחד כשאני במקומות חשוכים ממש , אשמח לעצה טובה.


                תשובה:
                אחותי היקרה , מובא בגמרא במסכת סנהדרין שמי שנתקף
                בפחד פתאומי בלי סיבה , זה בגלל שהמזל שלו רואה שהוא
                בסכנה , אתן לך כמה עצות נפלאות כדי להתגבר על הפחד.

                עצה ותבונה.
                העצה הטובה ביותר להינצל מן הפחד והעצבות היא לפעול
                בהפך הדבר, כלומר, לבוא לידי שמחה. איך באים לידי שמחה?
                מובא בספר רפאל המלאך, כי להסתכל על תינוק מועיל להסיר
                מהאדם פחד ועצבות ומביא את האדם לשמחת הלב (זוה"ק)
                עוד מובא כי נתינת צדקה מועילה להביא אדם לידי שמחה
                עוד מובא שע"י שנותן אדם עצות טובות לאחרים זוכה לשמחה
                המתקרב לצדיקים זוכה לשמחת הלב, הלומד אגדה בא לידי
                שמחה, לדון את עצמו ואת אחרים לכף זכות יועיל לשמחה
                ועל כל יהודי יאמר: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". וכשדן
                אדם אחרים לכף זכות ובפרט כשמרחם על אלה שציערו אותו
                מן השמים מרחמים עליו. שמיעת ניגון ממנגן כשר משפיעה
                מאוד על נפש האדם ומביאה אותו לאמונה ושמחה. עוד ראינו
                שקיום המצוות מביא את האדם לשמחה "פיקודי ה' ישרים 
                משמחי לב". תפילה ובקשת רחמים מה' מביאה את האדם
                לידי שמחה שנאמר: "ישמח לב מבקשי השם", עוד למדנו
                שמי שתומך בלומדי התורה זוכה לאושר ועושר, לאושר 
                שנאמר: "ותומכיה מאושר" לאושר שנאמר: "עשר תעשר"
                דרשו חכמים עשר בשביל שתתעשר (וסימנך מזלך)

                א) תקפידי על ק"ש שעל המיטה ותאמרי אותה במקום נקי
                ולא במקום מלוכלך. ואם את מרגישה שאת בפחד גדול מאד
                תאמרי לחש זה: "העז שבבית המטבחיים,שמן ממני" כלומר
                לחש זה אומר למלאך המוות להניח לך וללכת אל העיזים.
                המקור לסגולה זו הוא מדברי הגמרא ובפרט מדברי רש"י.
                עוד מובא בספר הרפואות , שפחדים באים על האדם כיון
                שאינו מתוודה על עוונותיו. (לכן חשוב להקפיד לומר ק"ש עם וידוי).

                ב) על ידי רחיצה במים זוכה אדם להינצל מן הפחד.
                מובא בשו"ע או"ח ד',יט' המגלח ולא נטל ידיו מפחד ג'
                ימים, הנוטל ציפורניו ולא נטל ידיו מפחד יום אחד ואינו יודע
                ממה מפחד. עוד מובא בספר "אביעה סגולות" כי מי 
                שיוצא מן השירותים, או שנוגע במנעליו או שהורג כינה
                ואינו נוטל ידיו בא לידי פחד פתאום. ובכלל חשוב מאוד 

                ג) "פחדו בציון חטאים" (ישעיהו לג',יד') מובא בזוהר הקדוש
                שמי שחוטא מפחד תמיד, ע"כ סגולה מעולה להישמר מן
                הפחדים היא להשתדל לא ליפול בחטא. הגמרא במסכת
                ברכות מספרת על ר' ישמעאל בנו של רבי יוסי, הלך בדרך
                ופגש את תלמידו והיה התלמיד מפחד מאוד "הולך ופוחד"
                אמר לו רבי ישמעאל: "אם אתה מפחד סימן שאתה חוטא"
                אמר לו אבל כתוב: "אשרי אדם מפחד תמיד" ענה לו רבי
                ישמעאל: "ההוא בדברי תורה כתיב" (ברכות ס.) דהיינו 
                אדם צריך לפחד שלא יעבור על דברי תורה ולא לפחד מכל
                דבר אחר ולדאוג , כי מי שיש בו דאגה אין בו בטחון. ואמר
                הרב דסלר: "דאגה מפסידה את ההווה מבלי להביא שום
                תועלת לעתיד". מובא בספרי המוסר כתוב שאם אדם לא
                עושה עבודה רוחנית עם עצמו הוא תמיד בדאגות , הפחד
                משתק את האדם, ההפך מפחד זה דחף, הדחף מוביל את
                האדם לפעול ולעשות , הפחד משתק את האדם ובולם אותו.
                לכן צריך אדם לומר תמיד: "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד"
                כל מה שעושה ה' (הרחמן האוהב) לטובה הוא עושה. בשם
                רבי עקיבא (ברכות ס:) 

                ד) "יצייר שם ה' לנגד עיניו" ,(יִהְוִה) מובא בספר הרפואות
                (ספר הרפואות לבית ישראל יש בו אוסף הדרכות של חכמינו זכרונם לברכה
                מהגמרא מהזוהר ומספרים קדמוניים)  
                שדבר זה מסוגל מאוד להסיר
                הפחד. עוד מובא שם כי סגולה נפלאה להסיר הפחד היא
                להיזהר בברכות הנהנין ולהקפיד לומר בכל סעודה דבר
                תורה על השולחן וע"י זה מושך אדם על עצמו שמירה.

                ה) סגולה ידועה מדוד המלך עליו השלום לכל מי שיש
                לו פחד שיאמר מזמור קכ"א בתהילים "שיר למעלות
                אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי" ויכוון שיסור ממנו
                הפחד ויועיל לו מאוד. ויש אומרים שגם מזמור ס"א הוא
                מזמור שמסוגל להועיל לפחד "למנצח על נגינת לדוד.."

                ו) מובא בספר רפאל המלאך כי סגולה בכל מוצאי שבת
                להתבונן בכוס ההבדלה עד שיראה את פניו, וטוב שיראה
                את מצחו (והיא סגולה להינצל מרעה כל השבוע) ויאמר
                ג' פעמים, "כי ראיתי א-לוהים פנים אל פנים ותינצל נפשי

                (בראשית לב',לא') 

                ז) מובא בספר ישראל לסגולתו כך: זֶה הַסּוֹבֵל מִפְּחָדִים
                וַחֲרָדוֹת – בַּבֹּקֶר יֹאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב מִי יִתֵּן בֹּקֶר – וְאֵין
                לוֹ בִּטָּחוֹן בְּעַצְמוֹ, מִן הַשָּׁמַיִם נָטְלוּ  מִמֶּנּוּ אֶת בִּטְחוֹנוֹ הָעַצְמִי,
                וְאֵין לוֹ אֶת הַבִּטָּחוֹן הַנּוֹרְמָלִי שֶׁיֵּשׁ לְכֻלָּם, זֶה בְּעֶצֶם אֶתְגָּר
                לִקְנִיַּת בִּטָּחוֹן בַּה', וְלָכֵן יָכוֹל הוּא לְהִנָּצֵל מִיִּסּוּרִים אֵלֶּה בְּאִם
                יְנַצֵּל יִסּוּרָיו לִבְטֹחַ בַּה', וְנָקֵל לוֹ לְאִישׁ זֶה לִבְטֹחַ בַּה', אַחַר
                שֶׁמִּן הַשָּׁמַיִם נָטְלוּ מִמֶּנּוּ בִּטְחוֹנוֹ הָעַצְמִי, מַה שֶּׁלִּבְנֵי אָדָם
                אֲחֵרִים קָשֶׁה מְאֹד לַעֲקֹר מִתּוֹכָם אֶת בִּטְחוֹנָם הָעַצְמִי.

                וְלָכֵן אִם יִתְחַזֵּק בְּבִטָּחוֹן בַּה', וְיַאֲמִין שֶׁגַּם אֵלֶּה הַ"בְּרִיאִים"
                בְּבִטְחוֹנָם הָעַצְמִי, חַיִּים בְּשֶׁקֶר שֶׁכֵּן גַּם עֲלֵיהֶם מֻטָּל לַעֲקֹר 
                מֵעַצְמָם אֶת בִּטְחוֹנָם הָעַצְמִי וּלְהַעֲתִיקוֹ לַה', יֵקַל מֵעָלָיו לַחַץ
                זֶה שֶׁל חֲרָדוֹת וּפְחָדִים, וְיִשְׂמַח שֶׁהִנֵּה נִתַּן לוֹ הִזְדַּמְּנוּת בְּנָקֵל
                לְהַשְׁלִיךְ עַצְמוֹ לַה', שֶׁכֵּן אֵין לוֹ בְּרֵרָה, וּמִתּוֹךְ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ
                יָבוֹא לִשְׁמָהּ לִהְיוֹת בַּעַל בִּטָּחוֹן אֲמִתִּי, וְלָכֵן בְּכָל תְּקִיפָה
                וּתְקִיפָה שֶׁל חֲרָדָה וָפַחַד מִיָּד יְקַשֵּׁר מַחְשַׁבְתּוֹ לַה', לָדַעַת
                שֶׁמִּמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ תְּקִיפַת חֲרָדָה זוֹ, וּמִמֶּנּוּ תְּקִיפַת פַּחַד זֶה,
                וְאֵין עוֹד מִלְּבַדוֹ, וְהוּא מַשְׁגִּיחַ עָלָיו אֵימָתַי יִתָּקֵף בַּחֲרָדָה
                וָפַחַד, וְהוּא ית' מֻנָּח מֵאַחֲרֵי כָּל תְּקִיפָה שֶׁתּוֹקַפְתּוֹ, וְהוּא
                ית' מַשְׁגִּיחַ עַל כָּל הַתְּקִיפוֹת הַחֲרָדוֹת וְעַל הַהֲפוּגוֹת שֶׁבֵּין
                חֲרָדָה לַחֲרָדָה.

                וּכְכָל שֶׁיִּבְטַח בַּה' וְיִתְלֶה עַצְמוֹ בּוֹ, כָּךְ יִסְתַּלְּקוּ הַפְּחָדִים מִמֶּנּוּ. 
                וְכִסְגֻלַּת הגר"ח מִוּוֹלוֹזִ'ין שֶׁהִזְכַּרְנוּהָ, שֶׁכְּכָל שֶּׁהָאָדָם  מְבַטֵּל כָּל
                הַכֹּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, וּמַחְשִׁיבָם לְאֶפֶס מִבִּלְעֲדֵי ה', כֵּן זוֹכֶה מִדָּה
                כְּנֶגֶד מִדָּה שֶׁה' ית' מְבַטְּלָם מִמֶּנּוּ שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִשְׁלֹט בּוֹ, כְּשֵׁם
                שֶׁהוּא בְּכֹחַ אֱמוּנָתוֹ בַּה' בִּטְּלָם, כֵּן יְבֻטְּלוּ מִלְּהָרַע לוֹ.

                וְיִשְׁפֹּך לִבּוֹ בַּה' בִּשְׁבִירַת לִבּוֹ וּבְפַחַד לְבָבוֹ, וִינַצֵּל יִסּוּרִים אֵלּוּ
                לְקַיֵּם חוֹבָתוֹ בְּעוֹלָמוֹ שֶׁהוּא הָאֱמוּנָה וּבִטָּחוֹן בַּה', לָכֵן כָּאָמוּר
                בְּיִסּוּרִים אֵלֶּה כְּבָר "חֲצִי הָעֲבוֹדָה" הַמֻּטֶּלֶת עַל הָאָדָם כְּבָר
                נַעֲשֵׂית מֵאֵלֶיהָ – לַעֲקֹר הַבִּטָּחוֹן הָעַצְמִי, וְלִבְטֹחַ בַּה' לְבַדּוֹ.

                וּבְכֵן לְמַעֲשֶׂה זֶה הַסּוֹבֵל מִפְּחָדִים יִזָּהֵר מְאֹד בִּנְטִילַת יָדַיִם,
                בְּקוּמוֹ בַּבֹּקֶר מִמִּטָּתוֹ, לַעֲשׂוֹתָהּ מַה שֶּׁיּוֹתֵר מַהֵר וְכַדִּין וְכַהֲלָכָה,
                וְכֵן בִּיצִיאָה מִשֵּׁרוּתִים יַקְפִּיד מְאֹד, וְכֵן לְאַחַר נְטִילַת צִפָּרְנַיִם
                וָעוֹד כַּמְבֹאָר בשו"ע.

                וְיִקְרָא פְּסוּקִים דִּלְהַלָּן בְּהִתְלַהֲבוּת וּבְבִטָּחוֹן בַּה' בֶּאֱמֶת:
                "אַל-יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל-תִּירְאוּ וְאַל-תַּחְפְּזוּ וְאַל-תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם.
                כִּי ה' אֱלֹקֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם-אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ
                אֶתְכֶם" (דברים כ, ג-ד). "וְרָאוּ כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא
                עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ" (דברים כח, י). "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא
                וְאֵין אֱלֹקִים עִמָּדִי אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא וְאֵין
                מִיָּדִי מַצִּיל" (דברים לב, לט). "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם
                נוֹשַׁע בַּה' מָגֵן עֶזְרֶךָ וַאֲשֶׁר-חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ
                וְאַתָּה עַל-בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ" (דברים לג, כט). וְיֹאמַר מִזְמוֹר
                צ"א בִּתְהִלִּים: "יוֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן" בְּכַוָּנָה וּבֶאֱמוּנָה.

                מאכלים המסוגלים להציל אדם מן הפחד.
                אכילת דבש סמוך לשינה מורידה פחד וחרדות ומועילה
                לשינה רגועה (אסור לתת לילד מתחת לגיל שנה דבש)
                וגם בדבש יש סוד גדול כיון שמי שמפיק את הדבש היא
                הדבורה היא אשר בני האדם חוששים ממנה שלא תעקוץ
                אך באמת צריך כל אדם לדעת כי הדבורה אינה עוקצת
                סתם, אלא רק כאשר היא חשה מצוקה. עוד למדנו כי
                לא הנחש ממית כי אם החטא, כך לא הדבורה מזיקה החטא
                מזיק. ולכן יחשוש אדם מן החטא ולא משום דבר אחר כלל.

                אכילת תמרים, מפיגה עצבות ופחד.
                (תמר - תם המר \ "המגיד")
                מי שישים לב יראה שעץ התמר, הוא דוגמא מובהקת
                להפיכת מר למתוק שמסוגל התמר לגדול אפילו על
                מים מלוחים ולהפיק מהם פרי מתוק. ומה מיוחד כ"כ
                בתמר? גם יהודה חשב שתמר הרה לזנונים ובסופו 
                של דבר התברר שהיא הרה ממנו עד שזכתה תמר
                שדוד המלך עליו השלום היה מצאצאיה. 

                מה לעשות עם הפחד מהחושך?
                לגבי הפחד שלך מחושך. תכניסי את אגודל ימין שלך
                בתוך 4 אצבעות של יד שמאל, ואת אגודל יד שמאל
                בתוך 4 אצבעות של יד ימין ותאמרי: "הצילנו מפח
                יקוש מדבר הוות מחץ יעוף יומם ומדבר באופל יהלוך"

                טיפים חשובים.
                תוחלת ממושכה מחלה לב
                (משלי יג',יב')
                הסיבה השורשית לחולאים היא קימוט הלב. 
                "כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי, וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי" (איוב ג',כה')
                התפקיד העיקרי של הרופא הוא לפשט עקמומיות שבלב
                אדם צריך להיזהר לא לבוא לידי דאגה מרובה כי היא עיקר
                סיבת החולי, עוד צריך אדם להיזהר לא לחיות בחרדה רבה
                כי מי שמפחד תמיד, בסוף באה לו סיבת הפחד ופוגעת בו
                כי מחשבה מייצרת מציאות. וכבר גילה המגיד ממזריטש

                שלמה המלך נתן 3 טיפים לדאגה: "דאגה בלב איש ישיחנה".

                ישחנה - לשוח הכוונה להוריד ולהשפיל, לא לתת לדאגה לגדול
                איך אפשר להקטין את הדאגה? להעלות את האדם ולרומם 
                אותו, ככל שמחברים את האדם לקדושה, הוא עולה גבוה מעל
                גבוה ואז כמו מטוס שממריא לשמים ומתוכו כל באי העולם
                נראים קטנים. וכבר גילה רבי אלימלך מליז'נסק שכאשר אדם
                קורא תהילים הוא מקשר את עצמו להכיל גבוה שנקרא: 
                תהלה שאין בו לא צער ולא דין. 

                ישיחנה - להסיח את הדעת , באה לאדם דאגה , שיסיח אותה
                מדעתו , שיעסיק את עצמו בדברים אחרים , מהו הדבר שהכי
                מרגיע ומרפא את האדם? התורה , שנא': "ולכל בשרו מרפא"

                "רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ" עוד למדנו, גדולה תורה
                שנותנת חיים לעושיה בעולם הזה ובעולם הבא, "כי בי ירבו
                ימיך ויוסיפו לך שנות חיים" , "אורך ימים בימינה בשמאלה 
                עושר וכבוד" וכל הרפואות בה. "החש בראשו יעסוק בתורה"
                "תתן לראשך לווית חן" (משלי ד',ט') מי שיש לו כאב בלבו
                יעסוק בתורה שנאמר: "כתבם על לוח לבך" (משלי ג',ג')
                החש כאב בגרונו יעסוק בתורה שנא': "וענקים לגרגרותיך"

                החש כאב בידיים יעסוק בתורה: "והיה לך לאות על ידך" 
                (שמות יג',ט') ואף לכאב בעצמות יועיל עסק התורה שנאמר
                "ושיקוי לעצמותיך" (מדרש תנחומא יתרו פ"ח) 

                ישיחנה - מלשון לשיח ולדבר , אם יש לאדם דאגה , ידבר
                עם חכם , "עשה לך רב וקנה לך חבר" , רב קל להשיג
                חבר טוב קשה למצוא , חבר טוב הוא חבר שלא שופט
                אותך , הבעל לא יכול לשמש כ-"חבר" והאשה לא יכולה
                לשמש כ-"חברה" כי אם הבעל יספר לאשתו את כל צרותיו
                היא תקרוס כי עמוד הבטחון שלה קורס ואם אשה תספר
                לבעלה את כל הצרות שלה הוא יבוא לידי צער גדול, לכן
                חשוב שאשה תשתף חברה טובה בצער שלה
                (אבל לא
                תספר על דברי צניעות שבינה לבין בעלה אלא למי שיכולה ויש בה יכולת
                מקצועית ורוחנית לענות בנושא, שכבר למדנו "אמר רבי שמעון בר יוחאי,
                ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן, אחד מהם זה האומר דבר
                שבינו לבין אשתו בפרהסיא")


                לסיכום: מי שסומך על ה' , מזמן לו ה' את פרנסתו ולא
                צריך לפחד משום דבר שבעולם. שהרי הקב"ה זן ומפרנס
                את העולם כולו "בחן בחסד וברחמים" , מי שלא מאמין בזה
                שיראה כמה מים יש בעולם, וכי צריך לחשוש ממחסור במים?
                ודאי שלא! אז למה לנו יש רק את הכינרת? כדי לנסות אותנו.
                נתבונן על דגי הים , מי מאכיל את מליארדי הדגים שבים?
                נתבונן על אלפי החתולים שיש במדינה, מי מאכיל אותם?

                מי מאכיל את העורבים? "נותן לבהמה לחמה לבני עורב
                אשר יקראו". כל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול
                מלכות ועול דרך ארץ וכל הפורק ממנו עול תורה נותנים עליו
                עול מלכות ועול דרך ארץ. (אבות ג',ה') 

                נ.ב - הקב"ה רוצה שנעבוד על המידות שלנו ונסמוך עליו
                ונתחזק בבטחון ובאמונה. וכל מה שעושה לנו הקב"ה בזה
                העולם הוא ניסיון, כמו שנאמר במן: "לנסותכם" שהרי מובא
                במדרש שכל יום ירדה כמות של מן במדבר שמסוגלת לפרנס
                את כל עם ישראל 2000 שנה , שואלים חכמים למה כל כך 
                הרבה? אלא ללמד את האדם שיד ה' לעולם לא תקצר, 
                וכל מה שעושה ה' הוא עושה רק כדי "לנסותך" לנסות אותנו
                וכבר ראינו שכל אדם לקח לעצמו צנצנת אחת , ומי שלקח 
                יותר , כל העודף שלקח הפך לתולעים.
                ...

                  
                  
                  
                  
                ...



                תגיות:
                חרדותפחדיםסגולות לפחדסגולה לחרדהחרדהפחדהרב רביד נגר פחדהרב רביד נגר חרדההרב רביד נגר סגולות
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר