התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                מה הבעיה בישיבה מעורבת בחתונות?

                מספר סידורי: 147230
                שאלה:
                הרב קודם כל תודה על הכל המעשים שלך בשביל זיכוי הרבים/
                ורציתי לשאול מה הבעיה בחתונה שהריקודים נפרדיים לחלוטין
                אבל הישיבה מוערבת? (המשפחות יושבות ביחד מטעמי נוחות)
                (נשלח מאפליקציית אורלנוער)


                תשובה:
                אחותי היקרה.
                לפני שאענה לך , חשוב לומר שההתייחסות לנושא צריכה
                להיות רגישה מאוד מצד אחד כיון שבדורנו מצויים דתיים
                חילונים, מסורתים וחרדים ולמרות שכולם מחוייבים בהלכה
                אחת וכולם מחוייבים לשמור תורה ומצוות. הגישה צריכה
                להיות מבינה , מכילה , אוהדת , אוהבת , ומכבדת. ומצד
                שני חשוב לומר שבסופו של דבר יש הלכה וכששואלים אותי
                בנושא , אני אומר מהי ההלכה והבוחר יבחר אם לכבד רצון
                ה' או לא. ועל כגון זה נאמר: "כי מכבדיי אכבד ובוזיי יקלו"

                עשה לך רב והסתלק מן הספק.
                אני מאמין שבכל מקרה שייך שיקול דעת וראוי שכל אדם 
                ישאל את הרב שלו , כיון שכבר נתקלתי במקרים שבהם
                כשהיה חשש למחלוקת ולחילול ה' גדול , בשעת הדחק 
                הרב מצא פתרונות יצירתיים כגון הפרדה ע"י עציץ וכיוצב'
                אבל גם אם מחליטים לעשות ישיבה מעורבת בלית ברירה
                כדי שהעוון לא יזקף לרעתם של בני הזוג ביום החשוב
                בחייהם , ראוי לפחות לאפשר למי שכן רוצה לשבת 
                בהפרדה מלאה מקום קטן בהפרדה. 

                התייחסות נקודתית.
                א) המון תודה על הפרגון זה מחמם את הלב , ישר כח.
                ב) ע"פ ההלכה חתונה צריכה להיות בהפרדה מלאה לגמריי.
                ג) אין ספק שהפרדה בריקודים חשובה יותר מהפרדה בישיבה.

                הרי גם כשמתארחים במשפחה יושבים במעורב?
                בעולם מתוקן , שבו גדרי הצניעות נשמרים , לכאורה לא אמורה
                להיות בעיה בישיבה מעורבת של גברים ונשים, ועובדה היא 
                שכשאכלו יחד את קורבן פסח ישבו כולם יחד. (פסחים פ"ז מ"ב) 
                אך כשיושבים יחד בשמחה של מצווה , יש כאן סכנה גדולה מאד
                עד כדי כך שאמרו חז"ל שאפילו בשמחת בית השואבה שהייתה
                בבית המקדש היו תקלות. 

                הפרדה מלאה בין גברים לנשים.
                בראשונה, היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ והיו באים לידי
                קלות ראש. התקינו שיהיו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים
                ועדיין היו באים לידי קלות ראש. התקינו שיהיו נשים יושבות
                למעלה ואנשים למטה. (סוכה נא:) 

                אפילו בזמן הספד צריך שתהיה הפרדה.
                ממשיכה שם הגמרא ואומר: "וספדה הארץ משפחות לבד" 
                אמרו חכמים , ומה לעתיד לבוא כשעוסקים בהספד ובמוות 
                ואין יצר הרע שולט באדם בעת כזאת , אמרה התורה אנשים
                לבד ונשים לבד , על אחת כמה וכמה בזמן שמחה שיצר הרע
                שולט שצריכים להיזהר בזה ולא לבוא לידי תקלה חס ושלום.

                דוגמא אישית מהאמוראים.
                בשעת שמחה היו גדולי ישראל דואגים לעשות הכל כדי
                לשמור על גדרי הצניעות. "אביי דייר גולפי, רבא דייר קנה"
                פירוש: אביי היה מסדר כלים של חרס ורבא היה מסדר קנים
                של עץ כדי ליצור הפרדה בין גברים לנשים, למה עשו כך?
                לפי רש"י: "שמא יצא אחד מהם ויתייחד עם הנשים" (ייחוד)
                לפי תוס': "ונותנים עין זה בזה" (צריך להצילם מראיות אסורות) 

                בשביל מה צריך מחיצה?
                1) אסור ע"פ התורה לראות מראות של חוסר צניעות
                2) אסור בתכלית האסור לגבר להביט באשה רוקדת
                3) מחיצה מונעת עבירות של שחוק וקלות ראש ח"ו 
                4) שחוק וקלות ראש מרגילים את האדם לערווה. 

                מה הבעיה בישיבה מעורבת?
                האמת , אם מדובר במשפחה שבה כולם מתלבשים בצניעות
                וגדרי הצניעות לא נפרצים , יכול בהחלט להיות שזה לא בעיה
                כ"כ גדולה , הבעיה מתחילה דווקא כשגדרי הצניעות נפרצים
                ונשים מגיעות לאולם בחוסר צניעות של ממש וגברים יושבים
                ומביטים בהם ונכשלים בראיות אסורות. והדברים מפורשים
                בתורה: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם
                זונים אחרים" (במדבר טו',לט') כלומר: ראיה אסורה שכזאת
                נחשבת למכשלה חמורה ולעוון חמור מהתורה. 

                מצווה הבאה בעבירה.
                כבר כתב בעל ספר חסידים (אות שצג') "כל מצווה הבאה
                בעבירה על ידה, מוטב שלא יעשה המצווה, כמו לשמח החתן, 
                שאם יש שם פריצים ויודע שבלא פריצות לא יהיה, או אינו יכול
                בלא הרהור, או אינו יכול להיזהר מלראות בנשים, אל יהיה שם".

                מהי דעת הגאונים בעניין זה? (תשובות הגאונים)
                אסורין הן בסעודה בזמן שהן מעורבבין אלו ואלו, האנשים
                והנשים, שאסור לו לאדם להתערב עם הנשים בסעודה, חוץ
                מאחותו ואחות אביו ואחות אמו ואחות אשתו, על מנת שתהא
                אשתו בסעודה, שהיא משמרתו מן העבירה"
                (סוכה סימן קפ"ט)

                מהי דעת השולחן ערוך בנושא ישיבה מעורבת?
                "חיבים בית דין להעמיד שוטרים (שומרים) ברגלים שיהיו
                משוטטים ומחפשים בגנות ובפרדסים ועל הנהרות שלא
                יתקבצו שם לאכול ולשתות אנשים ונשים ויבואו לידי עבירה,
                וכן יזהירו בדבר זה לכל העם א יתערבו האנשים ונשים
                בבתיהם בשמחה, ולא ימשכו ביין, שמא יבואו לידי עבירה,
                אלא יהיו כולם קדושים"
                (או"ח, סימן תקכ"ט סעיף ד')

                מהי דעת החפץ חיים בעניין זה?
                "אבל לפי מה שמצוי בעונתינו הרבים באיזה מקומות בעיירות
                גדולות שעוסקין שם בהוללות ובהתערבות זכרים ונקבות, לזה
                בודאי אין ערב, דמקרי דבר עברה ולא דבר מצוה, וכבר צוחו על
                הוללות זו כמה גדולים, והשומר נפו ירחק מלילך שם. ועל זה
                אמר דהע"ה 'אשרי האיש שלא הלך' וכ"ו"
                (סימן תט"ו, ס"ק ה')
                וידוע שאין חילוק בין נשואות לפנויות לעניין זה, ואין לך דרגא
                להסתת יצר הרע יותר משמתבוננים ומביטים בני בלי תרבות
                האלה בפני הנשים בעת הריקוד ואוחזים מעשה אבותיהם
                בידיהם של הנשים וקורא אני עליהם "יד ליד לא ינקה". 

                (באור הלכה סימן שלט')

                מעשה שהיה.
                מסופר על רבי מאיר שפירא
                (המהר"ם מלובלין) שהיה צדיק גדול
                (ממפרשי התלמוד) ששאל את החפץ חיים אם הוא יכול להתארח
                אצלו בשבת. החפץ חיים אמר שהוא ישמח מאוד לארח אותו
                בביתו. בקשה אחת הייתה למהר"ם והיא שהאוכל יהיה בהפרדה
                מלאה בין גברים לנשים. שמע זאת החפץ חיים ואמר א"כ אינך
                יכול להתארח אצלי. ולמרות שגם לדעת החפץ חיים זיע"א
                ודאי שהפרדה היא דבר חשוב והכרחי, כאן לא מדובר באנשים
                שעוסקים בהוללות ח"ו אלא באנשים יראי שמים ממש ולכן לא
                חייבים להקפיד על הפרדה ובפרט כשמדובר באנשים כמו מרן
                החפץ חיים ורעייתו שודאי שומרים על כל גדרי הצניעות. אבל
                כיון כשכל גדרי הצניעות נפרצו בדור שלנו ודאי וודאי שחשוב
                לעשות הכל כדי לדאוג למחיצה שתשמור על גדרי הצניעות.

                שאלות ותשובות דומות בנושא.
                1) 
                מי התיר לדתיים לעשות אירוע נפרד בישיבה מעורבת?
                2) אמא של החתן לא מעוניינת שבחתונה שלי תהיה הפרדה
                3) חתונה מעורבת - מותר לי ללכת או שאסור בכלל ללכת?
                4) יז בתמוז - האם חתן וכלה גם חייבים לצום ביז בתמוז?
                5) הפרדה בחתונה - לא הסכמתי למחיצה רק בגלל ההורים
                6) הפרדה - אמא שלי אומרת שישיבה בהפרדה זה חרטה
                7) ההורים מתנגדים בכל תוקף לחתונה בהפרדה.

                לסיכום: רבי שלמה יצחקי (רש"י הקדוש) כותב בפירוש שבסעודות
                נישואין וכיוצב' "שכיחא בה שיכרות וקלות ראש"
                (סוכה כה:) 
                עוד 
                כתב המהרש"ל שמובא בספר חסידים (סימן שצג') שאין לברך
                "שהשמחה במעונו" היכן שיושבים אנשים ונשים בחדר אחד, 
                כי השטן מקטרג ואין שמחה לפני הקב"ה. ואני הגבר אשר 
                ראה עני עמי שכמה קלקולים באו מזה" (חשוב לציין שהרמב"ם
                והשו"ע לא פסקו כך אבל אין ספק שראוי לחוש לכך ולא לשבת בערבובייא)


                נ.ב - הרב עובדיה יוסף פסק שלכתחילה חייבים גברים ונשים
                לשבת בישיבה נפרדת לחלוטין, אולם בדיעבד ישיבה נפרדת
                ללא מחיצה מותרת ולא ישיבה מעורבת ממש בפרט היום.
                בנוסף ראוי לבחון כל מקרה לגופו ולהיוועץ עם דעת תורה.

                (ועיין עוד בהרחבה ביביע אומר , ח"ג , אה"ע , סימן י' , סעיף ט' , עמוד רנ"ב) 
                ...
                  
                ...



                תגיות:
                ישיבה מעורבתחתונה מעורבתחתונה מעורבתישיבה נפרדת
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר