אני יוצאת איתו שנה ורק עכשיו גיליתי שהוא לא יהודי
מספר סידורי: 148505
שאלה:
הרב , אני יוצאת עם מישהו כבר שנה לא ידעתי שהוא לא יהודי
אני ממש לא יודעת מה לעשות כבוד הרב, הכל קרה כמו מאת ה' ,
יש בו תכונות טובות , הוא בנאדם ממש טוב , הוא מוכן להתגייר
הוא ממש מכבד אותי מבחינה דתית אבל אני מבולבלת כי גם אם
הוא יתגייר הוא לא מאמין בה', אני לא יודעת מה ה' רוצה שאעשה ,
למה ה' נתן לי ניסיון כזה ???! אני איתו כבר שנה, יש לי רגשות ,
זה לא פשוט בשבילי לעזוב הכל בשביל הדת למרות שזה חשוב
לי מאוד , אני לא יודעת אני צריכה עזרה אני עובדת עצות !!
תשובה:
אחותי היקרה.
א) אני מאוד מבין את המצב הקשה והלא נעים שבו את נמצאת
ב) זו הסיבה שחז"ל הזהירו את בנות ישראל מקשרים אסורים
ג) ההשלכות של קשר כזה לא פשוטות בכלל מכל הבחינות
ד) גם מי שיתיר, יעשה זאת רק לאחר גיור, בדוחק ובדיעבד
עצה ותבונה.
אני מאוד מבין את הרצון שלך להמשיך לחיות איתו , אבל את
צריכה להבין שגם אם הוא יתגייר זה לא כזה פשוט שהרי אם
תלמדי את הנושא הדק היטב תגלי שלכתחילה חכמים לא היו
מוכנים לקבל גר שמתגייר לצורך חתונה (גיור לשם אישות) אולם,
כיון שפעמים רבות יש חשש ממכשול הרבה יותר גדול, התירו
בדיעבד בפרט כיום כשיש חשש גדול שאם הרבנות לא תאשר
להם להתחתן הם יברחו ויתחתנו בנישואים אזרחיים וכיוצב'
לכן יש מקום להקל אבל זה רק כשאין ברירה והמצב מחייב.
גיור צריך להיות לשם שמים באמת.
כבר למדנו שכל המתגייר לשם אשה , לשם אהבה, משום
יראה וכיוצב' אינו גר. וכן היו רבי יהודה ורבי נחמיה אומרים
"כל אותם שנתגיירו בימי מרדכי ואסתר אינם גרים" שנאמר
"ורבים מעמי הארץ מתייהדים, כי נפל פחד היהודים עליהם"
וכבר למדנו שמי שמתגייר מתוך פחד ולא כי הוא באמת
רוצה לקיים תורה ומצוות, אינו גר. (מסכת גרים פרק א' הל' א')
מסכת גרים הודפסה בסוף מסכתות עבודה זרה והוריות.
האם קיום המצוות מעכב את הליך הגיור?
הדברים שאכתוב לך כאן לוקטו מדברים שקראתי באתר של
מכון צומת , צירפתי קישור למאמר שהובא שם בסוף דבריי
מומלץ מאוד לעיין בו כדי להבין את הדברים בצורה ברורה.
מה דין גר "חילוני" (שלא שומר תורה ומצוות)
אקדים ואומר שיש פוסקים הסבורים שקבלת המצוות מעכבת
ויש הסבורים שאין קבלת המצוות מעכבת , אך דעתם היא דעת
מיעוט ואנו חוששים לפוסקים הסבורים שקבלת המצוות מעכבת.
אם לא מוכן לקיים מצווה אחת זה כבר מעכב.
יש הלכה שאומרת שגוי שבא לקבל דברי תורה ואינו מוכן
לקבל דבר אחד מהתורה, אין מקבלים אותו. ר' יוסי אומר:
אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים (בכורות ל:) לדעת רוב
הראשונים, קבלת המצוות היא החלק החשוב ביותר בכל
הליך הגיור והוא מעכב אפילו בדיעבד (טור יו"ד סי' רסח')
אולם, יש ראשונים הסבורים שקבלת עול מצוות אינו מעכב
כך משתמע מדברי הרמב"ם בהלכות איסורי ביראה יג',יז'
שהרי כתב: "גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו המצוות
ועונשן ומל וטבל בפני ג' הדיוטות, הרי זה גר. וחוששין לו
עד שיתבאר צדקותו ואפילו חזר ועבד כוכבים ומזלות הרי
הוא כישראל מומר שקידושיו קידושין ומצווה להחזיר אבדתו
מאחר שטבל נעשה כישראל. וכך ביאר הרמב"ם מדוע קיימו
שמשון הגיבור ושלמה המלך את נשותיהן, אע"פ שנגלה סודן
והוכיח סופן על תחילתן שהן עובדות כוכבים ומזלות. אולם,
יש מהאחרונים שסברו שגם לדעת הרמב"ם קבלת מצוות
חייבת להיות חלק מהליך הגיור, שהרי הרמב"ם כתב בפירוש
"כשירצה העכו"ם (עובד כוכבים ומזלות) להיכנס לברית ולהסתופף
לסיכום: אני לא אומר לך מה לעשות, אבל אני כן רוצה לשאול
אותך שאלה חשובה, אני מאוד מבין שאת אוהבת אותו ואת
רוצה להתחתן איתו , אבל האם היית מוכנה לסכן חס ושלום
את הצאצאים שלך? האם את מוכנה להביא ילדים לעולם עם
גר שבהנחה ויתגייר יהיה ספק גדול בגיור שלו והילדים שלך
ממנו יהיו רחוקים מאוד מתורה ומצוות ועם אבא כזה ספק
אם בכלל יאמינו במציאות של בורא. שהרי הוא בעצמו אמר
שאינו מאמין. בכל מקרה , לפני שתעשי צעדים כאלה גורליים
אני מציע שתחשבי הדק היטב. לכל צעד שתעשי יהיו השלכות
נ.ב - אמרת שאת איתו כבר שנה ויש לך רגשות חזקים כלפיו
ואני מבין וראוי לבחון כל מקרה לגופו , אבל אם יש ספק קל
שהצאצאים שלך ילכו לאבדון רוחני או שאת בעצמך תאבדי
את הרוחניות שלך לגמריי. אזי לעניות דעתי עדיף לוותר על
שנה מאשר לוותר על כל המשך החיים בעולם הזה ועל כל
הצאצאים שלך ועל הזכות שהצאצאים שלך יגידו עליך קדיש
אחרי 120 שנה , אני לא הייתי מוכן לוותר על כל זה רק בגלל
קצת רגש , ואפילו לא בגלל הרבה רגש. תחשבי טוב טוב לפני
שתעשי צעד בלתי הפיך. קחי בחשבון שהליך גיור לוקח זמן
ועד אז סביר להניח שתמשיכו ליפול בחטא ולעבור על איסורי
תורה חמורים וכו'. תחשבי הדק היטב צדיקה לפני שתחליטי.
...
...
שאלה:
הרב , אני יוצאת עם מישהו כבר שנה לא ידעתי שהוא לא יהודי
אני ממש לא יודעת מה לעשות כבוד הרב, הכל קרה כמו מאת ה' ,
יש בו תכונות טובות , הוא בנאדם ממש טוב , הוא מוכן להתגייר
הוא ממש מכבד אותי מבחינה דתית אבל אני מבולבלת כי גם אם
הוא יתגייר הוא לא מאמין בה', אני לא יודעת מה ה' רוצה שאעשה ,
למה ה' נתן לי ניסיון כזה ???! אני איתו כבר שנה, יש לי רגשות ,
זה לא פשוט בשבילי לעזוב הכל בשביל הדת למרות שזה חשוב
לי מאוד , אני לא יודעת אני צריכה עזרה אני עובדת עצות !!
תשובה:
אחותי היקרה.
א) אני מאוד מבין את המצב הקשה והלא נעים שבו את נמצאת
ב) זו הסיבה שחז"ל הזהירו את בנות ישראל מקשרים אסורים
ג) ההשלכות של קשר כזה לא פשוטות בכלל מכל הבחינות
ד) גם מי שיתיר, יעשה זאת רק לאחר גיור, בדוחק ובדיעבד
עצה ותבונה.
אני מאוד מבין את הרצון שלך להמשיך לחיות איתו , אבל את
צריכה להבין שגם אם הוא יתגייר זה לא כזה פשוט שהרי אם
תלמדי את הנושא הדק היטב תגלי שלכתחילה חכמים לא היו
מוכנים לקבל גר שמתגייר לצורך חתונה (גיור לשם אישות) אולם,
כיון שפעמים רבות יש חשש ממכשול הרבה יותר גדול, התירו
בדיעבד בפרט כיום כשיש חשש גדול שאם הרבנות לא תאשר
להם להתחתן הם יברחו ויתחתנו בנישואים אזרחיים וכיוצב'
לכן יש מקום להקל אבל זה רק כשאין ברירה והמצב מחייב.
גיור צריך להיות לשם שמים באמת.
כבר למדנו שכל המתגייר לשם אשה , לשם אהבה, משום
יראה וכיוצב' אינו גר. וכן היו רבי יהודה ורבי נחמיה אומרים
"כל אותם שנתגיירו בימי מרדכי ואסתר אינם גרים" שנאמר
"ורבים מעמי הארץ מתייהדים, כי נפל פחד היהודים עליהם"
וכבר למדנו שמי שמתגייר מתוך פחד ולא כי הוא באמת
רוצה לקיים תורה ומצוות, אינו גר. (מסכת גרים פרק א' הל' א')
מסכת גרים הודפסה בסוף מסכתות עבודה זרה והוריות.
האם קיום המצוות מעכב את הליך הגיור?
הדברים שאכתוב לך כאן לוקטו מדברים שקראתי באתר של
מכון צומת , צירפתי קישור למאמר שהובא שם בסוף דבריי
מומלץ מאוד לעיין בו כדי להבין את הדברים בצורה ברורה.
מה דין גר "חילוני" (שלא שומר תורה ומצוות)
אקדים ואומר שיש פוסקים הסבורים שקבלת המצוות מעכבת
ויש הסבורים שאין קבלת המצוות מעכבת , אך דעתם היא דעת
מיעוט ואנו חוששים לפוסקים הסבורים שקבלת המצוות מעכבת.
אם לא מוכן לקיים מצווה אחת זה כבר מעכב.
יש הלכה שאומרת שגוי שבא לקבל דברי תורה ואינו מוכן
לקבל דבר אחד מהתורה, אין מקבלים אותו. ר' יוסי אומר:
אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים (בכורות ל:) לדעת רוב
הראשונים, קבלת המצוות היא החלק החשוב ביותר בכל
הליך הגיור והוא מעכב אפילו בדיעבד (טור יו"ד סי' רסח')
אולם, יש ראשונים הסבורים שקבלת עול מצוות אינו מעכב
כך משתמע מדברי הרמב"ם בהלכות איסורי ביראה יג',יז'
שהרי כתב: "גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו המצוות
ועונשן ומל וטבל בפני ג' הדיוטות, הרי זה גר. וחוששין לו
עד שיתבאר צדקותו ואפילו חזר ועבד כוכבים ומזלות הרי
הוא כישראל מומר שקידושיו קידושין ומצווה להחזיר אבדתו
מאחר שטבל נעשה כישראל. וכך ביאר הרמב"ם מדוע קיימו
שמשון הגיבור ושלמה המלך את נשותיהן, אע"פ שנגלה סודן
והוכיח סופן על תחילתן שהן עובדות כוכבים ומזלות. אולם,
יש מהאחרונים שסברו שגם לדעת הרמב"ם קבלת מצוות
חייבת להיות חלק מהליך הגיור, שהרי הרמב"ם כתב בפירוש
"כשירצה העכו"ם (עובד כוכבים ומזלות) להיכנס לברית ולהסתופף
תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה, וכו'. עוד כתב בהלכות מלכים י',ט' "או יהיה גר צדק ויקבל את כל המצוות או יעמוד בתורתו"
מהי דעת רוב הפוסקים בעניין זה?
רוב הראשונים סבורים שקבלת מצוות היא חלק מהותי של הליך הגיור והיא מעכבת אף בדיעבד
וכך פסק רובם המוחלט של האחרונים נביא לדוגמא את הפסק של הרב הגאון רבי משה פיינשטיין רשכב"ה באגרות משה יו"ד ח"א סימן קנז: "גר שלא
קבל עליו מצוות... פשוט וברור שאינו גר כלל אף בדיעבד... בין לקולא בין לחומרא, שקבלת מצוות מעכב בגר". וכן פסקו, הרש"ז ליפשיץ, ה"ר יצחק,
הרב אי"ה קוק בשו"ת דעת כהן, הרש"ז אויירבך,
הרב א' בקשי דורון, ועוד רבים (מאמר באתר מכון צומת)
מהי דעת רוב הפוסקים בעניין זה?
רוב הראשונים סבורים שקבלת מצוות היא חלק מהותי של הליך הגיור והיא מעכבת אף בדיעבד
וכך פסק רובם המוחלט של האחרונים נביא לדוגמא את הפסק של הרב הגאון רבי משה פיינשטיין רשכב"ה באגרות משה יו"ד ח"א סימן קנז: "גר שלא
קבל עליו מצוות... פשוט וברור שאינו גר כלל אף בדיעבד... בין לקולא בין לחומרא, שקבלת מצוות מעכב בגר". וכן פסקו, הרש"ז ליפשיץ, ה"ר יצחק,
הרב אי"ה קוק בשו"ת דעת כהן, הרש"ז אויירבך,
הרב א' בקשי דורון, ועוד רבים (מאמר באתר מכון צומת)
לסיכום: אני לא אומר לך מה לעשות, אבל אני כן רוצה לשאול
אותך שאלה חשובה, אני מאוד מבין שאת אוהבת אותו ואת
רוצה להתחתן איתו , אבל האם היית מוכנה לסכן חס ושלום
את הצאצאים שלך? האם את מוכנה להביא ילדים לעולם עם
גר שבהנחה ויתגייר יהיה ספק גדול בגיור שלו והילדים שלך
ממנו יהיו רחוקים מאוד מתורה ומצוות ועם אבא כזה ספק
אם בכלל יאמינו במציאות של בורא. שהרי הוא בעצמו אמר
שאינו מאמין. בכל מקרה , לפני שתעשי צעדים כאלה גורליים
אני מציע שתחשבי הדק היטב. לכל צעד שתעשי יהיו השלכות
נ.ב - אמרת שאת איתו כבר שנה ויש לך רגשות חזקים כלפיו
ואני מבין וראוי לבחון כל מקרה לגופו , אבל אם יש ספק קל
שהצאצאים שלך ילכו לאבדון רוחני או שאת בעצמך תאבדי
את הרוחניות שלך לגמריי. אזי לעניות דעתי עדיף לוותר על
שנה מאשר לוותר על כל המשך החיים בעולם הזה ועל כל
הצאצאים שלך ועל הזכות שהצאצאים שלך יגידו עליך קדיש
אחרי 120 שנה , אני לא הייתי מוכן לוותר על כל זה רק בגלל
קצת רגש , ואפילו לא בגלל הרבה רגש. תחשבי טוב טוב לפני
שתעשי צעד בלתי הפיך. קחי בחשבון שהליך גיור לוקח זמן
ועד אז סביר להניח שתמשיכו ליפול בחטא ולעבור על איסורי
תורה חמורים וכו'. תחשבי הדק היטב צדיקה לפני שתחליטי.
...
...