האם לפי ההלכה מותר לשטוף כלים בשבת? או להדיח כלים בשבת?
מספר סידורי: 55211
שאלה:
מותר לשטוף כלים בשבת? (ולהשתדל שלא לסחוט)
תשובה:
מקור האיסור בדברי חכמים: "תנו רבנן: קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן שחרית, שחרית - מדיחן לאכול בהן בצהרים, בצהרים - מדיחן לאכול בהן במנחה. מן המנחה ואילך שוב אינו מדיח, אבל כוסות וקיתוניות וצלוחיות - מדיח והולך כל היום כולו, לפי שאין קבע לשתיה" (שבת קיח.)
א. אסור לשטוף בשבת כלים שלא לצורך שימוש בו ביום.
ב. כלים של סעודה שלישית אסור לשטוף (משום הכנה מקודש לחול)
ג. גם אם החלטת לשטוף ראוי לעשות זאת בסקוטצ' כשר (כמעט בכל סופר יש)
ד. כוסות מותר לשטוף כל הזמן. (כמובא בסימן שכ"ג)
ה. אסור לשטוף סירים בשבת (כי אין לך צורך בהם לסעודה אחרת)
ו. יש מי שיתיר לשטוף כלים אם הכיור ממש מטונף ממש ויש חשש מריחות או נמלים.
אם ואת מעוניינת להשתמש בהם בסעודה הבאה או במהלך השבת או שאם יבוא
אורח תתני לו לאכול בהם, מותר לשטוף בשבת, אבל את הכלים של סעודה שלישית
לא שוטפים בשבת. (משום הכנה מקודש לחול)
לדעת הרמב"ם סיבת האיסור היא משום שזה כמתקן הכלי, הראב"ד סבור שהאיסור
הוא משום טירחא מיותרת בשבת וכך מובא במשנה ברורה. בנוגע לכוסות מקור נוסף.
"מדיחים - אפילו עשר כוסות ואינו צריך אלא לאחת רשאי להדיח כולן, דהואיל וראוי
לו כל אחת הותרו כולן, והוא הדין שמציעין י' מטות" (סי' שכ"ג אות כ"ו).
כמו כן כבר החלטת לשטוף כלים בשבת ראוי לעשות זאת ע"י סקוטצ' כשר , לכן
רצוי להשתמש ב"ליפא" מלאכותית העשויה מחוטי ניילון שאינם צפופים ואינם סופגים.
בנוגע למדיח כלים בשבת
בספר שמירת-שבת-כהלכתה ח"א יב,לה הרב אסר להשתמש בשבת במדיח כלים המופעל באמצעות שעון שבת, אולם ביו"ט יש מי שהתיר אבל ראוי להיזהר גם בזה. נימוקו הוא, כאמור בהערה צה: משום שעם סגירת הדלת של המכונה הוא עושה מעשה שהמים יוכלו להכנס למכונה, ויתחממו עם הפעלת המכונה באמצעות שעון השבת, ויש בו משום אחד נותן הקדירה וכו'. לכאורה הכוונה היא, שסגירתה של הדלת יוצרת מציאות של כלי שמאפשר קליטת המים שיתחממו בו. ובכך דומה מציאות זו לתוספתא (שבת יב,ד) המובאת בגמ' ביצה לד,א: אחד מביא את האור, ואחד מביא את העצים, ואחד שופת את הקדרה, ואחד מביא את המים, ואחד נותן בתוכו תבלין, ואחד מגיס - כולן חייבים. לפי הגמרא שם, אם קודם הובערה האש, ואחר-כך באו האחרים עם עצים, קדירה, מים וכו', אזי כולם חייבים. אולם אם האש הובערה בסוף - רק המביא את האור חייב, והשאר פטורים. פטורים - משמע, שעכ"פ מדרבנן הדבר אסור.
תגיות:
שטיפת כלים בשבת כלים בשבת לשטוף כוסות בשבת סירים בשבת סקוטצ' כשר קערות שאכל בהן ערבית כוסות צלחות קיטוניות הלכות שטיפת כלים שטיפת כלים בשבת
שאלה:
מותר לשטוף כלים בשבת? (ולהשתדל שלא לסחוט)
תשובה:
מקור האיסור בדברי חכמים: "תנו רבנן: קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן שחרית, שחרית - מדיחן לאכול בהן בצהרים, בצהרים - מדיחן לאכול בהן במנחה. מן המנחה ואילך שוב אינו מדיח, אבל כוסות וקיתוניות וצלוחיות - מדיח והולך כל היום כולו, לפי שאין קבע לשתיה" (שבת קיח.)
א. אסור לשטוף בשבת כלים שלא לצורך שימוש בו ביום.
ב. כלים של סעודה שלישית אסור לשטוף (משום הכנה מקודש לחול)
ג. גם אם החלטת לשטוף ראוי לעשות זאת בסקוטצ' כשר (כמעט בכל סופר יש)
ד. כוסות מותר לשטוף כל הזמן. (כמובא בסימן שכ"ג)
ה. אסור לשטוף סירים בשבת (כי אין לך צורך בהם לסעודה אחרת)
ו. יש מי שיתיר לשטוף כלים אם הכיור ממש מטונף ממש ויש חשש מריחות או נמלים.
אם ואת מעוניינת להשתמש בהם בסעודה הבאה או במהלך השבת או שאם יבוא
אורח תתני לו לאכול בהם, מותר לשטוף בשבת, אבל את הכלים של סעודה שלישית
לא שוטפים בשבת. (משום הכנה מקודש לחול)
לדעת הרמב"ם סיבת האיסור היא משום שזה כמתקן הכלי, הראב"ד סבור שהאיסור
הוא משום טירחא מיותרת בשבת וכך מובא במשנה ברורה. בנוגע לכוסות מקור נוסף.
"מדיחים - אפילו עשר כוסות ואינו צריך אלא לאחת רשאי להדיח כולן, דהואיל וראוי
לו כל אחת הותרו כולן, והוא הדין שמציעין י' מטות" (סי' שכ"ג אות כ"ו).
כמו כן כבר החלטת לשטוף כלים בשבת ראוי לעשות זאת ע"י סקוטצ' כשר , לכן
רצוי להשתמש ב"ליפא" מלאכותית העשויה מחוטי ניילון שאינם צפופים ואינם סופגים.
בנוגע למדיח כלים בשבת
בספר שמירת-שבת-כהלכתה ח"א יב,לה הרב אסר להשתמש בשבת במדיח כלים המופעל באמצעות שעון שבת, אולם ביו"ט יש מי שהתיר אבל ראוי להיזהר גם בזה. נימוקו הוא, כאמור בהערה צה: משום שעם סגירת הדלת של המכונה הוא עושה מעשה שהמים יוכלו להכנס למכונה, ויתחממו עם הפעלת המכונה באמצעות שעון השבת, ויש בו משום אחד נותן הקדירה וכו'. לכאורה הכוונה היא, שסגירתה של הדלת יוצרת מציאות של כלי שמאפשר קליטת המים שיתחממו בו. ובכך דומה מציאות זו לתוספתא (שבת יב,ד) המובאת בגמ' ביצה לד,א: אחד מביא את האור, ואחד מביא את העצים, ואחד שופת את הקדרה, ואחד מביא את המים, ואחד נותן בתוכו תבלין, ואחד מגיס - כולן חייבים. לפי הגמרא שם, אם קודם הובערה האש, ואחר-כך באו האחרים עם עצים, קדירה, מים וכו', אזי כולם חייבים. אולם אם האש הובערה בסוף - רק המביא את האור חייב, והשאר פטורים. פטורים - משמע, שעכ"פ מדרבנן הדבר אסור.
תגיות:
שטיפת כלים בשבת כלים בשבת לשטוף כוסות בשבת סירים בשבת סקוטצ' כשר קערות שאכל בהן ערבית כוסות צלחות קיטוניות הלכות שטיפת כלים שטיפת כלים בשבת