אם יש לנו עוזרת פיליפינית שמבשלת אסור לאכול מזה?
מספר סידורי: 33954
שאלה:
שכנה שלי מבוגרת מאוד והיא ממש ממש כמו סבתא בשבילי שתהיה בריאה עד 120 והשנה הזו יש לה כבר בחורה נאפלית שהיא המטפלת שלה שגרה אצלה וכמובן שהיא גויה ואני תמיד כל השנים אוכלת אצל השכנה והשנה ברוך השם התחזקתי והבחורה לא ידעה לבשל כלום ושכנה שלי אומרת לה מה לעשות ואז היא עושה ולפעמים אני לבד בבית ואני לא יודעת לבשל ואני קוראת לה אבל יצא לי להדליק את האש כמה פעמים ...מה אני עושה איתה זה בסדר אם היא משתמשת בכלים של השכנה אבל היא המבשלת?
תשובה:
אציין לך את המחלוקת בנושא: לדעת הספרדים בישולי גויים אסורים בכל מצב, לעומת זאת האשכנזים מתירים בתנאי שהיהודי הדליק את האש והגוי בישל. אם את שואלת אותי, אין לאכול מבישולי גויים אפילו אם האוכל ממש כשר, לכן אם העוזרת בשלה אל תגעי באוכל, בנוסף גם אם את בישלת הייתי בודק היטב אם השכנה הנחמדה מקפידה לשמור על כשרות ולא משתמשת בכלים בשריים וחלביים גם יחד. בנוסף היות ומדובר בנושא חשוב אוסיף ואציין מספר כללים שכדאי לדעת. אם באוכל אין בעיות כשרות ראיתי שהרב שמואל אליהו מתיר בנושאים הנ"ל.
א. מאכל שלא עולה על שולחן מלכים - אין בו בעיית "בישול נכרים" (למשל: דייסה)
ב. מאכל שנאכל כמו שהוא גם בלי הבישול - אין בו בעיית "בישול נכרים" (גזר מבושל)
ג. מאכל שיהודי שותף בהכנתו באופן שהכנסת היהודי מכשירה את המאכל לאכילה אפילו שהוא עדיין לא היה מוכן לגמריי על ידי היהודי והגוי השלים בישולו - אין בו בעיית "בישול נכרים" (למשל: חימום אוכל מבושל, אבל לא שניצל או סטייק)
ד. י"א שאם בשל בבית יהודי - לא שייך "בישול גויים" אבל בד"כ לא מקילים כמותם.
ה. באפיה - אם יהודי הדליק את האש - אין "בישול נכרים".
ו. בבישול - לדעת חלק מהאשכנזים אם יהודי הדליק את האש - אין "בישול נכרים".
אבל צריך לקחת בחשבון שלא ראוי להשתמש בקולות האלה רק כשאין מצב וחייבים, אבל אם אפשר אחרת, כמובן שרצוי להימנע מכל מאכל שבושל על ידי גוי או אפילו היה לגוי חלק בבישולו. בשורות טובות מקווה שהועלתי...
תגיות:
בישולי גויים גויים בישולי עכום עכום עובדת זרה
שאלה:
שכנה שלי מבוגרת מאוד והיא ממש ממש כמו סבתא בשבילי שתהיה בריאה עד 120 והשנה הזו יש לה כבר בחורה נאפלית שהיא המטפלת שלה שגרה אצלה וכמובן שהיא גויה ואני תמיד כל השנים אוכלת אצל השכנה והשנה ברוך השם התחזקתי והבחורה לא ידעה לבשל כלום ושכנה שלי אומרת לה מה לעשות ואז היא עושה ולפעמים אני לבד בבית ואני לא יודעת לבשל ואני קוראת לה אבל יצא לי להדליק את האש כמה פעמים ...מה אני עושה איתה זה בסדר אם היא משתמשת בכלים של השכנה אבל היא המבשלת?
תשובה:
אציין לך את המחלוקת בנושא: לדעת הספרדים בישולי גויים אסורים בכל מצב, לעומת זאת האשכנזים מתירים בתנאי שהיהודי הדליק את האש והגוי בישל. אם את שואלת אותי, אין לאכול מבישולי גויים אפילו אם האוכל ממש כשר, לכן אם העוזרת בשלה אל תגעי באוכל, בנוסף גם אם את בישלת הייתי בודק היטב אם השכנה הנחמדה מקפידה לשמור על כשרות ולא משתמשת בכלים בשריים וחלביים גם יחד. בנוסף היות ומדובר בנושא חשוב אוסיף ואציין מספר כללים שכדאי לדעת. אם באוכל אין בעיות כשרות ראיתי שהרב שמואל אליהו מתיר בנושאים הנ"ל.
א. מאכל שלא עולה על שולחן מלכים - אין בו בעיית "בישול נכרים" (למשל: דייסה)
ב. מאכל שנאכל כמו שהוא גם בלי הבישול - אין בו בעיית "בישול נכרים" (גזר מבושל)
ג. מאכל שיהודי שותף בהכנתו באופן שהכנסת היהודי מכשירה את המאכל לאכילה אפילו שהוא עדיין לא היה מוכן לגמריי על ידי היהודי והגוי השלים בישולו - אין בו בעיית "בישול נכרים" (למשל: חימום אוכל מבושל, אבל לא שניצל או סטייק)
ד. י"א שאם בשל בבית יהודי - לא שייך "בישול גויים" אבל בד"כ לא מקילים כמותם.
ה. באפיה - אם יהודי הדליק את האש - אין "בישול נכרים".
ו. בבישול - לדעת חלק מהאשכנזים אם יהודי הדליק את האש - אין "בישול נכרים".
אבל צריך לקחת בחשבון שלא ראוי להשתמש בקולות האלה רק כשאין מצב וחייבים, אבל אם אפשר אחרת, כמובן שרצוי להימנע מכל מאכל שבושל על ידי גוי או אפילו היה לגוי חלק בבישולו. בשורות טובות מקווה שהועלתי...
תגיות:
בישולי גויים גויים בישולי עכום עכום עובדת זרה