סיכום הלכות ארבעת המינים
הרב רביד אני לא מבין כלום ! איך בודקים את הלולב , איך בודקים את ההדס הערבה האתרוג. איך קושרים את הלולב? מותר לקשור עם חוטים או שצריך רק עם עלים? זו הלכה או רק מנהג? באיזה יד מחזיקים את האתרוג ובאיזה יד מחזיקים את השאר? מותר לשים את הארבעת מינים בתוך נרתיק כזה מיוחד או לא? באיזה צד שמים את ההדסים כשמחברים אותם ללולב? לאיזה צד מנענעים? סדר הנענועים זה הלכה מנהג? אם התבלבלתי? צריך לפנות עם כל הגוף או רק להזיז את הידיים לכיון של הנענוע? באיזה פסוק מנענעים את הלולב בהלל? מנענעים כשאומרים את שם ה' או לא? למה משתמשים דווקא בארבעה המינים האלה? אם יש לי גבס ביד ימין באיזה יד לנענע?
אחי היקר, להבא תשתדל לשאול כל פעם שאלה אחת , כדי לא להעמיס
אבל בגלל שחשוב מאוד שכולם ידעו את הדברים , אז סיכמתי לך את כל ההלכות בנושא כדי שכולם יוכלו לקרוא וללמוד את החומר , שתהיה לכולם קריאה נעימה ,
מי שרוצה יכול להדפיס את זה ולפרסם את זה בבית הכנסת , כי השתדלתי לאסוף
לכם הרבה הלכות וחומר נפלא בנושא , אם מישהו מוצא טעות שיגיד לי , חג שמח.
סיכום הלכות ארבעת המינים וסדר הנענועים למנהג ספרד.
סימני כשרות בלולב:
תיומת – בעלה המרכזי חייב שתהיה רוב התיומת סגורה
מה זה תיומת? תיומת הם העלים נקראים תיומת מלשון תאומים
שדרה – כמה שיותר ישרה ולא מעוקמת לצד.
עיקום קדימה או אחורה – מותר ובלבד שלא יהיה גדול מדי.
עלים – לולב שרוב עליו נתלשו פסול צריך שעלים יחפו את שדרתו
אורך – 4 טפחים לפחות (בין 32 ל-40 ס"מ)
מום – לולב ללא תיומות שאין עליו כפולים - פסול
קורה – עיטוף קורה חומה עד למעלה (הידור בלבד)
לו - לב – לולב אותיות לו,לב – שנזכה לכוון את ליבנו לה'.
לולב – גימטריה חיים – יהי רצון שנזכה כולנו לחיים טובים.
סימני כשרות בהדס:
הדס משולש – כל העלים יוצאים מאותה נקודה
אורכו – 3 טפחים (בין 24 ס"מ ל-30 ס"מ)
רובו משולש – 16 ס"מ לפחות או 14 ס"מ לדעת המקילים
ראש ההדס – לכתחילה ראוי שלא יהיה קטום אך אם נקטם ראשו כשר
חיפוי – ראוי שכל עלה יגיע לשורש של העלה שמעליו ולא ייראה הגבעול
ענף עץ עבות – שכל עליו חופים את עצו , אך בדיעבד גם זה כשר
שימור ההדס – יניחו במקרר , לפני החג יוציאו ויקטום את קצהו ויניח במים
נשרו עליו – כל זמן שנותר רובו מחופה כשר
יובש – כל זמן שצבעם ירוק ולא הלבינו כשרים.
סימני כשרות בערבה:
אורכה – 3 טפחים (בין 24 ס"מ ל-30 ס"מ)
לבלוב – כדאי להקפיד על לבלוב (פריחה) בראש הערבה (הידור)
נקטם ראשה – יש מכשירים ויש פוסלים וראוי לחוש לדעת האוסרים
עלים – ראוי שכל עליה יהיו שלמים ויפים ולא קטומים או נגועים
נשרו רוב עליה – פסולה.
יובש – כל זמן שצבעם ירוק ולא הלבינו כשרים.
ענף אדום – ראוי שהענף יהיה מעט אדום וגם הירוק סופו להאדים
סימני כשרות באתרוג:
לא מורכב – ראוי לקנות ממקור מהימן ולוודא כשרות על האריזה
הצבע המהודר ביותר – צהוב או שהתחיל להצהיב.
(ירוק מאוד כשר אך לא מומלץ , צהבהב – מעולה , שחור פסול, כתום כשר)
עצה טובה להצהיב – יניח אותו בסמוך לתפוחי עץ צהובים ויצהיב
ראוי לאכילה – אתרוג צריך להיות פרי ראוי לאכילה ולא ירוק מאוד
עלין – נקודות שחורות שמקורן מעלה שנדבק פוגמות בהידור שלו
נקודות בלועות – ככל שלכלוך בלוע יותר ואינו ניכר האתרוג מהודר יותר
שריטות – לבדוק שאין בו שריטות שגרמו לו להיות חסר
חסר – אתרוג חסר פסול לברכה ביום הראשון ומותר בשאר הימים
נִקב – קוץ שחדר לתוך בשר האתרוג ולכן הוא נקרא ספק חסר והוא כשר לברכה משום שיש 2 ספקות , ספק חסר וספק אינו חסר
וספק שני הוא האם דווקא חסר כאיסר (מטבע) או חסר כלשהו
מבנה האתרוג – עיקר ההקפדה הוא באיזור החוטם (השפיץ העליון)
חוטמו נוטה הצידה – כשר \ צר ומוארך – כשר
מהודר – שצורתו נאה , צבעו צהבהב , מראהו נאה , אין עליו כתמים ועלים
נקודות שחורות – בחלק העליון אפילו אחת פוסלת בחלק התחתון (עוקץ) לא פוסל
אתרוג תימני – מטבעו הוא ללא פיטם למעלה. (אתרוג שגדל מעיקרו ללא פיטם הוא כשר)
אתרוג מזן אחר – יש לו פיטם ואם נפל הפיטם האתרוג פסול
גודלו של האתרוג – שיעור כביצה – 56 גרם וכדאי לקחת יותר משום שיתכן שהוא יתכווץ בחג.
אתרוג מאוד גדול – כשר לברכה. קטן מכביצה – אתרוג שקטן מנפח ביצה פסול. צורתו – אליפסה , מעוגל ככדור פסול , מוארך מאוד כשר , הכי מהודר
איך אוגדים את הלולב?
יניח אותו על שולחן כשהשדרה (החלק הירוק הסגור) תהיה מול פניו
וגב הלולב (החלק שבו הקורה החומה שמעידה עליו שהוא סגור) כלפי השולחן
לוקחים 3 הדסים כשרים ומניחים אחד מימין , אחד משמאל ואחד במרכז
יש להקפיד שהשדרה תהיה גלויה לפחות טפח מעל ההדסים
(שהלולב יבלוט ולא ייבלע)
לוקחים 2 ערבות ומניחים מימין ומשמאל ודואגים
שהערבות יהיו מעט יותר נמוכות מההדס.
ראוי לברר שגם לאחר קטימת הערבות
בערבה יוותרו 30 ס"מ או לפחות 24 ס"מ.
איך מתבצעת הקשירה?
לוקחים עלים מלולב פסול (מותר לקחת גם מלולב כשר)
מפרידים את שני חלקי העלה (התיומת) לחוטים דקים שישמשו לקשירה
וקושרים למעלה , למטה ובמרכז. (אין איסור להוסיף קשירות או קשרים)
אם לא הספקתי לאגוד אותו לפני יום טוב מותר לי לקשור ביום טוב?
אסור לאגוד ביום טוב בקשר, אלא בעניבה או שיכרוך סביב ויתחוב
כלפי פנים את הקצה של העלה שעמו ליפף את המינים.
מברכים רק על האתרוג או גם על הלולב?
2 מנהגים יש בדבר ושניהם כשרים וכל אחד יעשה כפי מנהג אבותיו
א.יש שנוהגים להחזיק את האתרוג הפוך ואחרי הברכה להפוך שוב
ב. יש שנוהגים לברך רק על הלולב ואח"כ לצרף גם את האתרוג.
מה מברכים על ארבעת המינים:
1) בא"ה , אמ"ה אק"ב וציוונו "על נטילת לולב"
2) בלילה הראשון יברך גם "שהחיינו"
באיזה יד מחזיקים את הלולב ובאיזה יד את האתרוג?
הלולב ההדס והערבה בימין והאתרוג בשמאל
ואם טעה והחליף יצא ידי חובה
איך צריך להחזיק את האתרוג כשהעוקץ למעלה או למטה?
עוקץ למטה ואם הפך הפסיד את המצווה (סוכה לז',ב' , שו"ע תרנא,ב)
לאיזה כיון צריכה להיות השדרה של הלולב כשאני מחזיק אותו?
השדרה מול פני האוחז (החלק הירוק לא החלק שמצופה בקורה חומה)
ויש מהתימנים (בלדים) שנוהגים שהשדרה לימין (החלק הירוק)
והקליפה האדומה (הקורה) לשמאל כלפי האתרוג
באיזה יד אדם שמאלי (איטר) צריך להחזיק את הלולב?
לדעת הרמ"א (אשכנז) יטול ביד שמאל שהיא היד החזקה שלו
לדעת השו"ע (ספרד + קבלה) יטול ביד ימין הרומזת למידת החסד
בכל מקרה , כל אחד יעשה כפי מנהג עדתו.
מתי לראשונה מברכים על הלולב?
יש מהדרים לברך על הלולב בסוכה , עוד לפני שהולכים לבית הכנסת
שזריזים מקדימים למצוות ומחברים את מצוות הלולב עם מצוות הסוכה
(האר"י , של"ה , מ"א)
מותר לשים את 4 המינים בתוך כלי ואז להחזיק את הכלי?
לדעת השו"ע סימן תרנ"א אסור שיהיה דבר חוצץ בין הידיים למינים
האגד שאוגדים בו את הלולב אינו נחשב לחוצץ
מי שיש לו גבס ואינו יכול להחזיק ביד ימין את הלולב?
רשאי להחזיקו ביד שמאל ולפחות לזכות במצווה.
לאיזה צד מתחילים לנענע? מהם המנהגים בנושא?
"מוליך ומביא מעלה ומוריד" – צריך לנענע לכל ארבע הרוחות
ואח"כ לנענע כלפי מעלה וכלפי מטה , כדי להראות שה' שולט בכל.
ומסוגלים נענועים אלו לעצור רוחות רעות ולבטל גזירות מעל האדם.
מנהגי הנענועים.
השו"ע: (ספרדים) קדימה , ימינה , אחורה , שמאלה , למעלה , למטה (ק,י,א,ש,ל,ל)
תימנים: (שאמי) קדימה , ימינה , אחורה , שמאלה , למעלה , למטה (ק,י,א,ש,ל,ל)
תימנים: (בלדי) קדימה , אחורה , למעלה למטה , ימינה ושמאלה (ק,א,ל,ל,י,ש)
הארי: (ספרדים) ימינה , שמאלה , קדימה , למעלה , למטה , אחורה (י,ש,ק,ל,ל,א)
לאיזה כיון צריך להיות הגוף כשמנענעים?
לכיון שאליו פונים ויש שנהגו לנענע רק את הידיים
כשמנענעים צריך שהלולב יישאר ישר או שמעקמים אותו לפי הכיון?
הלולב עם שאר המינים צריכים להישאר כדרך גדילתם ישר (עדיף)
ויש שנוהגים להטותו מעט כלפי הרוח שאליה מנענעים והראשון עיקר
צריך להרעיד את הידיים או שמספיק רק להזיז רגיל?
האשכנזים נוהגים לכסכס תוך כדי ההולכה וההבאה
הספרדים לא נוהגים לכסכס תוך כדי ההולכה וההבאה
מנענעים בהלל גם כשאומרים את שם ה'?
לא מנענעים כשאומרים את שם ה'.
האם מנענעים באנא ה' הצליחה נא או רק באנא ה' הושיעא נא?
מנענעים בהודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו ובאנא ה' הושיעה נא.
למה דווקא ארבעת המינים האלה?
מובא בזוהר שאלו הם ארבעת הצמחים היחידים
שאין עליהם שר ומלאך וממונה אלא ה' בכבודו ובעצמו ממונה על גדילתם.
4 המינים רומזים על גוף האדם.
הלולב = עמוד השדרה
האתרוג = לבו של אדם
ההדסים = דמויי העין
ההערבות – דמויי שפתיים
4 המינים רומזים לעם ישראל.
אתרוג – טעם וריח – תורה ומעשים טובים
לולב – טעם (בתמר) – אנשים שיש בהם רק תורה
הדס – ריח בלבד – אנשים שיש בהם רק מעשים טובים
ערבה – ללא טעם וריח – ללא תורה וללא מעשים טובים
מותר להכניס לסוכה גוי?
כתב הרב חמדת ימים שיזהר אדם לא להכניס גוי לסוכה שלו
אלא אם כן אין ברירה ויש עוזרת זרה אז אין מה לעשות ומותר.
ההלכות והסיכום הנ"ל יהיו להצלחת כל עם ישראל ושנזכה לגאולה ברחמים.